Logg inn eller lag ny bruker for å legge til som favoritt
Byomfattende rutiner for tjenester i hjemmet
Helse- og omsorgstjenestene i Oslo kommune bruker kvalitetssystemet EQS. I artikkelen kan du lese om hvordan EQS benyttes i Oslo kommune og mer om de byomfattende rutinene som er utviklet.
Helse- og omsorgstjenestene i Oslo kommune bruker kvalitetssystemet EQS. I EQS finnes informasjon om lov- og regelverk, rutiner og prosedyrer. EQS benyttes også til å rapportere uønskede hendelser og forbedringsforslag.
Det er 15 bydeler i Oslo kommune. Før Covid-19-pandemien hadde hver enkelt bydel ansvar for å utvikle og revidere rutiner internt. Under pandemien utviklet Helseetaten byomfattende rutiner som omhandlet alt om Covid-19 (TISK + V). Bydelene så fordelen av felles rutiner og ga uttrykk for at dette var noe de ønsket mer av. Våren 2022 ble det opprettet en stilling i Helseetaten for å utvikle felles rutiner for tjenester i hjemmet. Felles rutiner bidrar til likeverdige helse- og omsorgstjenester for alle innbyggere, uavhengig av bydel. Arbeidet kan knyttes til innsatsområdet Rekruttering og kompetanse i Porteføljeplan til Helsefellesskap Oslo.
Bydelene, i samarbeid med Helseetaten, kartlegger og prioriterer områder der det er behov for felles rutiner og bistår med utarbeidelse og implementering av disse. Det er viktig med bred forankring og deltakelse fra bydelene og andre virksomheter, både med tanke på kartlegging av behov for byomfattende rutiner, prioritering og gjennomføring. Rutinene som publiseres skal følges av ledere og medarbeidere i tjenester i hjemmet.
Vanlig arbeidsprosess ved utvikling av byomfattende rutiner:
Engasjementet fra bydelene har vært stort og det har blitt publisert flere rutiner, blant annet:
- Behandlingsavklaringer og HLR-
- Pakkeforløp hjem for innbyggere med kreft
- Samarbeid med pårørende over 18 år
- Tolk og tolketjenester
- Vurdering av samtykkekompetanse
- Rutiner for bruk av ulike risikovurderinger og kartlegginger, som brannrisikovurdering, MST og NEWS2
- Legemiddelhåndtering
- Dokumentasjon og samhandling om brukere på korttidsopphold ved FRA
- Melde behov for intensiv tverrfaglig rehabilitering ved Forsterket rehabilitering (FRA) – Samhandlingsrutine
- Når medarbeider ikke kommer i kontakt med bruker ved avtalt besøk – tjenester i hjemme
For å tilgjengeliggjøre rutinene for andre enn medarbeidere som jobber med tjenester i hjemmet er rutinene publisert på Oslo kommune sine internettsider.
Lenke til oversikt over publiserte byomfattende rutiner
Rutinene er også gjort leservennlige på telefon, da vi vet at tilgangen på PC er begrenset i tjenesten.
Kontaktperson i Helseetaten:
Marianne Mikkelsen, e-post: marianne.mikkelsen@hel.oslo.kommune.no