I denne historien skal du følge Hilde som er kommunalsjef for helse og omsorg i Lilleviken kommune. Hun er en leder med stort ansvar og mange oppgaver, blant annet å sikre god legedekning for befolkningen i kommunen.
I et nylig ledermøte la Hilde frem for kommunedirektøren at kommunen står i fare for å mangle fastleger. Flere av de eldre legene pensjonerer seg snart, og kommunen har problemer med å rekruttere nye allmennleger. Kommunen bruker allerede mange penger på legevikarer.
«Her må vi ha fokus på å få flere leger i arbeid hos oss. Gjerne unge leger som kan bli igjen i kommunen», var beskjeden i ledermøtet. Kommunedirektøren så på Hilde, og hun skjønte at hun fikk oppdraget.
Først får du en kort film som gir deg oversikt og innblikk i noe av det Hilde må ta tak i. En måte å rekruttere unge fastleger på er at Lilleviken kommune blir en attraktiv arbeidsplass for leger som ønsker å spesialisere seg i allmennmedisin. Etter filmen får du vite nærmere hvordan Lilleviken kommune kan legge til rette for spesialistutdanning.
Hilde har vært kommunalsjef i Lilleviken i flere år. Hun er blitt vant til å håndtere helse- og omsorgssektoren, og som tidligere sykepleier vet hun hva det vil si å bli utfordret. Nå får hun en ny utfordring!
Hilde og hennes medarbeidere får god drahjelp i et møte med en ung lege noen dager senere.
Kommunen har hatt en stillingsutlysning for å ansette en ny allmennlege. De har fått to søkere, og sammen med kommuneoverlegen har Hilde i dag intervju med én av dem, Sebastian. Han viser stor interesse for å jobbe i Lilleviken, og ønsker å gå i «LIS-løp». – I ny spesialistutdanning og i henhold til kompetanseforskriften har leger i spesialisering rett til å få et utdanningsløp, og kommunen har ansvar for å legge til rette for dette, sier han.
Sebastian sier også at han har lest at kommunen må søke om å bli registrert utdanningsvirksomhet for å kunne tilby ny spesialistutdanning.
Dette var nytt for Hilde. Hun er kjent med at allmennleger har blitt utdannet i kommunen tidligere, men er ikke helt sikker på hva ny spesialistutdanning betyr.
Hilde og kommuneoverlegen oppfattet Sebastian som både kvalifisert og motivert, og han fremsto som egnet for jobben.
Kommuneoverlegen har hørt at kommuner kan bli registrert som utdanningsvirksomhet, men hun har ikke sett nærmere på hvordan det foregår.
Hilde skjønner fort at dette er viktig for at kommunen skal være attraktiv for nye leger, og viktig for å løse oppdraget hun har fått i ledermøtet.
Hilde tar saken opp i neste møte med kommunedirektøren. Han gir henne grønt lys til å gå videre, og hun begynner å samarbeide med kommuneoverlegen og andre medarbeidere for å søke om registrering som utdanningsvirksomhet i allmennmedisin.
Hun finner informasjon om ny spesialistutdanning på flere nettsider; Helsedirektoratet, Legeforeningen og KS, og det begynner å bli ganske mye informasjon å sette seg inn i.
Hilde lurer på hvordan de skal finne fram og komme i mål. Det er da hun oppdager en lenke til ALIS-kontor.
Kanskje hun kan få hjelp der?
ALIS-kontor, ALIS-avtaler og tilskudd
ALIS står for leger i spesialisering i allmennmedisin. Det finnes et ALIS-kontor i hver region og ett i Oslo kommune. Kontorenes oppgave er å støtte og gi råd til kommunene i planlegging og gjennomføring av spesialistutdanningen i allmennmedisin og samfunnsmedisin.
ALIS-kontoret skal rådgi kommunene om tilskuddet “Nasjonal ALIS og veiledning”. Det er ett av flere tilskudd som kommunene kan søke om i forbindelse med spesialistutdanning i allmennmedisin.
Målet med tilskuddet “Nasjonal ALIS og veiledning” er å bidra til økt forutsigbarhet og trygghet i utdanningsløpet til ALIS. Tilskuddet dekker også kommunenes utgifter til forskriftsfestet veiledning. Les mer om tilskuddet under modulen, Lenker.
Å søke om registrering som utdanningsvirksomhet innebærer en del arbeid for kommunen med planlegging og tilrettelegging for utdanningsløpet til LIS.
Men heldigvis får vi god hjelp av både ALIS-kontoret og Helsedirektoratets nettsider.
Hva er status i din kommune?
Har dere søkt om registrering som utdanningsvirksomhet?
I et nettmøte med ALIS-kontoret får Hilde og kommuneoverlegen vite at de har laget flere veiledere for å hjelpe kommunene til å søke om registrering som utdanningsvirksomhet.
