Skjul områdevelger
Hopp til hovedinnhold
Legg til favoritt

Del 1: Introduksjon til kurset og til mentorskap

I denne delen blir du introdusert til kurset og til mentorskap - mentorordning på arbeidsplassen din.

Bilde som skal illustrere veileder som "vanner" studenter han veileder, spirer i sine kasserBilde: Shutterstock

Har du tenkt over hvordan du bidrar i kollega-fellesskapet? Hva du sier, hvordan du formidler meninger og bekrefter det andre formidler? Dette står sentralt når du skal være mentor. For å gjøre mentorjobben vil du ha behov for kompetanse. ABC mentor er en organisert kompetanseheving med bruk av refleksjon og dialog i en studiegruppe med andre kollegaer.

I gruppa kjenner du kanskje ingen, en eller alle. Vi tror dette kompetansehevingsprogrammet kan komme deg og dine kolleger til god nytte, bidra til å styrke dere i tjenesten og komme brukerne til gode.

ABC Mentor er et lite men viktig tiltak som skal være enkelt å ta i bruk. Det består av faglig påfyll, diskusjon og refleksjon i en studiegruppe, sammen med en gruppe av kollegaer på arbeidsstedet/kommunen. Du skal sette deg inn i den faglige delen på egen hånd ved å lese tekst, se/høre videoer og gjennomføre noen refleksjonsoppgaver. Deretter møtes studiegruppa for diskusjon og refleksjon over temaene. 

ABC-ene fra Aldring og helse har tilsvarende oppbygging, med kompetanseheving innen utviklingshemming, demens- og eldreomsorg samt musikkbasert miljøbehandling. Det er oppdatert fagkunnskap og er for kommuneansatte i helse- og omsorgstjenesten.

ABC Mentor har fem temadeler:

  1. Introduksjon og mentorskap
  2. Etikk, juss og refleksjon
  3. Mentorsamtalen
  4. Samtaleverktøy
  5. Utfordringer og konflikter

Skjematisk kan dette vise aktiviteter over 16 uker:

 Uke 1-3Uke 3-4Uke 4-6Uke 6-7Uke 7-9Uke 9-10Uke 10-12Uke12-13Uke 13-15Uke 15-16
Egen- studium tema 1Studie- gruppe  1Egen- studium tema 2Studie- gruppe 2Egen- studium tema 3Studie- gruppe 3Egen- studium tema 4Studie- gruppe 4Egen- studium tema 5Studie- gruppe 5

Du vil ha stort faglig utbytte i en studiegruppe med andre mentorer, hvor dere kan diskuterer faglige og kollegiale problemstillinger og utveksler erfaringer.

Dere starter med å avtale viktige regler som deres gruppe skal følge de neste månedene. Her er noen innspill til gruppekontrakt:
Lenke til gruppekontrakt

Bilde: USHT Østfold

Er disse punktene noe du kan godta? Er det noe viktig som mangler?

Studiegruppa bør velge en gruppekontakt/koordinator på første møte som booker egnet rom, minner deltakerne om møter, sender beskjed til leder(e) og har ekstra oversikt. Vil du ha denne rollen? Vurder etter hvert om det er tilrådelig at rollen går på omgang, slik at flere får erfaring med å organisere mentorordningen i samarbeid med kolleger og ledere. Dere bytter på møtene om å være ordstyrer.

Oppgavene er å:

  • Ønske velkommen! Innlede med kort runde: «hva opptar deg her og nå» – og så starte mentor-oppgave 1
  • Holde orden på tidsbruken og styre ordet slik at alle blir hørt
  • Notere forslag til endringer/tillegg til gruppekontrakten som kommer frem i gruppa
  • Avrunde møtet med oppsummering og minne om neste møte

Har du nå nye forslag til punkter i gruppekontrakten? Notér disse og ta opp i første studiegruppemøte. Med utgangspunkt i tabell 1, lag i fellesskap oversikt over møtetidspunkt så langt frem i tid som mulig.

Illustrasjon: USHT Østfold

Mentorskap

Nå får du mer kunnskap om mentorskap. Veldig snart er det tid for en video med nye inntrykk. Men du skal først stoppe opp i to minutter. Ta frem et ark og kulepenn. Tenk på hva din opplevelse av mentorskap er – så langt. Hvis du skal ha en samtale med mentor og på veien dit tar heisen i tre etasjer; hva ville du svart en ukjent medreisende om hva du skulle? Notér deg enten en lang eller to korte setninger der budskapet kommer frem på 10 sekunder.

Fyll opp vannglass eller kaffe/te-koppen! Notér stikkord eller lag tankekart fra denne videoen som introduserer mentorskap:

Petter Mathisen har mange momenter i videoen. Sett på ny nedtelling og bruk 5 – 10 minutter til å samle trådene. Fortsett på tankekart eller lag en oversikt basert på disse fire boksene (verktøyet P.O.I.NT):

Illustrasjon: P.O.I.N.T, USHT Østfold

Hva er dine tanker om å tilby nyansatte en mentorordning?
Samlet sett kan mentorordning bidra til å skape en mer dynamisk, støttende og effektiv arbeidsplass. Hva er din erfaring med mentorskap?

