Skjul områdevelger
Hopp til hovedinnhold
Legg til favoritt
Ahus

Kompetansebroen går fra prosjekt til drift

Partene i Kompetansebroen satser videre på plattformen og står samlet bak ny driftsmodell i samarbeidsprosjektet.

Partene i Kompetansebroen satser videre på plattformen og står samlet bak ny driftsmodell i samarbeidsprosjektet.

Prosjektet «Kompetansebroen» ble initiert av Fagforum for kompetanse og utdanning og utgjør ett av hovedtiltakene i Strategi for samarbeid om kompetanseutvikling. Første versjon av Kompetansebroen ble lansert 9. januar 2017 og den daglige driften av nettløsningen ivaretas av prosjektet ut året. Sist uke ble ny drifts-, eierskaps- og økonomimodell for Kompetansebroen vedtatt i Helse- og omsorgsfaglig samarbeidsutvalg (SU) og Samarbeidsforum (SF). Det er prosjektleder Kjersti Sirevåg veldig fornøyd med.

– Det er svært gledelig at det nå er besluttet videre drift etter prosjektavslutning. Kompetansebroen gir partene en felles arena for kompetansedeling og informasjon, og for å lykkes med samhandling må vi bygge nettverk og lære av hverandre. Vi ser allerede en positiv trend med at flere åpner kursene sine på tvers av sektorer og kommunegrenser.

Partene forplikter seg i tre år

Kompetansebroen, som er et samarbeid mellom kommunene på Øvre og Nedre Romerike, i Follo, bydelene Alna, Stovner og Grorud i Oslo, UiO, HiOA og Ahus, skal etter vedtaket driftes med tre årsverk og partene forplikter seg i tre år frem til evaluering i 2020. Driften blir lagt til Ahus.

– Vi holdt det lenge åpent hvor tjenesten skulle legges, og for eksempel kunne en stor kommune påtatt seg oppgaven. Imidlertid var styringsgruppen enstemmig i anbefalingen på Ahus, og de viktigste argumentene for dette handlet om å sikre en robust tjeneste, tilknytning til fagmiljø, nødvendige støttefunksjoner og ikke minst at sykehuset er omdreiningspunktet i samhandlingen.

Kjersti-og-Boas
Prosjektleder Kjersti Sirevåg og ansvarlig for teknologi og kommunikasjon Boas Krøgh Nielsen

Sterke tall

Hittil er det 867 ansatte som har registrert seg som brukere på nettsiden, det er lagt ut nesten 50 arrangementer som er meldt inn fra partene og det er registrert hele 63 401 sidehenvisninger. Videre har Kompetansebroen ti forskjellige fagtema og flere under utvikling samt. en egen aktuelt-spalte med aktuelle og relevante artikler.

– Overordnet viser denne statistikken at vi har god fart i tjenesten, bare noen måneder etter lansering, sier ansvarlig for teknologi og kommunikasjon Boas Krøgh Nielsen.

Redaksjon med blandet kompetanse

I prosjektets anbefaling ble det beskrevet som viktig med blandet kompetanse i Kompetansebroens redaksjon. Denne redaksjonen vil inneholde personer med ansvar for ledelse og strategi, drift og brukerstøtte, kommunikasjon og utvikling og kvalitetssikring.

– Prosjektets anbefaling er en redaksjon med ulik og kompletterende kompetanse for å oppfylle oppdraget på en god måte. Dette er basert på de erfaringene vi har fått til nå med løsningen i drift, og i tillegg anbefaling fra sammenlignbare tjenester som Helsebiblioteket. Det må arbeides aktivt for å innhente og kvalitetssikre innhold og bidrag fra partene. Det er også viktig at brukere som henvender seg til Kompetansebroen får rask og god oppfølging og support, sier Kjersti.

– Vi er opptatt av at det brukerne finner på Kompetansebroen skal være oppdatert og kvalitetssikret. Vi har begynt et samarbeid med Helsebiblioteket som vil være et viktig bidrag til å gi brukerne godt og kvalitetssikret faglig innhold.

Veien videre

Implementering av tjenesten er allerede godt i gang, men vil for alvor sette fart nå som videre drift er besluttet. – Det skal for eksempel komme på plass kontaktpersoner i hver kommune, bydel og divisjoner i sykehuset, og et fast driftsstyre med representanter for alle partene.

– Slik vil vi sikre partenes eierskap og påvirkningsmulighet i flere nivåer. Med denne modellen har vi stor tro på å få til en god tjeneste som vil bidra til økt kvalitet i tjenestene. Dette avhenger selvsagt også av at partene tar løsningen i bruk og engasjerer seg, og vi ser frem til det videre samarbeidet, sier Kjersti.

 

Flere aktueltsaker