Skjul områdevelger
Hopp til hovedinnhold
Legg til favoritt
Innlandet

Digital hjemmeoppfølging

Sykehuset Innlandet starter opp team for digital hjemmeoppfølging for å støtte klinikkene ved oppstart av tjenester hjemme eller nær der pasienten bor.

En person, som styrer et digitalt nettverk av medisinske ikonerFoto: Shutterstock

Vi skal legge til rette for at flere pasienten kan få den oppfølgingen de trenger der de er, når de trenger det.

Randi Lilleengen Beitdokken, leder team for digital hjemmeoppfølging

Digital hjemmeoppfølging faller innunder kategorien desentraliserte spesialisthelsetjenester, altså spesialisthelsetjenester som ytes utenfor sykehuset, gjerne i samarbeid med kommunene.

Digital hjemmeoppfølging omfatter:

Kommunikasjon og dialog mellom pasient og behandlere

  • Video- og telefonkonsultasjon
  • Meldinger

Oppfølging basert på data fra pasienten

  • Data fra sensorer og medisinsk-teknisk utstyr
  • Pasientregistrerte data

Nettbasert behandlingsprogram

Pasientopplæring

Team for digital hjemmeoppfølging består av et kjerneteam som blant annet skal veilede og støtte klinikkenes prosjekter innenfor digital hjemmeoppfølging fra oppstart til implementering, i tillegg til å koordinere initiativ og tiltak innen brukerstyrt poliklinikk, og utvikle tjenestemodell for oppstart og implementering av digital hjemmeoppfølging. Et utvidet team skal bidra med spesifikk fagkompetanse dersom klinikkene har behov for det. 

Teamet er organisert under stabsområde Helse, avdeling for samhandling og brukermedvirkning. Beslutninger som gjelder team for digital hjemmeoppfølging tas av ledergruppen i Sykehuset Innlandet. Et interimsstyre skal gi løpende styringssignaler og foreta taktiske vurderinger.

Flere aktueltsaker