Hopp til hovedinnhold
Legg til favoritt
Innlandet

Involvering av brukere og frivillige om Leve hele livet

Leve hele livet er en sektorovergripende reform, som ikke bare hører til under helse og omsorg. Det er viktig å involvere kommunale tjenester på tvers og engasjere innbyggere og ulike aktører i samfunnet. Sammen kan vi finne kreative løsninger for gode leveår for eldre.

Leve hele livet er en sektorovergripende reform, som ikke bare hører til under helse og omsorg. Det er viktig å involvere kommunale tjenester på tvers og engasjere innbyggere og ulike aktører i samfunnet. Sammen kan vi finne kreative løsninger for gode leveår for eldre. Dette ble innledningsvis poengtert av Målfrid Schiager, leder for USHT Innlandet (Oppland) på den åttende temadagen om Leve hele livet, arrangert av USHT Innlandet.

Pål Godard og Anne Marte Zetterwall, Gjøvik kommune

Samarbeid og samskaping gjennom Smartby
Gjøvik kommune involverer innbyggere, brukere, frivillige, akademia og næringsliv i eget Smartby-program. Samhandling og samskaping står sentralt i dette, fortalte Pål Godard og Anne Marte Zetterwall, henoldsvis smartbysjef og bylabsjef.

Bylaben er en del av Smartby i Gjøvik, og eies i et fellesskap av alle sektorene i kommunen. Her inviteres innbyggere i alle aldre for å dele hva de er opptatt av og hvilke utfordringer og behov de har. I dette er det blant annet gjennomført behovs-workshoper, der man har oppsøkt ulike mennesker på deres arenaer, deriblant eldre mennesker på omsorgssentre. I etterkant jobbes det med å etablere et innbyggerpanel, med representanter fra ulike grupper innbyggere som vil involveres når nye ideer skal vurderes.

Utfordringer som har utpekt seg både hos innbyggere og kommunestyrepolitikere har blitt til konkrete prosjekter. Digitalt utenforskap er et av disse prosjektene. Seniornett Gjøvik er en viktig frivillig samarbeidspartner når det tilbys møteplasser og opplæring i digitale medier for eldre over 65 år.

Dialog med den kommende eldregenerasjonen, blant annet om hvordan gjøre kloke valg for å bo hjemme lengst mulig er et eget innsatsområde der det samarbeides med kommunens Rådgivningstjeneste 65 +. Med fokus på et aldersvennlig samfunn, vil ulike løsninger med bruk av frivillighet i lokalmiljøet på Biri prøves ut. Erfaringer i dette vil deretter nyttiggjøres i kommunen som helhet.

Organisering av samskaping og innovasjon
Lyngdal kommune har en lederorganisering verdt å merke seg. Her er hver kommunalsjef ansvarlige for et bestemt område, men innen samtlige sektorer i kommunen samtidig. Samskaping på tvers av sektorer faller dermed naturlig og som et verktøy i innovasjonsprosesser der ledere, ansatte og innbyggere sammen dyrker fram et samfunn der alle tar ansvar.

Ronny Bjørnevåg, Lyngdal kommune

Ronny Bjørnevåg, kommunalsjef Samskaping og innovasjon i Lyngdal kommune delte sine betraktninger og erfaringer om hvordan organisere nettopp samskaping og innovasjon. Blant suksessfaktorene trakk han fram ledelse og eierskap blant alle ledere med eierinteresse. Identifisering av gevinster og ha en plan på hvordan disse etterhvert kan hentes ut er viktig. Prosjektlederkompetanse internt er essensielt. Bjørnevåg anbefalte bruk av KS innovasjonsveikart.

I endringsprosesser er det viktig å involvere de ulike interessentene for å sikre at man ser «hele isfjellet og havet rundt», påpekte Bjørnevåg. Dette er gjort i hele prosessen med å bygge nytt helsehus i Lyngdal. Prosjektet er del av EU sitt innovasjon og forskningsprogram. Helsehuset er bygd ut fra behov og synspunkter lagt fram av de som skal bruke det.

