Hopp til hovedinnhold
Legg til favoritt
Innlandet

Samhandling i praksis

Innføring av sjekkliste for utskriving av pasienter fra sykehusene, en standardisert mal for epikriser og et flytskjema for legemiddelsamstemming i Sykehuset Innlandet HF ble startet våren i år og fortsetter utover høsten 2021.  Dette gir bedre pasientsikkerhet og samhandling med kommunene. Hvert år får Sykehuset Innlandet styringskrav fra Helse Sør-Øst gjennom oppdrag- og bestillingsdokumentet. Oppdrag- […]

Foto: Shutterstock

Innføring av sjekkliste for utskriving av pasienter fra sykehusene, en standardisert mal for epikriser og et flytskjema for legemiddelsamstemming i Sykehuset Innlandet HF ble startet våren i år og fortsetter utover høsten 2021.  Dette gir bedre pasientsikkerhet og samhandling med kommunene.

Hvert år får Sykehuset Innlandet styringskrav fra Helse Sør-Øst gjennom oppdrag- og bestillingsdokumentet. Oppdrag- og bestillingsdokumentet, OB-dokumentet fra Helse Sør-Øst RHF for 2019, ba Sykehuset Innlandet identifisere to områder med svake resultater/høy risiko som det skulle jobbes med. Områdene som ble valgt og besluttet i ledergruppa i foretaket, var trygg utskrivning og legemiddelhåndtering. Legemiddelhåndtering ble avgrenset til legemiddelsamstemming og merking av legemidler. Beslutningen og utvalgte områder har bakgrunn i innspill fra klinikk og brukere, uønskede hendelser og førende dokumenter. Deretter ble det etablert to tverrfaglige forbedringsgrupper med representanter fra klinikk innenfor somatikk og psykisk helsevern i spesialisthelsetjenesten, klinikere fra primærhelsetjenesten og fra stabsområde Helse. I tillegg ble brukerrepresentant og farmasøyt involvert. På grunn av korona-pandemien har det blitt forsinkelser, og derfor blir områder fra OB-dokumentet 2019 implementert i 2021.

Forbedringsgruppene har sammen jobbet frem utkast som har vært til testing, evaluering og deretter endring, før de blir implementert. Dette er en prosess hvor representantene har samarbeidet på tvers om resultatet. De prioriterte tiltakene er sjekkliste under innleggelse, epikrisemal, legemiddelsamstemming og merking av legemidler.

Trygg utskrivning – viktig for alle pasienter uansett årsak til innleggelse

Undersøkelser viser at mange pasienter ikke føler seg trygge eller godt nok informerte når de reiser fra sykehuset. Manglende informasjon reduserer pasienters mulighet for å ta mer ansvar selv. God kommunikasjon og medvirkning er avgjørende for pasienters opplevelse og utbytte av pleie og behandling. Kommunene som skal følge opp pasientene etter utskrivning, trenger oppdatert og riktig informasjon for å videreføre behandlingen på en god og pasientsikker måte. For å redusere variasjon i pasientbehandlingen og forbedre kvaliteten ved utskrivelse, er det utarbeidet en felles «Sjekkliste under innleggelsen» som ivaretar et minimum av det som skal huskes på. Sjekklisten gjelder under hele innleggelsen fordi planlegging av utskrivning allerede starter etter innkomst.

Sjekkliste under innleggelse – somatikk

Sjekkliste under innleggelse – psykisk helsevern

Det andre tiltaket som blir innført i forbindelse med Trygg utskrivning er ny epikrisemal for somatikk og ny epikrisemal for psykisk helsevern. Dette blir gjort for å redusere variasjon i pasientbehandlingen og forbedre kvaliteten ved utskrivelse. De nye epikrisemalene sier noe om det som er minimum av det som skal dokumenteres.

