Hopp til hovedinnhold
Legg til favoritt
Ahus

Logo for Helsefellesskapet Ahus og kommunene

Helsefellesskapet Ahus og kommunene har fått egen logo! Den er laget av Aina Brunborg Ihle som gikk på medier og kommunikasjon på Mailand videregående skole 2019-2022.. I denne saken kan du lese om prosessen frem til ferdig logo.

Bjørn Hjalmar Nielsen som overleverer et gavekort til Aina Brunborg Ihle.Foto: Kompetansebroen

Helsefellesskapet Ahus og kommunene har fått egen logo! Den er laget av Aina Brunborg Ihle som gikk på medier og kommunikasjon på Mailand videregående skole 2019-2022.. I denne saken kan du lese om prosessen frem til ferdig logo.

Ett hovedgrep i Nasjonal helse- og sykehusplan 2020-2023 er å opprette 19 helsefellesskap. Disse skal bestå av helseforetak og kommunene i opptaksområdet. Målet er å skape mer sammenhengende og bærekraftige helse- og omsorgstjenester til pasienter som trenger tjenester fra både spesialisthelsetjenesten og den kommunale helse- og omsorgstjenesten. Opptaksområdet til Akershus Universitetssykehus HF (Ahus) består av to Helsefellesskap. Det ene er Helsefellesskapet for Oslo kommune og sektorsykehusene (OUS, Lovisenberg, Diakonhjemmet og Ahus), hvor Helsefellesskapet Ahus og bydelene inngår. Det andre er Helsefellesskapet Ahus og kommunene.

Profilering og innramming av Helsefellesskapet

Helsefellesskapet Ahus og kommunene har ønsket å få laget en felles logo for sitt helsefellesskap.

Det har vært et ønske å få laget en egen logo for Ahus og kommunene, som et ledd i profilering og «innramming» av Helsefellesskapet Ahus og kommunene.

Bjørn Hjalmar Nielsen, Samhandlings- og helsefremmingsavdelingen, Ahus

I forbindelse med dette tok helsefellesskapets arbeidsutvalg (AU) kontakt med Mailand videregående skole med spørsmål om bistand til dette arbeidet. I juni fikk de tilsendt flere forslag til logo. Gjennomgang og utvelgelse av «vinnerforslaget» til Aina Brunborg Ihle, ble gjort av (AU) i samarbeid med Kikkut Kommunikasjon. For sitt vinnerutkast fikk Aina gavekort fra Helsefellesskapet som takk for jobben med logoen.

Prosessen mot ferdig logo

Utvikling og ferdigstillelse av logoen har Kikkut Kommunikasjon AS stått for i samarbeid med Aina. Hun studerer nå journalistikk på OsloMet. Det var gjennom sitt programfag ,grafisk design, at hun ble introdusert for oppgaven fra Helsefellesskapet. Aina tenkte mye på fellesskap og at det skulle være tre aktører som holdt sammen koblet til helse og hjerterytme.

Jeg ønsket å lage en logo som skulle representere fellesskapet mellom aktørene. Det skulle være et bånd mellom dem, de skulle holde sammen. Jeg ville også at logoen skulle fremstille helse. Dermed kom ideen om hjerterytmen. 

Aina Brunborg Ihle

Aina Brunborg Ihle. Foto: Kompetansebroen

Aina hadde et møte med Kikkut Kommunikasjon der de gjennomgikk logoen og gjorde enkelte endringer. Ut fra det kom Aina med et forslag til ny versjon av logoen og under her ser du resultatet:

Logoen slik den er blitt – med og uten navn på helsefellesskapet:

Forklaring på de ulike elementene i logoen:

Flere aktueltsaker