Skjul områdevelger
Hopp til hovedinnhold
Legg til favoritt
Østfold

Forankring av Kompetansebroen – et samarbeidsprosjekt!

Kompetansebroen har nå vært på plass siden nyåret, og vi er godt i gang! Hvordan oppleves muligheter og utfordringer etter 5 måneders utprøving? Hvordan jobbes det praktisk med Kompetansebroen Østfold?

Kompetansebroen har nå vært på plass siden nyåret, og vi er godt i gang! Hvordan oppleves muligheter og utfordringer etter fem måneders utprøving? Hvordan jobbes det praktisk med Kompetansebroen Østfold?

  • Bruken av Kompetansebroen Østfold tar seg opp. Forrige måned hadde vi 1690 individuelle brukere.
    Siden oppstart i januar har vi hatt 7473 brukere innom sidene våre, og 86 266 sidevisninger totalt. Vi har også mange som har meldt seg på de ukentlige nyhetsbrevene.
  • Vi har publisert artikler med nasjonal relevans, som opplæringsressurs om smittesporing og vaksinering. I tillegg har vi publisert mange lokale artikler. Vi har et stort fokus på samhandling, og har bygd opp en egen samhandlingsside på Kompetansebroen, og også lagd en egen side for samhandlingsprosjektet “praksismodell for fremtiden” (PROFF-prosjektet).

Selv om vi er godt i gang, så har vi så vidt begynt, og en viktig oppgave står nå for døra: forankring! Forankring er ikke en oppgave som kan løses en gang for alle, eller som kan løses av en part. Dette er et samarbeidsprosjekt, som må utføres over tid. Dette er en sentral oppgave!  Med god forankring kan vi sikre mulighetene Kompetansebroen representerer – og mulighetene er mange!

Kompetansebroens potensiale

I januar skrev vi om en kartleggingsundersøkelse vi foretok for ett år siden, før denne fasen med prøveinnføring av Kompetansebroen ble bestemt. Vi spurte mellomledere i utvalgte enheter om deres kunnskap om og syn på Kompetansebroen. Det som slo oss var de mange og godt gjennomtenkte refleksjoner på potensialet av Kompetansebroen:

  • “Lettere å dele undervisningsmateriale”
  • “Fagutviklere slipper å sitte på hver sin tue og “finne opp kruttet hver gang””.
  • “Billigere og mer effektivt”.
  • “Et sted å henvise nye ansatte for opplæring”
  • “Brukervennlig opplæring for travle dager: korte podcasts og videosnutter
  • “Lettere å organisere felles fagdager på tvers”.

Deltakerne i undersøkelsen var også tydelige på bidrag en felles plattform etter hvert kan ha for samhandling:

  • “Vi kan begynne å snakke samme språk”
  • “Sykehus og kommuner kan lære om hverandre; forutsetninger og arbeidsmåter i andres tjenester”
  • “Vi kan spisse og heve kompetansen i hele regionen”.
  • “Bedre samarbeid rundt pasientforløp”
  • “Samhandlingssider: Oversikt over hvem som gjør hva og hvor, så vi slipper å lete rundt for å finne riktig person.

Men deltakere i kartleggingen var også veldig klare på hva som kan stå i veien for å realisere disse mulighetene:

  • Drift tar av tid og personalressurser som er nødvendig for å gjøre Kompetansebroen til en del av travle arbeidshverdager. Det er lite “rom” for felles læring og diskusjoner som kan integrere Kompetansebroen i felles rutiner. Kompetansebroen må “settes i system” for å få full uttelling av ressurser.
  • Konkurranse fra de mange digitale manualer og samarbeidsverktøy som tar tid, oppmerksomhet og budsjettposter fra Kompetansebroen.

Hvordan er situasjonen nå, fem måneder etter lansering?

Hvordan oppleves muligheter og utfordringer etter fem måneders utprøving? Hvordan jobbes det praktisk med Kompetansebroen Østfold?

Arbeidsgruppa er nå i gang med å utforske disse spørsmålene, sammen med dere som bruker Kompetansebroen. Målet med dette arbeidet er å finne fram til en optimal form for samarbeid mellom Østfolds lokale redaksjon og dere som bruker Kompetansebroen slik at vi sammen kan utnytte mulighetene Kompetansebroen tilbyr.

Samarbeid om forankring: Prosjektgruppas plan

Prosjektgruppa er i sving med et møteprogram for å nå flest mulige parter før sommeren.
Presentasjon av Kompetansebroen Østfold for mellomledere og beslutningstakere i kommuner og sykehusenheter. Disse foregår fortløpende. 11 har fått besøk, flere er i kalenderen. Takk for god mottakelse og nyttige diskusjoner! Vi vet det er vanskelig å rydde plass i travle korona dager men håper å nå flest mulige i løpet av de neste ukene.

Disse besøkene vil følges opp av en spørreundersøkelse i august/september. Undersøkelsen vil fokusere på hvordan bruk av Kompetansebroen er organisert i de ulike enheter, hva som gjøres på ledernivå for å støtte opp, og hvordan utfordringer og muligheter oppleves. Vi håper på en god svarprosent!

Vi gjennomfører også digitale workshops med medlemmer av nettverket for å høre i hvilken grad og hvordan Kompetansebroen blir brukt, hva som gjøres for å systematisere bruken og forankre den i daglig drift, og hva som kan stå i veien for dette.

Disse avholdes siste uka av mai. Medlemmer av nettverket – meld dere på hvis dere ikke allerede har gjort det!

Evaluering som del av forankringen

En viktig del av prosjektgruppas oppgave er en evaluering av Kompetansebroens prøvefase slik at gode beslutninger kan tas om Kompetansebroen skal inn i drift og finansieres av driftsmidler.

Det som kommer fram i workshops er en del av evalueringen, som foregår parallelt med innføringen. Da får vi mest mulig utbytte av materiale vi samler. Vi kan gi partene løpende tilbakemeldinger og et “speil” på hva muligheter og utfordringer består i, hvordan muligheter kan maksimeres og utfordringer løses. Vi kan bidra til dialog og felles læring partene imellom. Og vi kan gi retningslinjer for hvordan en redaksjon kan støtte en bred forankring.

Har du spørsmål eller innspill? Send en henvendelse til lokal redaksjon: kompetansebroen@so-hf.no 

 

 

Flere aktueltsaker