Hopp til hovedinnhold
Legg til favoritt
Oslo

Mange kompetansetiltak innen velferdsteknologi i Oslo kommune 

Medarbeideres kunnskap om velferdsteknologi og hvordan man benytter dette i Oslo kommune er viktig. Artikkelen gir en oversikt over gode kompetansehevingstiltak som benyttes i Oslo kommune.

Velferdsteknologi Illustrasjon: Oslo kommuneIllustrasjon av velferdsteknologi Illustrasjon: Oslo kommune

Kompetanseutvikling er viktig for å skape motiverte medarbeidere og gode tjenester. For at kompetanseutvikling skal gi verdi, må ansatte ha mulighet for å tilegne seg ny kompetanse. Ledere kartlegger ansattes kompetansebehov og motivere sine ansatte til å benytte seg av det kompetansetilbudet som finnes.  

Med velferdsteknologi følger nye arbeidsprosesser i tjenestene, nye rutiner og ny teknologi. For å lykkes med integrering og skalering av velferdsteknologi, kreves kompetanse på området. Oslo kommune har flere ulike kompetansetiltak som skal bidra til å øke kunnskap om velferdsteknologien vi bruker, det tverrfaglige samarbeidet og endringsarbeidet.    

Kompetansetiltak i Oslo kommune

E-læring 

E-læring er en god måte å spre kunnskap og læring til mange, på en fleksibel og effektiv måte. Det er utviklet flere e-læringskurs i KS Læring som Oslo kommune benytter: 

Velferdsteknologi for nyansatte  

Velferdsteknologi for ledere og ressurspersoner    

Velferdsteknologiens ABC – en introduksjon til opplæringspakken Velferdsteknologiens ABC som er utarbeidet i KS (opplæringspakken er åpen for alle).

Kompetanseplan 

I Oslo kommune benyttes kompetanseplaner for den enkelte medarbeider. Det er utarbeidet en sentral kompetanseplan for velferdsteknologi, som ledere kan velge kompetansekrav fra. Denne finnes i HR Web kompetansemodulen. Planen finner du i Felles/Sentralt / Velferdsteknologi. 

Endringsledelse 

Å ta i bruk velferdsteknologi innebærer et endringsarbeid. Tydelig ledelse gjennom endringsprosesser krever avklarte roller og ansvar. Mellomleder er både en rollemodell, oversetter, forhandler og motivator.  I arbeidet med skalering av velferdsteknologi er det gjennomført pilot i endringsledelse med tre bydeler, som vil danne grunnlag for eventuell videre utvikling av et kompetanseopplegg innenfor dette området.  

UKE-akademiet arrangerer kurset Endringsledelse i praksis. Søk på kurset for påmelding.  

– I e-læringen Velferdsteknologi for ledere og ressurspersoner finnes en modul om endringsledelse og gevinstrealisering. 

Håndbøker 

Håndbøker for velferdsteknologi er under utvikling, og her samles felles rutiner, brukerveiledere og kurs, i tillegg til opplæringsmateriell fra leverandørene. Håndbøkene ligger i kvalitetssystemet EQS (lenke for ansatte i Oslo kommune) og (lenke for personer som ikke er ansatt i Oslo kommune), og er også tilgjengelig fra tjenestetelefon og kan brukes som et praktisk støtteverktøy i arbeidshverdagen.  

Almas hus 

Almas hus er en kunnskapstjeneste og Oslo kommunes visnings- og demonstrasjonssenter for velferdsteknologi, hjelpemidler, fysisk utforming og tilrettelegging. Helseetaten ved Almas hus utdanner Almakontakter. Kursets målsetning er å gjøre helsepersonell i hjemmetjenester, sykehjem, helsehus og tilrettelagte tjenester for utviklingshemmede bedre rustet til å finne brukertilpassede løsninger. 

Løpende kompetanseutvikling  

Prosjekter gjennomføres i tett samarbeid med brukere, bydeler og andre virksomheter, og bidrar til kompetanseutvikling innenfor spesifikke områder. Erfaringsdeling er gjort på tvers av bydeler og etater, blant annet gjennom faste arbeidsmøter og nettverkssamlinger gjennom året. 

Teknologispesifikk informasjon og kurs 

Leverandørene tilbyr opplæringsmateriell og kurs som gir dybdekompetanse innen tjenester og teknologi. Dette brukes blant annet for sikre nødvendig kompetanse for ansatte som skal sette opp det tekniske utstyret eller bruke administrasjons og -responsløsninger. 

FacebookEmailPrint
Flere aktuelt fra helsefellesskapet