Hopp til hovedinnhold
Legg til favoritt
Ahus

Partnerskapsmøtet – Vi skal løse mye sammen!

Det årlige Partnerskapsmøte ble avholdt på Folkets hus i Lillestrøm 29. januar. Partnerskapsmøtet er Helsefellesskapet Ahus og kommunenes strategiske organ.

Øystein Mæland, administrerende direktør Ahus og Adelheid Buschmann KristiansenØystein Mæland, administrerende direktør Ahus og Adelheid Buschmann Kristiansen. Foto: Kompetansebroen Ahus

Her oppsummeres året som har gått og det legges planer for året som kommer. Fra 2025 er møtet delt i to. Del 1 er informasjonsutveksling og dialog om overordnet retning for helsefellesskapet. Del 2 er et beslutningsmøte for samhandlingsarbeidet i helsefellesskapet.

Ordførere, kommunedirektører, kommunalsjefer/kommunaldirektører for helse- og omsorgstjenesten, fastlegerepresentanter, styreleder for sykehuset, administrativ ledelse i sykehuset, samt øvrige representanter fra Strategisk samarbeidsutvalg (SSU) skal sammen finne veien og ta gode beslutninger til beste for pasienter og helsepersonell.

Her finner du programmet for dagen

Adelheid Buschmann Kristiansen, SSU- leder og kommunedirektør Nittedal og Øystein Mæland, administrerende direktør Ahus, ønsket velkommen og introduserte dagen. De fremhevet det gode arbeidet som har foregått i helsefellesskapet i 2024, blant annet MILA -prosjektet, IHT (integrerte helsetjenester), Kompetansebroen og beredskapsøvelsen Eksodus 24

Bente Heggedal Gerner, avdelingsleder samhandlings- og helsefremmingsavdelingen Ahus og leder av arbeidsutvalget (AU), var møteleder for dagen.

Helsefellesskapet skal løse mye sammen! Planlegging sammen og hver for oss, kapasitet og fastlegens rolle er stikkord for dagen!

Bente Heggedal Gerner
Bente Heggedal Gerner, avdelingsleder samhandlings- og helsefremmingsavdelingen Ahus og leder av arbeidsutvalget (AU)

Bente Heggedal Gerner. Foto: Kompetansebroen Ahus

Strategisk planlegging i helsetjenestene – hvordan planlegge sammen og hver for oss

Bjørg Torill Madsen, kommunalsjef for helse og mestring, Lillestrøm kommune viser til debattserien Grenser for offentlig velferd i regi av KS. Lillestrøm er allerede mer effektive enn gjennomsnittet ifølge kommuneindeksen, både når det gjelder kvalitet og teknologi.
Behovsplan 2023-2025 tegner et bilde av at behovet for tjenester er større enn kapasiteten til å møte dem. Teknologiløftet i Lillestrøm retter seg mot at helseteknologi er avgjørende for at flere eldre kan bo trygt hjemme og mot å gi helsepersonell mer tid til omsorg og helsefaglige oppgaver.

Kjersti Vevstad, direktør helse og mestring i Nordre Follo kommune, la vekt på at mangel på helsepersonell vil gjøre det helt nødvendig å finne nye måter å løse oppgavene på i fremtidens helsevesen. Fremover har de fokus på forebygging, omstilling, bemanning og å opprettholde bemanningen. Kommunen ønsker også å ha en god hjemmetjeneste og de vil blant annet prøve ut nye digitale løsninger for å møte kapasitetsutfordringene.

Kjersti Vevstad, direktør Helse og mestring, Nordre Follo kommune

Kjersti Vevstad. Foto: Kompetansebroen Ahus

Nordre Follo tilrettelegger vi for at innbyggerne er selvhjulpne, opplever tilhørighet ,mestrer egne liv, har arbeid og bolig. Vi utvikler hjemmebaserte tjenester, og har fokus på forebygging.

