Hopp til hovedinnhold
Legg til favoritt
Innlandet

Økt kvalitet på tjenestene – ledelse, arbeidsmiljø og forbedringsarbeid

Utviklingssenteret for sykehjem og hjemmetjenester (USHT) i Innlandet, gjennomførte sin årlige nettverkskonferanse også i annerledesåret 2020.  I denne artikkelen kan du lese om tre innlegg om omhandlet kvalitetsarbeid på ulike måter.

Snakk om forbedringer

Utviklingssenteret for sykehjem og hjemmetjenester (USHT) i Innlandet, gjennomførte sin årlige nettverkskonferanse også i annerledesåret 2020.  I denne artikkelen kan du lese om innleggene fra tre forelesere som omhandlet kvalitetsarbeid på ulike måter og om hvordan vi bidrar til å øke kvaliteten på tjenestene våre.

 

Helhetlig kvalitetsarbeid i kommunene – hva bør prioriteres?

Tove Hovland er seniorrådgiver i Tønsberg kommune og har jobbet i mange år med kvalitetsarbeid innenfor kommunesektoren. Den nye kommuneloven fra 2019 sier noe om ansvar for internkontroll og plasserer ansvaret. I følge Hovland dreier det seg om kultur.

Hun var tydelig på at vi må forstå hvorfor kvalitetsarbeid skal prioriteres. Hun brukte eksempler fra egen kommune hvor uønskede hendelser ikke hadde blitt tatt på alvor og hvor innbyggerne måtte gå til media for å få fram sin historie.

«Innbyggerne skal være sikre på at vi har god kvalitet på de tjenestene vi leverer til de. De skal slippe å gå til media for å få saken sin inn i systemet.»

Hun mener det er viktig å møte individet med «Hva er viktig for deg?» og ha som holdning «Hva kan vi få til sammen?».

Vi må alle ta ansvar for kulturen vår, men ledere må legge til rette og vise vei. Da kommer det godt med å ha en kvalitetstyringsmodell å jobbe etter for både medarbeidere og ansatte.

Se presentasjonen fra Tove Hovland via lenken nederst i artikkelen.

 

«Safety II – Hva har gått bra i dag?»

Det er to måter å fokusere på sikkerhet – man kan ha fokus på det som kan gå galt, Safety I, eller ha fokus på at flere ting går bra enn galt, Safety II. Irene Nipseth Kleven er teamleder på Oppsalhjemmet i Oslo. Hennes presentasjon startet med spørsmålet:

Ved Oppsalhjemmet ble Irene Nipseth Kleven utfordret til å teste ut Safety II-tankegangen i et pilotprosjekt. I Safety II (Pasientsikkerhet II) ser en på det som gjøres riktig. 9999 av 10000 hendelser blir gjort riktig, og man ser på hvordan videreutvikle og styrke disse faktorene.

Stephan Ore er lege ved hjemmet og initiativtaker til pilotprosjektet:

«Bli med på et prosjekt!»

 «Tar det lang tid?»

«5-10 min!»

«Hva handler det om?»

«Positivitet!»

 

På Oppsalhjemmet ble prosjektet gjennomført ved at de innførte et kort møte på slutten av vaktskiftet, som tok 5-10 minutter. Spørsmålet de stilte hver dag var «Hva har dere gjort som er bra i dag?»

I tillegg til Oppsalhjemmet deltok Vestre Viken HF, Ahus HF, Sintef, Safety Synthesis, Bufetat, Oslo kommune, Norlandia (eier Oppsalhjemmet), Helsedirektoretat og Pasientsikkerhetsprogrammet. Hele seks arenaer innen helse og omsorg delte på erfaringer ved at de brukte verktøykassen “Resilience Performance Enhancement Toolkit». «Resilience in Healthcare» handler om kvalitet og sikkerhet innenfor helse og omsorg. Pilotprosjektet var inspirert av forskning av blant andre Erik Hollnagel (dansk forsker) og norske fagpersoner fra Sintef og Universitetet i Stavanger (Share-senteret).

Se presentasjonen fra Irene Nipseth Kleven via lenken nederst i artikkelen.

 

Psykologisk trygghet på arbeidsplassen

Kari Annette Os er seniorrådgiver i avd. kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet, i Helsedirektoratet. Hun snakket om viktigheten av psykologisk trygghet på en arbeidsplass for å bidra til pasientsikkerhet.

Mennesker ønsker ikke å fremstå som uvitende, inkompetente, påtrengende eller negative. Hvis man jobber i et miljø hvor man ikke er trygge på at kollegaer eller ledere vil oss vel, søker ansatte å beskytte seg selv ved å ikke stille spørsmål, ikke innrømme svakheter og feil, ikke dele ideer de har og ikke være kritiske. Dette hemmer læring, innovasjon og vekst – og ikke minst pasientsikkerheten.

For å få bukt med dette er det sentralt å jobbe for en organisasjon med psykologisk trygghet – hvor det er risikofritt å ytre seg, si fra, innrømme feil, spørre om hjelp, komme med forslag.

Psykologisk trygghet handler ikke om å ha det hyggelig på jobben, men å ha et arbeidsklima som rommer både uenigheter og funksjonelle konflikter.

Snakk om forbedring
«Snakk om forbedring» er et dialogbasert verktøy for å vurdere status for arbeid med pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring. Verktøyet gir eierskap og retning til forbedringsarbeidet og bidrar til at ledere:

  • Setter scenen – rammer inn arbeidet
  • Inviterer til deltakelse – skaper strukturer og prosesser
  • Responderer produktivt

Les mer her: www.snakkomforbedring.no

 

Presentasjonene fra hele nettverkskonferansen

Les de tre presentasjonene her – gå til USHT Nettverkskonferanse 24. og 25. november 2020

Flere aktueltsaker