Skjul områdevelger
Hopp til hovedinnhold
Legg til favoritt
Innlandet

Praksisprosjektet – Øke kvaliteten på praksisstudiene til bachelorstudenter

Sykehuset Innlandet (SI), deltar i et samarbeidsprosjekt som tar sikte på å forbedre praksisstudiene for bachelorstudenter innen helsefag. Prosjektet, kalt "Praksisprosjektet," er en felles innsats mellom Helse Sør-Øst (HSØ) og Norsk Sykepleierforbund. I denne saken tar vi en nærmere titt på bakgrunnen for prosjektet, dets målsetninger, og hvordan SI driver piloteringen av dette initiativet.

Bilde av fossen Høgfallet i InnlandetFoto: Shutterstock

Bakgrunn

Bakgrunnen for prosjektet var tilbakemeldinger på varierende kvalitet i praksisstudier for bachelorstudenter i sykehusene. Det ble avdekket et behov for å se på organisering, ansvarsforhold, informasjon om læringsutbytte, veilederkompetanse og avsatt tid til veiledning.

Målsetninger

Målet med prosjektet er at helseforetakene skal organisere praksisstudier slik at disse har høy faglig kvalitet, er kunnskapsbaserte, robuste og strukturerte, og understøtter studentenes mulighet til å oppnå sine læringsutbytter og forventet sluttkompetanse.

Det skal blant annet innføres en retningslinje som skal bidra til å standardisere organiseringen av praksisperiodene, i tillegg er det blant annet utarbeidet et kunnskapsgrunnlag som anbefaler tospann som veiledningsmodell. Praksisprosjektet skal levere et konsept for standardisert praksis som er tenkt implementert i alle sykehus i tilhørende HSØ.

Konseptet er pilotert og evaluert ved Sørlandet Sykehus, Vestre Viken og Sykehuset Østfold som har vært med i prosjektet fra start (2022). Disse helseforetakene er nå i gang med å implementere konseptet i hele sitt HF.

Utarbeidelse av retningslinjer for økt kvalitet på praksisstudier

Tilrettelegging for økt veilederkompetanse, avsatt tid til veiledning og tydelige roller, ansvar og oppgaver vil bidra til bedre praksisstudier. En tydeligere og mer forutsigbar organisering av praksisstudiene og en større prioritering av utdanningsoppgaven vil medføre at veilederrollen blir en attraktiv karrierevei slik at viktig kompetanse beholdes i helseforetaket.

Den regionale gruppen har utarbeidet en retningslinje for hvordan praksisstudier skal organiseres og gjennomføres i HSØ. Med retningslinjen følger det ulike vedlegg, blant annet et kunnskapsgrunnlag om veiledningsmodeller, rollebeskrivelser, læringsformer/læringsmodeller og kombinerte stillinger. I tillegg er det utarbeidet regionale kompetansekrav (i kompetanseportalen) og et flytskjema for praksisstudiene. Retningslinjen omfatter alle bachelorstudenter som har praksis i mer enn 7 uker i helseforetaket.

SI sitt prosjekt «Implementering av standardisert praksis».

SI ble inkludert i prosjektet på slutten av 2022, og har deltatt i den regionale prosjektgruppa siden januar 23.

Det er etablert en lokal prosjektgruppe, bestående av divisjonstillitsvalgt Lillehammer, praksiskoordinator Gjøvik/Lillehammer, praksiskoordinator NTNU, hovedveiledere og avdelingsledere ved de piloterende avdelingene, samt to deltakere fra avd. Kompetanse og utdanning i helsefaglig stab (inkl. prosjektleder). I SI piloteres prosjektet i divisjon Gjøvik/Lillehammer på tre avdelinger; en medisinsk, en kirurgisk, samt kirurgisk poliklinikk.

Fordi sykepleiestudenter er den største gruppen av praksisstudenter, har man valgt å gjennomføre piloten med sykepleiestudenter, som de andre helseforetakene har gjort.

Arbeid med prosjektet i SI

Våren har blitt brukt til forarbeid og med blant annet tilpasninger av de regionale tiltakene til sykehusets lokale forhold. Det er utviklet tilpassede kompetanseplaner til både praksisveiledere og studenter og flytskjemaet.

Selve retningslinjen testes ut slik den er utarbeidet fra HSØ. Det gjennomføres også en spørreundersøkelse blant tidligere studenter ved de piloterende avdelingene og de ansatte på de piloterende avdelingene nå før oppstart av pilot, for å ha et utgangspunkt før det settes i gang.

Prosjektet skal piloteres over to praksisperioder i høst. Første gruppe med sykepleiestudenter starter i praksis i uke 35.

Veiledningsmodellen Tospann

Sentralt i prosjektet er uttesting av veiledningsmodellen tospann. Det innebærer at studentene går sammen to og to hele praksisperioden (hovedveileder setter sammen parene i før praksisstart). Dette er den veiledningsmodellen som prosjektet anbefaler. Tanken bak tospannsmodellen er å skape en læringspartnerstruktur der studentene kan støtte hverandre.

Tospanns-modellen har sine røtter i tanken om at læring skjer i samhandling med andre. Både forskning og erfaringer viser til at det gir god læring å gå sammen i tospann. Det å kommunisere og arbeide sammen gir gode muligheter for diskusjon, refleksjon og deling av erfaringer med hverandre (3,7). Tospann har positiv innvirkning på det å utvikle klinisk kompetanse, og gjør det lettere å mestre utfordringer i praksis (3). Forskning viser også at det gir økt selvtillit og reduserer stress og engstelse hos studentene (3). Kilde: hentet fra kunnskapsgrunnlaget i retningslinjen. Trykk her for å komme til retningslinjen

Kick-off for prosjektet

Tirsdag 22.08 2023 gjennomførte prosjektet en kick-off samling med veilederkurs om veiledning i tospann på Honne konferansesenter for ansatte på pilotavdelingene. Der deltok også ansatte fra syv andre avdelinger i divisjonen, da det var igjen noen ledige kursplasser.

Kursholdere var Ellen Høeg Bjerke og Thine Elisabeth Bjerke fra VID vitenskapelige høgskole i Oslo. Dyktige og engasjerte forelesere som smittet sin entusiasme over på kursdeltakerne. Det ble en variert dag med gruppearbeid, individuelt arbeid og forelesning i plenum

Foto: Marthe Mari Sveen Bakken

Avsluttende refleksjoner

Mens pilotprosjektet ved SI nettopp har startet, har de troen på at dette kan føre til standardisering av praksisstudier og økt kompetanse, som til slutt bunner ut i bedre kvalitet på arbeidet som utføres i praksis. Ved å ta i bruk en ny veiledningsmodell og implementere retningslinjer for praksisstudier, håper man på å sette standarden for praksisopplevelser ved ikke bare Sykehuset Innlandet, men også for bachelorstudenter på tvers av hele helseforetaket. Å teste ut tospann medfører en litt annen måte å veilede på, men både hovedveiledere og daglige veiledere er motiverte for oppgaven og de ser frem til å se hvilke resultater dette gir.

Flere aktueltsaker