Nytt og framtidsrettet studietilbud for helsefagarbeidere med fagskolegrad
Kompetansebroen Innlandet, i samarbeid med Fagskolen Innlandet.
Publisert12.03.2024
Fagskolen Innlandet har lansert nytt studietilbud som bidrar i å styrke helsetjenestene for årene framover.
Fagskolen Innlandet har lansert nytt studietilbud som bidrar i å styrke helsetjenestene for årene framover.
En utdanning som møter fremtidens utfordringer Det er behov for økt tilgang på kvalifisert helsepersonell og helsearbeidere med spesialkompetanse. Dette har Fagskolen Innlandet tatt tak i. I februar lanserte de studiet «Spesialisering innen klinisk helsefagarbeid».
Dette er en høyere fagskolegrad for helsearbeidere. Utdanningen gir spesialkompetanse som bidrar til å muliggjøre oppgaveforskyvning i helsetjenestene. Samtidig ivaretas krav til pasientsikkerhet og effektivitet. Dette styrker bærekraftige helsetjenester.
Utviklet ved Fagskolen Innlandet Utdanningen er nytt i sitt slag og første i landet. Den er utviklet ved Fagskolen i Innlandet gjennom prosjektet Fremtidens Helsefagarbeider, med KS som initiativtaker til prosjektet.
Foto: Fagskolen Innlandet
Sykepleierne er sterkt presset i sin arbeidshverdag. Derfor ønsker vi å heve den somatiske og kliniske kompetansen hos helsefagarbeiderne, slik at de er i posisjon til å utføre nye oppgaver
Line Narvesen Jørgentvedt, ass. rektor og avdelingsleder helsefag Fagskolen Innlandet.
Emnene som gir spesialkompetanse Studiet består av seks emner som løfter helsefagarbeideres kompetanse:
Anatomi, fysiologi og sykdomslære
Klinisk observasjons-, vurderings- og handlingskompetanse
Medisinske prosedyrer
Medikamenthåndtering, dokumentasjon og hjemme-oppfølging
Instruktør- og veiledningskompetanse
Hovedprosjekt
Ressurspersoner på arbeidsplassen Med dette studiet utdanner Fagskolen Innlandet helsearbeidere med kompetanse som er etterspurt i både kommune- og spesialisthelsetjeneste. Dette vil være helsearbeidere som læres opp i å mestre krevende arbeidsoppgaver, og som blir viktige ressurspersoner på arbeidsplassen.