Hopp til hovedinnhold
Legg til favoritt
Ahus
Innlandet
Østfold
Vestfold

Mormor Molly – Et langsomt farvel

Sindres mormor var Sindres aller nærmeste. Da hun fikk demens var det Sindre som tok seg av henne, først hjemme, senere på sykehjemmene hvor hun bodde. Hva er viktig for pårørende til en sykehjemspasient som har demens, og hvordan kan det legges til rette for at beboerne blir sett som mennesker med egne historier og ikke bare nok en beboer med demens?

Sindres mormor var Sindres aller nærmeste. Da hun fikk demens var det Sindre som tok seg av henne, først hjemme, senere på sykehjemmene hvor hun bodde.  

Hva er viktig for pårørende til en sykehjemspasient som har demens, og hvordan kan det legges til rette for at beboerne blir sett som mennesker med egne historier og ikke bare nok en beboer med demens?  

Foto: Mormor Molly

Sindre hadde alltid vært stolt av sin mormor. Hun var en fargerik og sosial dame, og Sindre ville være med på å gi liv til Molly, også på sykehjemmet! Et tiltak var å henge klar hele antrekk på kleshengere, slik at Molly fikk kle seg i pene og fargerike klær, gjerne med et silketørkle rundt halsen. Hun var en stilig dame før hun fikk demens og jeg ville at hun skulle få være en stilig dame også etter at hun hadde fått sykdommen, sier Sindre. Mormor og Sindre hadde alltid vært enige om en ting: Det fineste er å skille seg ut! 

Hør alle episodene her eller i din podkast-app (f.eks Itunes eller Spotify).

Helhjerta har etablert seg som en populær podkast hvor du møter mennesker i helsetjenesten som forteller om jobben og historien sin, i en varm og helhjerta samtale med Heidi Skutlaberg Wiig.

Du får høre sterke og engasjerende historier fra både helsepersonell, pasienter og pårørende med ulik bakgrunn og erfaring.

Heidi har jobbet på Akershus universitetssykehus i 30 år, de siste 15 årene som kreftsykepleier og veileder i Palliativt team. Hun har nå ansvar for klinisk kommunikasjon i avdeling for kompetanse og utdanning og er mye brukt som foredragsholder.

Vi ønsker gjerne at lyttere klikker “abonner” i sin podkast-app, og vi setter pris på alle tilbakemeldinger. Send dem til e-postadressen kontakt@kompetansebroen.no.

Flere aktueltsaker