Kjersti Vevstad

Strategisk planlegging på Ahus

Jørn Limi, viseadministrerende direktør ved Ahus, informerte om at somatiske helsetjenester for bydel Alna vil bli overført til OUS i 2026. Dette krever langsiktig kapasitetsplanlegging. Samtidig skal Ahus bygges ut. For kommunene betyr dette at sykehuset må bruke tid på intern planlegging. Det vil være litt bedre plass for kommunenes innbyggere i en periode, men veksten vil etter hvert ta igjen denne fordelen. Alle må derfor jobbe for å redusere veksten i behovet, samtidig som de planlegger for reell vekst.

Regionalt samarbeid når kapasiteten utfordres

Gardermoregionen har høyest befolkningsvekst i landet. Endret utgiftsbehov og demografi gjør at tjenestene må endres. Her må ressursdeling, større grad av samarbeid og kompetanseutveksling få økt fokus.

Vi må ta virkeligheten innover oss. Det hjelper ikke å flikke på budsjettet.

Ståle Lien -Hansen, Ordfører, Ullensaker kommune


Ved å samarbeide kan kommuner dele ressurser som økonomi, personell, bygninger, drift og utstyr. Dette kan føre til mer effektiv bruk av tilgjengelige midler og bedre tjenester for innbyggerne.
Samarbeid mellom kommuner gir mulighet for å utveksle kunnskap og erfaringer og bedre planlegging og koordinering av tjenester. Kommunene i Gardermoregionen har et felles vedtak i respektive kommunestyrer om å vurdere etablering av helsetjenester i fellesskap. Dette handler blant annet om tilbud det er liten
sannsynlighet for at én kommune kan bære kostnadene av alene. Utvikling av demenslandsby er et eksempel på et slikt prosjekt.

Fastlegens rolle

I møtet ble også fastlegenes rolle løftet fram. Usman Ahmad Mushtaq, statssekretær , Helse- og omsorgsdepartementet snakket om fastlegene som portåpnere for innbyggerne og at de spiller en viktig rolle her. Fastlegene trenger verktøy for å kunne prioritere, de skal også være portvoktere, for eksempel når det gjelder sykmeldingspraksis. Han peker også på utfordringer i samhandlingen som forsinket kommunikasjon mellom spesialisthelsetjenesten og primærhelsetjenesten, uklare ansvarsforhold, spesielt ved komplekse medisinske lidelser og språkutfordringer. Man må sørge for systemer som er fleksible for å unngå at pasienter blir kasteballer i systemet. Bedre digital samhandling må prioriteres.

Lene Gjelseth Dalbak, fastlege på Lillestrøm legesenter og samhandlingslege på Ahus, hadde et innlegg om fastlegens rolle i pasientsamarbeidet, sett fra et fastlegeperspektiv. Hun brukte tre pasienthistorier for å illustrere god pasientflyt, hva som kan være hindringer for god pasientflyt og tanker rundt hvordan man kan få til bedre og mer effektivt samarbeid mellom fastlegen, kommunehelsetjenesten og sykehuset.

Lene Dalbak, samhandlingslege Ahus og fastlege Lillestrøm legesenter

Lene Gjelseth Dalbak. Foto: Kompetansebroen Ahus

Gode tilbakemeldinger

Det var god stemning i møtet og det summet godt i rommet da borddialogene foregikk mellom presentasjonene. Under er et lite utdrag av tilbakemeldingene:

Det beste Partnerskapsmøtet som har vært noen gang!

Nå har vi færre møter og mer handlekraft!

Det jobbes godt i helsefellesskapet vårt!

Mange flinke folk og vi må bruke dem best mulig!

Vi har fått til mye i helsefellesskapet vårt, det er ikke så mange andre som har fått til det. Integrerte helsetjenester, Kompetansebroen og MILA- prosjektet er gode felles prosjekter.

Presentasjonene fra møtet fås ved henvendelse på mail til bjorn.hjalmar.nielsen@ahus.no eller trude.helen.westerberg@ullensaker.kommune.no

Mer informasjon om Helsefellesskapet Ahus og kommunene finner du her: Helsefellesskapet Ahus og kommunene – Kompetansebroen

Informasjon om tidligere Partnerskapsmøter finner du her: Partnerskapsmøte – Kompetansebroen

FacebookEmailPrint
Flere aktuelt fra helsefellesskapet