Skjul områdevelger
Hopp til hovedinnhold
Legg til favoritt
Innlandet

Kommunikasjonsteknologi tilpasset de eldste

USHT Innlandet (Oppland) har i tilknytning reformarbeidet Leve hele livet, arrangert temadag om velferdsteknologi og brukermedvirkning. Det ble synliggjort viktige aspekter ved utforming og bruk av kommunikasjonsteknologi for de eldste eldre.

Fotograf Estera Kluczenko, for No Isolation

USHT Innlandet (Oppland) har arrangert temadag om velferdsteknologi og brukermedvirkning, i tilknytning til reformarbeidet Leve hele livet. Mål for dagen var at kommuner skal finne inspirasjon til å jobbe videre med velferdsteknologi i egen kommune. Temadagen hadde fokus på brukermedvirkning ved utforming og bruk av teknologi for de eldste eldre.

«Vi samhandler mer og mer, og deler hverdagshendelser med hverandre, men dette skjer i stor grad på digitale arenaer og digitale nettverk der særlig de eldste eldre ikke er inkludert» (Anders Sørli, No Isolation)

Begrensninger og muligheter hos de eldste eldre
Ensomhet er en stor helseutfordring hos eldre, og særlig blant de som er over 80 år. Anders Sørli fra No Isolation fortalte om tankene og arbeidet bak utformingen av den teknologiske løsningen KOMP. Sørli påpekte at kommunikasjonsteknologi kan bidra til å redusere sosial isolasjon, men at relativt få av de eldste eldre bruker eksisterende løsninger som smarttelefon og nettbrett, og er heller ikke på sosiale medier. Svært få har noen gang deltatt i videosamtale. Det kan være mangel på motivasjon og liten tiltro til å kunne lære seg å bruke teknologiske løsninger, men også at det blir for komplisert for en del eldre å mestre på egenhånd.

I utviklingen av KOMP ble ulike løsninger for samhandling testet sammen med eldre på et langtidssykehjem. Målet var å utvikle en skreddersydd løsning for de eldste eldre som ikke har noen teknologi-erfaringer fra før, og som i utgangspunktet var skeptiske til å bruke teknologiske kommunikasjonsløsninger. Dette gav fire enkle prinsipper som var viktige for de som skulle være brukere, med særlig vektlegging av brukervennlighet, mestring og trygghet. KOMP ble derfor en stor skjerm tilpasset redusert syn og hørsel. Mange eldre har som følge av redusert blodsirkulasjon, tørre fingertupper. Mangel på naturlig friksjon i fingertuppene gjør at en touch-skjerm dermed ikke vil respondere. Derfor er touch-skjerm valgt bort. For brukeren gir en knapp, av og på, trygget i ingen risiko for å gjøre feil.

Inkludert, engasjert og tettere kontakt
Erfaringer fra No Isolation viser en markant økning i bruk av KOMP i storfamilien rundt den eldre. I gjennomsnitt har eldre i underkant av en videosamtale per dag, og får hver uke tilsendt bilder av familien på KOMP-skjermen. Dette bidrar til at tiden mellom fysiske besøk oppleves kortere. En kvalitativ studie utført av OsloMet viser at KOMP kan utgjøre en markert positiv forskjell for både eldre og deres familie. Eldre forteller at de har fått mer sosial kontakt med familie og opplever økt livskvalitet etter at de fikk KOMP. Forskningsstudien og erfaringer for øvrig viser at dialogen mellom den eldre og familiemedlemmene har blitt nærere når de har møttes fysisk, fordi det er enklere for den eldre å være mer aktiv i samtaler når de underveis har vært involvert og blitt oppdatert gjennom samtaler og bilder på KOMP.

Familien og tjenesten på en og samme skjerm
KOMP består i dag av to systemer. Familiemedlemmer har kontakt med den eldre gjennom KOMP-app på sin telefon eller nettbrett, mens tjenesten på samme måte kan samhandle med bruker gjennom systemet KOMP Pro. KOMP Pro innehar flere funksjoner som sikrer en mer effektiv kontakt og oppfølging mellom de fysiske besøkene. Brukeren har orientering om dato, tid på døgnet, påminnelser og beskjeder fra tjensten, og hyggelige bilder og video-anrop fra familien på en og samme skjerm.

Betraktninger på utvikling og implementering av velferdsteknologi
Sørli understreket at det er helt avgjørende i utvikling av velferdsteknologi å ha god dialog og godt samarbeid mellom de ansatte i kommunen, leverandøren, brukere, pårørende og andre rundt brukeren i en samskapningsprosess. Øyer er en av kommunene i Innlandet som i dag benytter KOMP, og som har hatt et tett samarbeid med No Isolation i planlegging og implementering av denne teknologiske løsningen.

Erik Børve Rasmussen, postdoktor ved Institutt for sosialfag, OsloMet, bidro med et forskerperspektiv, og ga noen betraktninger om implementering av velferdsteknologi i kommunale helse- og omsorgstjenester, basert på følgeforskning. Sørli påpekte betydningen av at en teknologisk løsning må kunne fungere i en tjenestehverdag, i tillegg til at brukeren alltid skal være i sentrum. No Isolation har særlig fokus på ensomhet og sårbare mennesker, blant annet de med kognitiv eller fysisk funksjonsnedsettelse. Rasmussen belyste at sosial teknologi, slik som KOMP, ofte møter skepsis i forhold til om ensomhet og sosial kontakt skal være et kommunalt ansvar. Imidlertid har en sett at nedstengninger i Koronapandemien har medført et oppsving i implementering av KOMP i flere kommuner, og at dette brukerperspektivet har fått et økt fokus.

Anders Sørli (i midten) fra No Isolation, sammen med arrangører for dagen Elin Angen Michaelsen og Geir Olav Glomstad, USHT Innlandet (Oppland)

Opptak fra temadagen finner du her

Her kan du finne mer informasjon om KOMP

Her kan du lese mer om Leve hele livet reformen

Her kan du finne informasjon om det regionale støtteapparatet

Her kan du finne informasjon om USHT

Pensjonistforbundet har nylig publisert denne filmen om velfedsteknologi

 

Flere aktueltsaker