Hopp til hovedinnhold
Legg til favoritt
Oslo

Byomfattende rutiner for tjenester i hjemmet

Helse- og omsorgstjenestene i Oslo kommune bruker kvalitetssystemet EQS. I EQS finnes informasjon om lov- og regelvært, rutiner og prosedyrer. EQS benyttes også til å rapportere uønskede hendelser og forbedringsforslag. I denne artikkelen beskrives byomfattende rutiner og bruken av disse i Oslo kommune.

Helse- og omsorgstjenestene i Oslo kommune bruker kvalitetssystemet EQS. I EQS finnes informasjon om lov- og regelvært, rutiner og prosedyrer. EQS benyttes også til å rapportere uønskede hendelser og forbedringsforslag.

Det er 15 bydeler i Oslo kommune. Før Covid-19-pandemien hadde hver enkelt bydel ansvar for å utvikle og revidere rutiner internt. Under pandemien utviklet Helseetaten byomfattende rutiner som omhandlet alt om Covid-19 (TISK + V). Bydelene så fordelen av felles rutiner og ga uttrykk for at dette var noe de ønsket mer av. Våren 2022 ble det opprettet en stilling i Helseetaten for å utvikle felles rutiner for tjenester i hjemmet. Felles rutiner bidrar til likeverdige helse- og omsorgstjenester for alle innbyggere, uavhengig av bydel. Arbeidet kan knyttes til innsatsområdet Rekruttering og kompetanse i Porteføljeplan til Helsefellesskap Oslo.

Bydelene, i samarbeid med Helseetaten, kartlegger og prioriterer områder der det er behov for felles rutiner og bistår med utarbeidelse og implementering av disse. Det er viktig med bred forankring og deltakelse fra bydelene og andre virksomheter, både med tanke på kartlegging av behov for byomfattende rutiner, prioritering og gjennomføring. Rutinene som publiseres skal følges av ledere og medarbeidere i tjenester i hjemmet.

Vanlig arbeidsprosess ved utvikling av byomfattende rutiner:

  • Kartlegge behov
  • Vurdere eksisterende rutiner
  • Utvikle felles rutiner
  • Implementering
  • Evaluering

Byomfattende rutiner, prosesskart
Foto: Helseetaten, Oslo kommune
Illustrasjon over arbeidsprosessen ved utvikling av byomfattende rutiner.

Engasjementet fra bydelene har vært stort og det har blitt publisert flere rutiner, blant annet:

 For å tilgjengeliggjøre rutinene for andre enn medarbeidere som jobber med tjenester i hjemmet er rutinene publisert på Oslo kommune sine internettsider, de finner du her:

Oversikt over publiserte byomfattende rutiner

Rutinene er også gjort leservennlige på telefon, da vi vet at tilgangen på PC er begrenset i tjenesten.

Kontaktperson i Helseetaten:

Marianne Mikkelsen, e-post: marianne.mikkelsen@hel.oslo.kommune.no

FacebookEmailPrint
Flere aktuelt fra helsefellesskapet