Bygget skal inneholde kvaliteter som er viktige og funksjonelle for så vel pasienter og brukere, pårørende, helsepersonell og renholdspersonell. Det er i dette erfart solid deltakelse og eierskap med fremoverlente eldre som er tydelige på hva som er viktig for dem. Arkitekter og ingeniører spiller en mindre rolle, og alle elementer i byggingen må godkjennes av brukerne først.

“Innbyggerne har andre perspektiver på hva som er god kvalitet og hva en god tjeneste består av. Det er derfor viktig å involvere de når vi gjør ting som påvirker dem»           (Ronny Bjørnevåg)

Strekk ut hånda og involver de frivillige!
Frivillige er en verdifull ressurs, og deres innsats i ulike tiltak og aktiviteter er viktige bidrag for eldre, både for de som har og de som enda ikke mottar kommunale helse- og omsorgstjenester. Dette formidlet Elin Slåtsveen, ergoterapeut ved Rådgivningstjenesten 65+ i Gjøvik.

Elin Marie Slåtsveen, Rådgivningstjenesten 65+, Gjøvik kommune

Slåtsveen belyste imidlertid at en kommunes manglende samhandling med den frivillige kan føre til at frivillige gir opp og ikke kommer tilbake. Frivillige vet ikke automatisk hva behovet er. De er avhengige av en kontaktperson, et bindeledd mellom noen fra kommunen og frivilligheten. En kan ikke regne med at frivillige ber seg selv inn eller tar kontakt selv.

Det er viktig å ta godt vare på de frivillige, påpekte Slåtsveen. Frivillgsentral og Røde kors har ansvar for oppfølging av frivillige derfra, men det er lurt å ha en kontaktperson i kommunen som følger opp frivillige i tjenesten der den frivillige skal være, f.eks. på institusjon. Det er viktig å bli tatt imot, bli vist rundt, at de vet hva de skal gjøre, og at de føler seg velkomne og nyttige.

Videre må en ha en tydelig rolleavklaring. Frivillige skal ikke gjøre oppgaver som kommunen kan eller skal gjøre.  De skal ikke være hjemmehjelp eller helsepersonell, men bidra til trivsel og lystbetonte aktiviteter.

«Frivillige kan bidra med det lille ekstra» (Elin Slåtsveen)

Frivillige ønsker fleksibilitet, og dette må en respektere. Slåtsveen fortalte om deres erfaringer med at frivillige ikke ønsker å binde seg til et fast opplegg over lengre tid og at en ikke kan forvente at de skal ta på seg større ansvar. Et eksempel er gruppeaktiviteter som Rådgivningstejensten 65+ drar i gang, og som deltakerne skal drifte gjennomføringen av selv etterhvert. Det er vanskelig å få en enkeltperson til å være den frivillige som skal lede gruppa videre. I stedet fungerer det godt at hele gruppa har ansvar i fellesskap, og at Rådgivningstjenesten 65+ trekker seg gradvis ut så snart gruppa er trygge på hverandre og vet hva de skal gjøre. En må finne løsninger på de frivilliges premisser slik at de kan bidra som den ressursen de er, påpekte Slåtsveen.

Lenker: 
Her finner du mer informasjon om Rådgivningstjensten 65i Gjøvik kommune
Her kan du se filmklipp fra pop-up leilighet satt opp i regi av Rådgivningstjensten 65+
Fikk du ikke deltatt? Opptak fra temadagen finner du her 
Lenke til presentasjoner fra temadagen finner du her
Her kan du lese mer om Leve hele livet reformen
Her kan du finne informasjon om det regionale støtteapparatet
Her kan du finne informasjon om USHT
Ressursportal for Leve hele livet-arbeid

Flere aktueltsaker