Hopp til hovedinnhold
Legg til favoritt
Innlandet

Digital opplæringspakke i praksissamarbeid

Som et pilotprosjekt ved utvalgte sykehjem i Innlandet, er det utviklet pedagogiske verktøy og en digital opplæringspakke, DOPPS, for praksissamarbeid mellom sykepleierstudenter, praksisplass og skole.

Bilde viser fem bokser med flagg på i forskjellige farger, en hånd setter ned den siste boksen. Boksene illustrerer de forskjellige fasene i prosjektet.Foto: Shutterstock

GIVE-prosjektet har vært gjennomført som pilotprosjekt ved utvalgte sykehjem i Innlandet siden 2021, og avsluttes vår 2025. GIVE, forkortet Gjensidig Involvering og Villet Endring, beskriver samarbeidsformen i prosjektet. Deltagere i prosjektet har utviklet pedagogiske verktøy som har blitt tatt i bruk under praksisperioder på sykehjem, blant annet en digital opplæringspakke i praksissamarbeid – forkortet DOPPS.

DOPPS har bidratt til bedre forutsigbarhet for alle i praksissamarbeidet, både studenter, lærere ved høgskolen, hovedveiledere, daglige veiledere og avdelingsledere. Alle vet sine arbeidsoppgaver, både i forkant, underveis og etter praksisperioden.  Det oppleves at avdelingen er bedre forberedt før studentene kommer, da kommunen får tidligere informasjon i forkant av at studentene kommer i praksis. Det ligger verktøy i DOPPS som er til god hjelp for alle parter, før praksis. Det er et verktøy man alltid kan gå tilbake til for å se om man har husket alt i forbindelse med praksisen

Tilbakemelding fra Tynset kommune i GIVE prosjektet.

Praksisperioden involverer mange personer med ulike ansvar med praksisveiledningen, der noen har erfaring og kompetanse i veiledning og andre er helt nye i rollen. Det har vært behov for å synliggjøre roller og ansvar i forkant av, under og etter praksisperioder, slik at alle kjenner til egen rolle og forventninger til hverandre.

Bilde viser en gruppe mennesker som sitter rundt et bord og jobber med GIVE prosjeket.
Foto: Janca Molthe van Doorn

Bilde viser Deltagere fra høgskolen, praksisfeltet og sykepleierstudenter som har dialog og samarbeider på fremtidsverksted i GIVE prosjektet.

Hensikten med DOPPS er nettopp å etablere denne forutsigbarheten i samarbeidet mellom sykepleierstudenter, høgskolen og praksisfeltet. I praksisperioder på sykehjem er både avdelingsleder, hovedveileder, daglig veileder, lærer og sykepleierstudent involvert i praksisveiledningen.

Med DOPPS ønskes å fremme et godt læringsmiljø på avdelingen, øke kvalitet og kapasitet til å veilede flere sykepleierstudenter på samme praksisplass, og styrke veiledning- og vurderingskompetansen for de som involveres. I tillegg rekruttere sykepleierstudenter og beholde fremtidige kollegaer i kommunehelsetjenesten.

DOPPS viser at avdelingsleder har et stort ansvar for å forberede sine ansatte til å ta et kollektivt veiledningsansvar med å ta imot sykepleierstudenter på avdelingen, og i god tid før oppstart av praksis planlegge veiledningsmøter for praksisperioden med lærer fra høgskolen.  

DOPPS lager struktur for planlegging og organisering av praksisperioden, for å trygge de ansatte som skal veilede sykepleierstudentene og sikre veiledningskvalitet i praksisperioden. Når veiledningen planlegges og struktureres er det mulig å oppnå hensikten med veiledningen.

Kontaktpersoner

DOPPS har potensial for å bli universell for alle praksisemner i kommunehelsetjenesten og publisert på www.GIVEpraksis.no

Her kan du kan også finne praksisfortellinger som sykepleierstudenter har publisert på GIVE bloggen: Takk kjære veileder

Flere aktueltsaker