ALIS-kontoret sier at det viktigste som må inngå i søknaden er en utdanningsplan for spesialistløpet i kommunen. Planen skal blant annet inneholde opplysninger om:
De får også vite at de etter hvert må sette seg inn i kompetanseportalen, som er det digitale verktøyet som brukes av alle som jobber med spesialistutdanning i Norge – ledere, supervisører, veiledere og legene selv, for å registrere gjennomføringen av utdanningsløpet til LIS. Det finner brukerstøtte til kompetanseportalen som de kan ringe hvis de lurer på noe.
Det blir en intens periode for teamet som jobber med søknaden. På Helsedirektoratets nettsider finner de den anbefalte utdanningsplanen for allmennmedisin med anbefalte læringsaktiviteter. Det blir tydelig at kommunen har flere læringsarenaer som er aktuelle for LIS, slike som helsestasjon for barn og unge, Lilleviken sykehjem, skolehelsetjenesten, legevakt og kommunen har også ansvaret for helsetjenesten i LIlleviken fengsel.
LIS skal få oppfølging, tilbakemelding og råd i det daglige, også kalt supervisjon, i tillegg skal de ha jevnlig veiledning fra en dedikert veileder. De diskuterer nærmere om de har tilgjengelige veiledere og hvem som kan supervisere LIS.
En utfordring er læringsmål som LIS kan oppnå på sykehus, ALM-055 og ALM-085, her sa ALIS-kontoret at kommunen bør inngå avtale med et sykehus.
De leser i utdanningsplanen at for å oppnå kompetanse som læringsmålene beskriver i samhandling og selektert pasientpopulasjon anbefales minimum seks måneder (eller tre pluss tre) i godkjent utdanningsvirksomhet innen kliniske spesialiteter. Kompetansen kan også oppnås i kommunale helseinstitusjoner som har overlege i full stilling, som kan tilby individuell veiledning og supervisjon på nivå med godkjente utdanningsvirksomheter, og som har organisert internundervisning. LIS må også delta i vaktordning der dette finnes.
Hilde tar en prat med kommuneoverlegen om hvilke sykehusavdelinger som kan være aktuelle. Kommuneoverlegen minner om at det viktigste er at LIS oppnår det læringsmålene beskriver og kommer tilbake til kommunen med kompetanse som kan brukes hos dem.
– Vi må utfordre ALIS til å tenke allmennmedisin, når de jobber på sykehuset, sier kommuneoverlegen.
Kommunen har allerede et godt samarbeid med Storviken universitetssykehus, og Hilde tenker at det skal gå greit å få til avtale med relevante avdelinger der.
Kommuneoverlegen foreslår at de gjør en avtale med nabokommunen som har et helsehus med en avdeling for rehabilitering av personer med mange ulike tilstander.
Kommunen får innvilget sin søknad om å bli en registrert utdanningsvirksomhet, Sebastian begynner i jobben, og får gode tilbakemeldinger fra både pasienter og kolleger.
En dag får Hilde en telefon fra Sebastians veileder som ønsker å snakke om godkjenning av læringsmål i kompetanseportalen. – Du som leder er ansvarlig, sier veilederen, men jeg kan gjøre oppgaven for deg hvis du tenker det er best.
Veilederen minner også om at kompetansen må vurderes før noen kan signere. – Det holder ikke for LIS å bare ha vært på kurs eller lignende, sier han. Helsedirektoratet har laget en veileder om kompetansevurdering, sier veilederen, her kan vi få tips om hvordan vi kan få til dette på en bra måte. Veilederen tipser også Hilde om podkasten LISTRE, der alle læringsmålene blir diskutert og drøftet.
Etter en stund i utdanning ber Sebastian om et møte med Hilde. Han forteller at han har begynt å tenke på å kombinere spesialistutdanning i samfunnsmedisin med utdanningen i allmennmedisin. Er det mulig å gjennomføre disse to utdanningsløpene parallelt, spør han om.
– Da må kommunen søke om registrering som utdanningsvirksomhet for den spesialiteten også, svarer Hilde. – Og du må ha utdanningsplan og veileder for begge spesialitetene.
Han er motivert og spør om kommunen vil vurdere dette. – Vi har behov for kompetanse innen samfunnsmedisin, svarer Hilde, og kommuneoverlegen er spesialist i samfunnsmedisin og vil kunne være veileder hvis det passer.
Det tar tid og koster penger å få på plass god spesialistutdanning, og jobben er ikke slutt når registreringen som utdanningsvirksomhet er på plass. Det er et kontinuerlig kvalitetsforbedringsarbeid som må gjøres.
Men god spesialistutdanning hvor legene blir fulgt godt opp kan virke positivt for rekruttering av unge leger og gjøre det lettere for dem å bli værende i jobb i kommunen.
Jeg er glad for at jeg kan gjennomføre min spesialisering i en kommune som tar ansvar for utdanningen.
Sebastian