Skjul områdevelger
Hopp til hovedinnhold
Legg til favoritt
Innlandet

Pasientsikkerhet i kommunene.

Pasientsikkerhet er vern mot unødig skade som følge av helsetjenestens ytelser eller mangel på ytelser. I trygge hender 24-7 skal bidra til å redusere pasientskader i Norge. Dette gjøres med målrettede tiltak på utvalgte områder i hele helsetjenesten.

Systematisk pasientsikkerhetsarbeid i helsetjenesten i Norge har pågått siden 2011. Først som pasientsikkerhetskampanjen fra 2011 til 2013, videreført som pasientsikkerhetsprogrammet fra 2014 til 2018, og fra 2019 som I trygge hender 24-7, nå organisert i avdeling for kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet i Helsedirektoratet.

 

Pasientsikkerhet er vern mot unødig skade som følge av helsetjenestens ytelser eller mangel på ytelser (1). I trygge hender 24-7 skal bidra til å redusere pasientskader i Norge. Dette gjøres med målrettede tiltak på utvalgte områder i hele helsetjenesten. I samarbeid med praksisfeltet er de antatt viktigste tiltakene for å unngå pasientskader valgt ut som innsatsområder. Tiltakene er basert på forskningsbasert kunnskap, erfaringer fra praksis og pasientens/brukerens ønsker og behov. Forbedringskunnskap, brukermedvirkning og kunnskapsbasert praksis er forutsetninger for å lykkes. I trygge hender 24-7 tilbyr også ulike forbedringsverktøy for å redusere pasientskader (2).

 

Pasientsikkerhets- og forbedringsarbeidet understøttes av nasjonale føringer, hvorav Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten er sentral.

Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten legger grunnlaget for en kvalitetsorientert ledelse og systemer for dette. Formålet med forskriften er å bidra til faglig forsvarlige helse- og omsorgstjenester, kvalitetsforbedring og pasient- og brukersikkerhet, og at øvrige krav i helse- og omsorgslovgivningen etterleves. Videre skal forskriften bidra til å gi den som har det overordnede ansvaret for virksomheten et godt verktøy for systematisk styring og ledelse, samt kontinuerlig forbedring. Veilederen til forskriften konkretiserer ansvaret for planlegging, gjennomføring, evaluering og korrigering av områdene i forskriften.

https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2016-10-28-1250

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/ledelse-og-kvalitetsforbedring-i-helse-og-omsorgstjenesten

 

Utviklingssentrene for sykehjem og hjemmetjenester (USHT) har hatt pasientsikkerhet som oppgave siden 2012, og organiserer læringsnettverk i pasientsikkerhet for kommunene. USHT Hedmark og USHT Oppland samarbeider om å arrangere årlige læringsnettverk i Innlandet. Neste oppstart er i januar 2020, og vi håper mange kommuner vil benytte anledningen til å delta.

Læringsnettverket starter 29.januar med påmeldingsfrist 8.januar – se invitasjonen her

Det skrives avtaler mellom deltakende kommuner og USHT før oppstart. Ta kontakt med USHT Hedmark eller Oppland hvis du lurer på noe angående pasientsikkerhetsarbeid eller læringsnettverk.

 

Direkte link til påmelding: https://www.netigate.se/a/s.aspx?s=818898X203930566X71145

Mer om I trygge hender 24-7 finnes på: http://www.pasientsikkerhetsprogrammet.no/

 

 

Referanser

  1. Health topics: Patient Safety [Nettdokument]. Genova: World Health Organization. Tilgjengelig fra: https://www.who.int/patientsafety/en/
  2. Tiltakspakke for tidlig oppdagelse av forverret tilstand (sykehjem). (2018) Tilgjengelig fra: https://www.pasientsikkerhetsprogrammet.no/om-oss/innsatsomr%C3%A5der/_attachment/4082?_download=false&_ts=162e31c27f6

 

   

Flere aktueltsaker