Hopp til hovedinnhold
Legg til favoritt
Oslo

Sammen om trygg helse i Oslo

I et pasientforløp mellom kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten er det viktig med gode overganger. En forsvarlig pasientovergang avhenger av en god formidling av informasjon om pasienten. Det kan være informasjon om pasientens helsetilstand, funksjons­vurdering, behov for hjelpemidler, velferdsteknologi eller legemiddelinformasjon.

Pasientovergang ELISE Illustrasjon: HelseetatenPasientovergang ELISE Illustrasjon: Helseetaten

Ved å dele informasjon kan medisinske feil og avvik og reinnleggelser unngås. Kommunikasjon er også en sentral faktor i kommunens utforming av vedtak og for å gi riktige tjenester og tiltak. Innbyggerne i Oslo skal oppleve likeverdige og gode helsetjenester. Det innebærer kvalitet i hele pasientforløpet og ved alle pasientoverganger.

Hva ELISE er

Oslo kommune har utviklet applikasjonen ELISE med formål å bedre pasientsikkerheten og hele pasientforløpet. Flere arbeidsprosesser er digitalisert og det jobbes parallelt med kompetansehevende tiltak, rutiner, tjenesteutvikling og endringsarbeid. ELISE står for Elektronisk Informasjonsdeling mellom Samhandlende Enheter i helse.

Hvem som benytter ELISE

ELISE er utviklet av og for Oslo kommune. Samtlige tjenester i hjemmet i bydelene, helsehus og kommunale sykehjem har innført ELISE i sine tjenester. De private tjenesteleverandørene for tjenester i hjemmet og for langtidshjem skal innføre ELISE i løpet av 2024.

Hvor informasjonen i ELISE kommer fra

I ELISE-applikasjonen hentes informasjon om pasienten fra fagsystemet Gerica, folkeregisteret, fastlegeregisteret og kontakt- og reservasjonsregisteret.  I tillegg kan ansatte i Oslo kommunes tjenester gjøre registreringer og kartlegginger direkte i ELISE fra PC, nettbrett eller tjenestetelefon, for eksempel i strukturerte kartleggingsskjemaer og pasientoverganger.

Line Danser er 54 år og ble innlagt på sykehus med akutt forverring av KOLS. Hun er under observasjon og utredes for infeksjon og videre behandling. Hun hadde nylig et ankelbrudd og sliter med angstanfall. Line har derfor hjemmetjenester. Sykehuset er i dialog med kommunehelsetjenesten og Lines fastlege om innleggelsen og videre behandling. Meldingsutvekslingen skjer via PLO.

Hva ELISE betyr for samhandlingen mellom sykehus og kommunen

Når Line Danser legges inn på sykehus sender tjenesten som Line har en PLO-melding med relevant informasjon om Line til sykehuset. Ved behov er det løpende dialog om behandlingsforløp og tentativ dato for utskriving fra sykehuset mellom sykehusavdelingen og saksbehandler i bydel. Informasjon fra PLO-meldinger og eventuelle telefoner, vil saksbehandler i bydel registrere i pasientovergangen for Line i ELISE. Ved behov kan ansatte fra bydel komme på vurderingsbesøk på sykehus for å få oversikt over Lines hjelpebehov og for å kunne gjøre nødvendige forberedelser til hjemreise. Det kan være oppgaver som å bestille hjelpemidler, planlegge hvem som skal være til stede ved hjemkomst eller hvem som henter medisiner ol.  Helseopplysningene oppdatere fortløpende i pasientovergang i ELISE ved nye helseopplysninger fra sykehuset.

All informasjon som registreres i pasientovergangen i ELISE vil være tilgjengelig for ansatte i tjenesten som skal følge opp Line videre. Dersom Line skal videre til helsehus, er det bydelen som sørger for at viktig informasjon i pasientovergangen blir overført til helsehuset. Det kan være helsehus eller hjemmesykepleien eller andre tjenester i kommunen. Det er viktig at sykehuset informerer bydel om en mulig utskriving så fort som mulig. Sykehuset sender ny PLO-melding om utskrevet pasient når Line reiser.

Andre aktiviteter som kan registreres i ELISE

I illustrasjon 1 ser du alle kartleggingene som er registrert på Line Danser i ELISE. Saksbehandler i bydel vil trykke på ikonet pasientovergang og registrere informasjon om Line som saksbehandler mottar fra sykehuset. Når informasjonen er lagt inn i ELISE, og det er bestemt hvilken helsehjelp som skal gis videre, vil informasjonen overføres til tjenesten som skal ivareta Line. Det gjør at den som settes opp som ansvarlig for pasientovergangen kan starte sine forberedelser tidlig på bakgrunn av tidsriktig informasjon om Line.

Aktiviteter vist på ELISE mobil  
Kartleggingsskjemaer i ELISE mobil

            

Andre funksjoner i ELISE som er med på å bedre pasientoppfølgingen

Helsepersonell i tjenestene kartlegger funksjon hjemme hos Line Danser, og beskjeder og oppgaver kan opprettes og fordeles. I illustrasjon 2 ser du de kartleggingene og registreringene som er mulig å gjøre i ELISE:

  • Brannrisikovurdering
  • Fallregistrering
  • Fallrisikovurdering og fallforebyggende hjemmebesøk
  • MST (Malnutrition Screening Tool)
  • NEWS2 (National Early Warning Score 2)
  • Smittevern
  • PSFS (Pasientspesifikk funksjonsskala)
  • SPPB (Short Physical Performance Battery)
  • Pasientovergang
  • Oppgave ELISE

I ELISE er det mulig å følge utviklingen i funksjonskartleggingene for Line Danser over tid for å følge med på utviklingen, gjøre en helhetlig vurdering og beslutte videre tiltak. Se illustrasjon 3.

Oversikt over innbyggers funksjonsvurdering i ELISE på PC

ELISE er under kontinuerlig utvikling, noe som innebærer at nye funksjoner med formål å bedre pasientsikkert, pasientforløp og -overganger og arbeidsprosesser og oppgavedeling vil bli utviklet og tatt i bruk fortløpende.

Spørsmål om satsningen ELISE?

Ta kontakt med produkteier og koordinator Ingrid Meaas i Helseetaten på e-post: ingrid.meaas@hel.oslo.kommune.no

FacebookEmailPrint
Flere aktuelt fra helsefellesskapet