Skjul områdevelger
Hopp til hovedinnhold
Legg til favoritt
Innlandet

Brukermedvirkningens ABC

Brukermedvirkning skjer på flere nivåer: politisk, - system- og individnivå. For å lykkes med brukermedvirkning må dette fungere godt på alle nivåer. Fokus for dette opplæringsprogrammet er i all hovedsak på individnivå.

Brukermedvirkning skjer på flere nivåer: politisk, – system- og individnivå. For å lykkes med brukermedvirkning må dette fungere godt på alle nivåer. Fokus for dette opplæringsprogrammet er i all hovedsak på individnivå.

Brukermedvirkningens ABC forklarer hvorfor vi bør la pasienter og brukere medvirke i behandlingen og hva brukermedvirkning er i praksis. Kravet om brukermedvirkning gjelder for alle hjelpetjenester.

 

Læringsmål for opplæringsprogrammet

  • Å forstå hvor viktig brukermedvirkning kan være for pasienter og brukere.
  • Å forstå hvor viktig brukermedvirkning kan være for helsepersonell og behandlingsresultatene.
  • Å kjenne til hvordan man kan arbeide praktisk med brukermedvirkning.
  • Å kjenne til sentrale lovbestemmelser om pasientens rett til medvirkning og informasjon.

Kursene ble utviklet i Sykehuset Innlandet, av medarbeidere i stabsområde fag i Divisjon psykisk helsevern. Tove Huggins som var hovedansvarlig, har mange års erfaring med brukermedvirkning innenfor psykisk helsevern, men kursene er laget for både somatikk og psykiatri og er like aktuelle for både kommunehelsetjenesten som spesialisthelsetjenesten.

Opplæringsprogrammet består av fire kurs

  • Del 1: Erfaringer med brukermedvirkning
  • Del 2: Brukermedvirkning i praksis og dokumentasjon av brukermedvirkning i journal
  • Del 3: Nyttige verktøy – presentasjon av anbefalte tilbakemeldingsverktøy
  • Del 4: Hva sier loven om rett til medvirkning og informasjon?

De fire kursene kan gjennomføres kronologisk eller hver for seg – bruk det slik som det passer din arbeidssituasjon best.

Tom Østhagen, pasient- og brukerombud i Hedmark og Oppland, sier det slik:

Pasienten, brukerens kunnskap om seg selv, sitt eget liv, sine behov, likestilles med fagkunnskapen. Det er det ultimate med brukermedvirkning, slik at man faktisk får til – slik jeg tenker det – det som ligger i pasientens helsetjeneste. Da er vi der. Da er det pasientens helsetjeneste.

Og Alice Beathe Andersgaard, administrerende direktør Sykehuset Innlandet poengterer viktigheten av brukermedvirkning:

Vi har som visjon at brukere på alle nivå skal høres – vi trenger brukermedvirkning på systemnivå, på gruppenivå, og på individnivå. Da er det viktig at vi lytter til brukerne våre, vi møter brukerne gjennom brukerutvalg, gjennom interesseorganisasjoner og selvfølgelig som pasienter i samtaler hver dag i den kliniske hverdagen.

Målgruppe

Brukermedvirkningens ABC er laget for ledere og helsepersonell i sykehus, DPS, kommune og for studenter.

Gjennomfør kursene

Du finner kursene her

Er du ansatt i sykehus, vil du også kunne finne kurset i Læringsportalen.

 

Denne saken ble første gang publisert 22.november 2019 og er en del av vår sommerserie 2021 “frem fra glemselen”.

Flere aktueltsaker