Logg inn eller lag ny bruker for å legge til som favoritt
Økt kompetanse for helsefagarbeidere i Gjøvik-regionen
33 helsefagarbeider i Gjøvik-regionen har gjennomført en seks dagers videreutdanning i akuttmedisinsk eldreomsorg. Videreutdanningen styrker helsefagsarbeiderens kompetanse i møte med alvorlig og akutt syke eldre.
33 helsefagarbeidere i Gjøvik-regionen har gjennomført en seks dagers videreutdanning i akuttmedisinsk eldreomsorg. Videreutdanningen styrker helsefagarbeiderens kompetanse i møte med alvorlig og akutt syke eldre.
Rekrutering
Kommunene sliter med rekruttering og mangler ansatte som har den nødvendige kompetansen. Det snakkes også mye om oppgaveforskyvning for tiden. Regionalt kompetansesamarbeid i Gjøvik-regionen – ReKs har sett på hvilke tiltak som kan gjøres for å bidra til å «snu på dette».
Tiltak
- Gi sentrale hjelpepleiere / helsefagarbeidere en faglig boost
- Vise denne yrkesgruppen at de virkelig trengs ved å gi dem litt andre og «viktige» oppgaver
- Bygge opp under yrkesstoltheten
- Legge til rette for at de blir i jobbene sine ved at de øker sin kompetanse og føler seg nyttige
Støtte
Regionalt kompetansesamarbeid i Gjøvik-regionen – ReKs søkte om støtte til å videreutdanne helsefagarbeidere i Gjøvik-regionen. De fikk midler til videreutdanningen av Statsforvalteren i Innlandet. Det er Verdighetsenteret i Bergen som står for videreutdanningen, de tilbyr en desentralisert utdanning med 3 dager digitalt og 3 dager lokalt.
Undervisning og praksis trening
Helsefagarbeiderne har gjennom de tre siste dagene av videreutdanningen vært igjennom variert undervisning og praktisk trening av forskjellige prosedyrer.
Dag 1: Hjerneslag, basal hjerte lungeredning, HLR minus og etikk. Med praktisk trening i nevrologi og HLR.
Dag 2: Delirium, praktisk tilnærming til delir og urinkateter. Med praktisk trening i blodtrykk og puls, respirasjonsfrekvens, blodsukker og subkutane injeksjoner, innleggelse av urinkateter og blæreskylling
Dag 3: Fall skader, sår og hudrift, ABCDE, NEWS og ISBAR. Med simulering i bruk av ABCDE, NEWS og ISBAR.
Vi har hatt lærerike dager – der vi har fått påfyll av teori og det har vært nyttig å kunne sette teori i praksis ved å få øve på prosedyrer.
Jeanette Bakke, helsefagarbeider