Avdelingene i sykehuset har ulike rutiner ved utskrivning. En gjennomgang av tilfeldig utvalgte epikriser viste stor variasjon av innholdet og hvilke overskrifter som benyttes. Tilbakemeldinger fra kommunehelsetjenesten viser er at mange epikriser er mangelfulle. I disse tilfellene fører det til mye jobb for å sikre forsvarlig oppfølging av pasienten. I forbindelse med Sykehuset Innlandet sin deltakelse i forskningsprosjektet Digital samhandling i pasientforløp, ble det gjennomført pasient-undersøkelse fra høsten 2019 til våren 2020. Denne viste at pasienter opplevde å ta mye ansvar for å finne ut av informasjon som gjaldt videre behandling og som ikke var beskrevet i epikrisen.  Det er også utarbeidet epikrisemal med hjelpetekst som er et hjelpemiddel til nyansatte og leger under opplæring. Andre epikrisemaler vil fortsatt brukes, som for eksempel epikrise tverrfaglig og epikrise vedr. hjerneslag og hoftebruddpasienter.

Epikrisemal – somatikk

Epikrisemal – psykisk helsevern

 

Legemiddelhåndtering

Legemiddelhåndtering er et stort område, men ble avgrenset i dette prosjektet til å gjelde legemiddelsamstemming og merking av legemidler.

Legemiddelsamstemming vil si at de medisinene pasienten faktisk tar/bruker, stemmer overens med legemiddellista som står dokumentert enten hos fastlegen, på sykehuset eller i kommunehelsetjenesten, hvis pasienten har bistand til legemidler.

Legemiddelhåndtering er fortsatt et område hvor det skjer flest uheldige hendelser og meldte avvik. Feilmedisinering fører hvert år til unødvendige pasientskader og dessverre noen dødsfall. Pasienter og helsepersonell mangler ofte en fullstendig oversikt over pasientens faktiske legemiddelbruk. Systemene som brukes innen legemiddelhåndtering snakker ikke samme. Tester av arbeidsflyt gjennom prosessen, viser at det ved ankomst sykehus varierer hvilke kilder av legemiddelinformasjon som er tilgjengelig og oppdatert. Legemiddelsamstemming er derfor i mange tilfeller tidkrevende.

Det har blitt utarbeidet flere tiltak som skal bidra til bedre kvalitet på legemiddelsamstemmingen:

  • Pasientene oppfordres til å etterspørre oppdatert legemiddelliste, både fra sykehuslegen og fastlegen som bidrag til oppdatert informasjon om faste legemidler ved skifte av behandlingsnivå
  • Gjennomføre e-læringskurs og digital informasjon – alle leger
  • Undervisning – LIS1 (turnusleger)
  • Gjennomgang av aktuelle prosedyrer – alle leger
  • Pasientsikkerhetskort – alle leger
  • Flytskjema legemiddelsamstemming – alle leger
  • Endret layout på legemiddellisten som importeres fra medikamentmodulen «Legemidler i bruk» (LIB) i DIPS til Epikrise EDI, Utskrivningsnotat EDI og andre aktuelle DIPS-dokumenter

Merking av legemidler er andre utvalgte området. Legemidler er merket fra produsent. Denne merkingen er ikke alltid tilstrekkelig for god og sikker håndtering og administrering av legemidler til pasient. Dette gjelder spesielt legemidler som må gjøres i stand før de er klar til bruk. Eksempler på dette er tilsetninger til infusjoner, opptrekk i sprøyte til injeksjon eller til bruk ved peroral administrering eller i sonde. Merking av legemidler innebærer å skrive pasientnavn, legemiddelnavn, styrke, legemiddelform og administrasjonsvei, samt dato og klokkeslett på en lapp som klistres på infusjonsposen eller sprøyta. Standard fargekode er et ekstra varsel på at riktig legemiddelkategori er i bruk. Følgende tiltak er gjennomført:

  • Ny prosedyre for merking og bruk av etiketter, godkjent oktober 2019
  • Nye bestillingsrutiner

I forbindelse med legemiddelhåndtering er det flere pasientrettede tiltak hvor pasienter oppfordres til å etterspørre oppdatert legemiddelliste. Målet er at pasienten skal læres opp til sitt medansvar som bærer av egen legemiddelinformasjon. Pasienter skal kreve oppdatert legemiddelliste, oppbevare legemiddellisten på seg og vise den fram i kontakt med helsetjenesten.

Se film Medisinliste og plakat.

Flere aktueltsaker