Skjul områdevelger
Hopp til hovedinnhold
Legg til favoritt

Nå kan du teste kunnskapene i klinisk observasjonskompetanse

Tester påvirker læring og nå lanserer Kompetansebroen en kunnskapstest for klinisk observasjonskompetanse.

Foto: Kompetansebroen

Opplæringsressursen i grunnleggende klinisk observasjonskompetanse er blant de mest besøkte ressursene på Kompetansebroen. Nå lanseres en tilhørende kunnskapstest hvor du kan teste egne kunnskaper eller integrere den som en del av et kompetansehevende program for dine medarbeidere.

For å styrke de grunnleggende ferdighetene hos helsepersonell utviklet Kompetansebroen i samarbeid med KlinObsKommune-prosjektet og Simuleringssenteret ved Akershus universitetssykehus HF (SimAhus) en digital læringsressurs med kortfattet tekst og ni filmer som viser korrekt utførelse av målinger av vitale parametere og handlingsberedskap ved akutte og subakutte situasjoner. Filmene er organisert etter ABCDE-metodikken og er å anse som en introduksjon til observasjonskompetanse og et lett tilgjengelig supplement til andre og mer grundige undervisningskonsept.

En av filmene fra opplæringsressursen. Skjermdump: Kompetansebroen

Mye brukt læringsressurs nasjonalt

Den digitale opplæringsressursen er blant de mest trafikkerte ressursene på Kompetansebroen og er også delt på flere andre nettsider, blant annet hos Helsedirektoratet, KS Læring og i Helse Sør-Øst sin Læringsportal.

Fra flere hold er det blitt etterspurt mulighet for en kunnskapstest som en støtte for å kvalitetssikre at den teoretiske grunnlaget er blitt tilegnet. Dette er nå utviklet, med SimAhus som faglig ansvarlig.

Tester påvirker læring

Forskning viser at tester påvirker læring positivt, – sier Eva Linnerud ved SimAhus, spesialrådgiver ved SimAhus. Vi husker ofte bedre om vi blir «målt» i en kunnskapstest. Denne testen kan tas så mange ganger du trenger, og svarene er det bare du selv som ser. Vi motiveres likevel av å ville svare rett, og langtidshukommelsen stimuleres mer enn ved passiv teoriformidling.

Læringen holder seg lenger, det tar lengre tid før det går i glemmeboken. Hvis også spørsmålene er knyttet tett mot en praksis man kjenner seg igjen i, så er det kort vei fra læring til å skulle anvende det som er lært.

Eva Linnerud, SimAhus
Eva Linnerud. Foto: privat

Kunnskapstesten, som kan ses på som en repetisjonsmodul til den digitale teoridelen og filmene som viser praktisk utførelse, passer for personell i både sykehus og kommuner for å friske opp kunnskap og ferdigheter, og ikke minst for personell som får oppgaver innen opplæring og veiledning. Dette kan være instruktører innenfor eksempel KlinObsKommune og proACT på eget arbeidssted, avslutter Eva.

Pluss-innhold og nytt design

Opplæringsressursen ligger fritt tilgjengelig for alle interesserte, mens kunnskapstesten vil være kun for brukere i de tilknyttede områdene for Kompetansebroen. Alle medarbeidere og studenter i de tilhørende helseforetak, kommuner, bydeler og utdanningsinstitusjoner vil automatisk få tilgang til testen og annet «pluss-innhold» når de er logget inn. Ved bestått kunnskapstest kan dokumentasjon hentes ut på Min side.

Som en del av en større designomlegging i Kompetansebroen har også klinisk observasjonskompetanse fått nytt utseende og forbedret brukervennlighet. Ressursen er nå mer oversiktlig, har fått egen innholdsfortegnelse og tilfredsstiller nye krav til universell utforming.

Flere aktueltsaker