Hopp til hovedinnhold
Legg til favoritt
Innlandet

Ny kundesentertelefon for primærhelsetjenesten

Divisjon Medisinsk service sitt Kundesenter for rekvirenter i primærhelsetjenesten har fått felles telefonnummer.

Oransje telefon med ledning.Foto: Shutterstock

Divisjon Medisinsk service sitt kundesenter for rekvirenter i primærhelsetjenesten har fått felles telefonnummer. Åpning av felles kundesentertelefon for alle laboratoriene i Sykehuset Innlandet ble foretatt ved å koble til en symbolsk telefonledning til det nye felles telefonnummeret for rekvirenter i primærhelsetjenesten.

Kundesenteret ble opprettet i 2021 og er et tverrfaglig samarbeid mellom de ulike laboratoriene. De ivaretar oppgaver som blant annet besøk hos rekvirenter, veiledning i prøvetaking og prøvebehandling. De arrangerer også brukermøter for primærhelsetjenesten.

Tidligere har rekvirenter ringt direkte til de ulike laboratoriene, men tirsdag 21. februar ble kundesentertelefonen åpnet med ett felles telefonnummer, som betjenes fra Lillehammer. 

Menensker på et kontor som viser at de kobler sammen en telefonledning.
Foto: Sykehuset Innlandet

Kundesenteret til laboratoriene i Sykehuset Innlandet mottar flere hundre henvendelser fra rekvirenter i primærhelsetjenesten hver uke.  Kundesentertelefonen besvares av personell som kan bistå ved ulike spørsmål om prøvetaking, analyser og prøvesvar.

– Ved å samle telefoner fra primærhelsetjenesten håper vi å sikre rekvirentene både god tilgjengelighet med kort svartid og en enhetlig og god service.

Vibeke Fredagsvik, Kunderådgiver/Samhandlingsrådgiver laboratoriemedisin

Ved henvendelse til kundesenteret får innringer et tastevalg for henvendelser til patologi, IT eller ruslaboratoriet. Øvrige henvendelser blir besvart eller satt over til riktig seksjon eller person. Det er også mulig å sende forespørsler til kundesenteret på e-post.

Kontakt​​informasjon til kundesenteret:

Telefon: 61 05 02 00

E-post: Kundesenter.PHT@sykehuset-innlandet.no

Foto: Sykehuset Innlandet

Det har vært et bredt tverrfaglig samarbeid i forkant av etableringen av felles kundesenter for primærhelsetjenesten. Tilstede ved åpning av kundesentertelefonen var blant annet  fra venstre: Vigdis Kalkvik (overbioingeniør – preanalyse ved avdeling for blodbank og medisinsk biokjemi), Anne Mari Granly Kristiansen (seksjonsleder ved avdeling for mikrobiologi), Hanne Grete Jøingsli (stedfortreder seksjonsleder avdeling for blodbank og medisinsk biokjemi), Linda Therese Dalen (helsesekretær felles prøvemottak ), Bente Malerbakken ( IT-bioingeniør), Vibeke Fredagsvik (kunderådgiver), Toril Storgjelten (overbioingeniør molekylærbiologi) og Inger Johanne Løkken (helsesekretær felles prøvemottak).

Flere aktueltsaker