Fordeler med mentorordning

Erfaringer fra Jobbvinners mentorprogram, innspill fra Petter Mathisen og andre kilder har trukket frem flere fordeler:

  1. Mentorer hjelper nyansatte kollegaer og avlaster andre på arbeidsstedet gjennom samtaler, erfaringsutvekslinger knyttet til gode, men også utfordrende arbeidsopplevelser.
  2. Mentorer bidrar til og opplever vekst og tilfredshet hos nyansatte, som vil utvikle og utfordre egne arbeidsmåter
  3. Mentorskapet kan avverge nytilsattes ønske om å bytte arbeidssted.
  4. Arbeidsmiljøet blir bedre, siden nyansatte opplever raskere tilknytning og tilfredshet
  5. Nyansatte kan lære og ha tett dialog med en erfaren kollega. Dette vil ofte vise effekt i form av trygghet, ferdigheter, åpenhet og interesse for økt kunnskap/innsikt
  6. Mentorprogrammer er planlagte og strukturerte.
  7. Det settes av tid og sted til mentor-mentee-møtene. Det er forutsigbart og trygt.
  8. I møtene mellom mentor og nytilsatt kan kreative idéer utvikles og utforskes med ulike handlingsalternativer.
  9. Mentorskap kan hjelpe ansatte med å bygge og utvide sine profesjonelle nettverk. Dette kan åpne dører for nye muligheter og samarbeid både innenfor og utenfor organisasjonen
Utfordringer knyttet til mentorordning
  1. Det krever tid, prioritering og engasjement fra både mentor og mentee. Dette forsterkes ytterligere hvis leder ikke har tilrettelagt for møter og oppfølging.
  2. Du som mentor opplever at du ikke har god nok kompetanse. Å gi råd som ikke etterspørres, ikke lytte og avvente mentee sine egne vurderinger er vanskelig i en slik ordning og krever ferdighetstrening.
  3. Det er vanskelig å finne møtetidspunkter for samtaler, du som mentor er ikke tilgjengelig når den nytilsatte har behov for deg
  4. Det er feil «match» eller at kjemien mellom dere ikke er god. Mistillit mellom mentor og mentee skader fortroligheten som må være til stede i slike samtaler og skaper ineffektivitet i samtalen. Mentee kan utvikle en for stor avhengighet av mentor, som hindrer selvstendighet, svekker ansvarsfølelse og egne ferdigheter for problemløsninger
  5. Opplæring og samtaler kan medføre merarbeid for de som er igjen på arbeidsstedet og ivaretar pasienter/beboere/andre.

Vi mener at mentorskap både har fordeler og utfordringer. Notér forslag som kan sikre at mentorskapet blir vellykket ved din arbeidsplass og ta dette opp i studiegruppen.

Første studiegruppe

Alle skal ha forberedt seg ved å ha lest og sett videoer om introduksjon og mentorskap.

Oppgave 1

I første del ble ABC Mentor og mentorskap beskrevet. Dere så også forslag til gruppekontrakt presentert på et bilde. Kjernen i ABC Mentor er gruppeprosess og refleksjon, utbyttet blir ikke bedre enn du selv legger opp til, så egeninnsats er avgjørende.

I 1. møte velger dere først møteleder, deretter gruppekontakt/koordinator. Møteleder holde orden på tidsbruk (setter på nedtelling, 55 minutter).

Velg en som skriver ut aktuell kontrakt

I løpet av 15-20 minutter skal gruppa diskutere forslag og tillegg i gruppekontrakten. Deretter må dere finne egnet tidspunkt og sted for de neste to gruppemøtene (gjerne flere!). Tidspunktene noteres på kontrakten nede i feltet på høyre side. Avslutt oppgaven med at alle i gruppa skriver ned navn, epost, mobilnummer og signerer.

Gruppekontakt/koordinator skriver ut kontrakten og sender den til leder(e).  Leder(ne) skal melde tilbake til koordinator at møteplanen er i orden, at det er tatt grep slik at drift er ivaretatt.

Oppgave 2

Del 1: Videoopptak

Ta frem egen mobil og lag en video, enten via Snapchat, Instagram eller video-opptak. Du skal filme deg selv uten at de andre i gruppa ser deg. Tenk at du er i en heis og møter en kollega som blir med deg i heisen. Kollegaen spør deg hvor du skal. Fortell din kollega at du er mentor og nå skal ha samtale med en nyansatt. Din kollega spør «Mentor – hva innebærer det?» Fortell din kollega med egne ord hva du legger i det å være mentor. Videoen skal være maks 30 sekunder lang. 

Del 2: Gi og ta imot tilbakemelding

Vis minst to andre mentorer din video og se på deres video. Gi to positive tilbakemeldinger til videoene du ser og nevn også en ting fra din egen video når de andre har gitt sin tilbakemelding. Ble du oppmerksom på noe spesielt i de andres video? Husk å ha fokus på det positive. Ble du oppmerksom på noe spesielt i din egen video? Hva? Husk å ikke være for kritisk til deg selv! Gi deg selv og dine kolleger tid og rom til å utvikle dere til mentorer i et trygt felleskap, hvor det er rom for å undersøke egne tanker, egen praksis, samt å prøve og feile. Det tar tid!

Oppgave 3

Kommer

Evaluering av temadel og studiegruppe

Studiegruppa bes om å vurdere om dere vil evaluere individuelt eller samlet. To punkter er det obligatorisk å gi tilbakemeldinger på:

1: Gi temadelen terningkast, der 1 er ekstremt dårlig og 6 er optimalt bra

2: Beskriv, med en setning eller to, hva dere har lagt til grunn for terningkastet.

Er det noe annet gruppa vil kommentere eller gi innspill på? Dette er valgfritt og kan oppgis i siste spørsmål i del 5 i eget skjema for innsending. Lenke til evaluering av temadel 1

Dersom arbeidsgiver har valgt det, får du et bevis for gjennomført ABC Mentor.