Hopp til hovedinnhold
Legg til favoritt
Østfold

Gratulerer med dagen til alle helsefagarbeidere!

For å sikre tilstrekkelig og riktig kompetanse for å møte fremtidige behov, er det nødvendig med særlig satsing på sykepleiere og helsefagarbeidere. 

En helsearbeider snakker med en eldre mann og to eldre kvinnerFoto: Shutterstock

Helsefagarbeiderne kan være redningen for den fremtidige helse- og omsorgstjenesten! I forbindelse med helsefagarbeiderdagen 26. november ønsker Kompetansebroen å sette fokus på denne arbeidsgruppen og fremheve hvor viktig den er for at helse- og omsorgstjenesten skal kunne ivareta alle pasientene i fremtiden.

Vi står overfor store utfordringer knyttet til å opprettholde en velfungerende og bærekraftig helse- og omsorgstjeneste i fremtiden. Utfordringene er knyttet til å sikre tilstrekkelig og riktig kompetanse. For å imøtekomme disse utfordringene ser stadig flere sykehus behov for å utnytte ressursene bedre, igjennom blant annet ny oppgavedeling mellom sykepleiere og helsefagarbeidere (Oslo Economics)

Mangel på helsefagarbeidere

I Nasjonal helse- og sykehusplan 2020-2023 er et av målene å sikre tilstrekkelig og riktig kompetanse for å møte fremtidige behov. Det innebærer blant annet en særlig satsing på sykepleiere og helsefagarbeidere. 

En ny rapport fra SSB, bestilt av Helse- og omsorgsdepartementet, viser at Norge vil mangle 18.000 helsefagarbeidere i 2030. Det er forventet at bemanningsbehovet i helse- og omsorgssektoren vil dobles frem mot 2060. Her kan du lese om at Norge trenger flere helsefagarbeidere | NKI

Kan helsefagarbeidere løse bemanningskrisen?

I en ny rapport; Kartlegging av erfaring med oppgavedeling mellom helsefagarbeidere og andre personellgrupper i sykehus (utført av Oslo Economics) skisseres blant annet økt respekt for helsefagarbeidere, bedre regler for hvem som gjør hva – og å mobilisere arbeidskraftreserven i helsefagarbeidere som jobber deltid, som en del av løsningen på bemanningskrisen. Rapporten er laget på oppdrag fra arbeidstakerorganisasjonene Fagforbundet og Delta og arbeidsgiverforeningen Spekter. Dette er også omtalt i Fagbladet (fagblad og nettsted for medlemmer i Fagforbundet).

Faktorer som er viktige for å lykkes

Rapporten skisserer særlig seks faktorer som er viktige for å lykkes med oppgavedeling:

  1. ledelsesforankring,
  2. satsing på lærlinger
  3. kartlegging av oppgaver, ansvarsfordeling og roller
  4. informasjon og holdningsarbeid
  5. opplæring, kompetanseheving og videreutdanning
  6. økonomiske rammer
Fordeling av oppgaver

Mange sykehus ønsker å få til en mer hensiktsmessig fordeling av oppgaver mellom de ulike yrkesgruppene, og peker på at det er potensial for helsefagarbeidere til å gjøre flere oppgaver enn det de gjør i dag. For at helsefagarbeiderne skal få den kompetansen som kreves for å påta seg nye oppgaver, utarbeider sykehusene opplæringsmoduler, sertifiseringsopplegg og kompetanseplaner (Oslo Economics).

Erfaringer så langt

Erfaringene med oppgavedeling i sykehus så langt, tyder på at de fleste opplever at ny oppgavedeling utelukkende gir gevinster, i form av bedre utnyttelse av personell og økt jobbtilfredshet. Mulige ulemper er ressursbruk og eventuell motstand blant medarbeidere/tillitsvalgte i forbindelse med endringsarbeidet (Oslo Economics).

Oppgavedeling

Det er stor variasjon i hvilke oppgaver helsefagarbeidere utfører ved ulike sykehus og på ulike avdelinger. Arbeidet med ny oppgavedeling innledes mange steder med en kartlegging av hvilke oppgaver som uføres av hvilke personellgrupper, og en påfølgende vurdering av hvilke oppgaver som kan overføres til andre. Mange påpeker at helsefagarbeidere kan utføre flere oppgaver enn de gjør i dag, men at det krever at de får tilstrekkelig opplæring. I tabellen under ser du hvilke oppgaver helsefagarbeidere på sykehus gjør i dag, og hvilke oppgaver de kunne tenke seg/ikke tenke seg å få opplæring i og utføre i fremtiden (Oslo Economics).

Kompetansebroen har flere gode fagressurser for helsefagarbeidere:

Klikk på bildene under for å komme til de ulike fagressursene

Fagskolen i Østfold tilbyr nytt studie: Medisinsk virksomhet for helsefagarbeidere

Ny høyere videreutdanning innen «Medisinsk virksomhet» for helsefagarbeidere starter opp i august 2023 ved Fagskolen i Østfold!
En helsefagarbeider med videreutdanning innen «Medisinsk virksomhet» vil få en spisskompetanse knyttet
til behandling og sykepleie til voksne og eldre pasienter med medisinske sykdomstilstander.

Foto: Shutterstock
Fotto: Shutterstock

Studiet skal utvikle helsefagarbeiderens vurderingskompetanse til pasienter som er akutt, kronisk og kritisk syke, og mot tidlig oppdagelse av forverret helsetilstand, uavhengig av tilstand og diagnose. Kunnskap og forståelse for hvordan sykdom og behandling kan gi konsekvenser og påvirke den som er rammet vil være en viktig forutsetning for å kunne delta aktivt i behandling, iverksette tiltak og håndtere pasientsituasjoner på en faglig, trygg og verdig måte.  

Utdanningen skal bidra til å sikre den enkeltes og arbeidslivets behov for ny kompetanse i tråd med utfordringer og nye oppgaver innen helsetjenesten. Helsefagarbeideren kan bidra på et høyere faglig nivå, utføre flere oppgaver og dermed styrke oppfølgingen av pasienter i spesialisthelsetjenesten og kommunehelsetjenesten. Studiet gir helsefagarbeideren en kompetanse som er viktig innen medisinske avdelinger på sykehus, helsehus, legevakt, sykehjem og hjembaserte tjenester. 

Utdanningen er utviklet i nært samarbeid med Sykehuset Østfold, Fredrikstad kommune som representant for kommunene i Østfold gjennom SSU (Strategisk samarbeidsutvalg) og Fagskolen i Viken.  

Les mer om studiet her: https://fagskolen-viken.no/studier/helsefag/medisinsk-virksomhet 

Studiet kan søkes på gjennom Samordna opptak fra 1. februar. Frist for å søke er 15. april. 

Flere aktueltsaker