Skjul områdevelger
Hopp til hovedinnhold
Legg til favoritt
Ahus

Videreutdanning – dialogiske praksiser, nettverksmøter og relasjonskompetanse

Deltidsstudiet som holdes ved DPS Follo i Ski tilbyr blant annet åpne forelesninger med erfarne forelesere fra inn og utland.

Deltidsstudiet som holdes ved DPS Follo i Ski tilbyr blant annet åpne forelesninger med erfarne forelesere fra inn og utland.

Deltidsstudiet som holdes ved DPS Follo i Ski tilbyr blant annet åpne forelesninger med erfarne forelesere fra inn og utland.

I dag stilles det større og større krav til offentlige ansatte i både kommune og i spesialisthelsetjenesten til å møte, forstå og hjelpe den enkelte bruker med det han eller hun måtte ønske av bistand. Å utvikle forståelsen og kompetansen i å ta i bruk dialogiske praksiser er en prosess som tar tid.

Nettverksmøter som intervensjon og behandlingsform er i stadig utvikling. Nettverksmøter har vært brukt i skoler, i helsesektoren, i sosialtjenesten, i barneverntjenesten, i kriminalomsorgen og i organisasjonsutvikling og det er dannet et eget fagnettverk for bruk av nettverksmøter i Ahus-regionen. Erfaringer fra disse aktivitetene er med og danner grunnlaget for denne videreutdanningen.

Studiet sikter mot å gi en fordypning i kunnskapsgrunnlaget til dialogiske praksiser med fokus på brukermedvirkning, pårørendeinkludering, bedret samhandling og helhetlig tenkning. Målgruppen for studiet er helse- og sosialarbeidere, leger, psykologer, ledere og pedagoger.

 

Fornøyde studenter fra primær- og spesialisthelsetjenesten

ulla
Ulla Rosengren, fagkonsulent Åpen dialog, relasjons og nettverksarbeid, Akershus Universitetssykehus

Utdanningen, som er et samarbeid mellom Ahus og NTNU Gjøvik, er samlingsbasert og foregår ved DPS Follo i Ski. Det er 4 semestre med 8 samlinger, til sammen 38 dager. Studiet sikter mot å gi en fordypning i kunnskapsgrunnlaget til dialogiske praksiser med fokus på brukermedvirkning, pårørendeinkludering, bedret samhandling og helhetlig tenkning.

Fagkonsulent for åpen dialog, relasjons- og nettverkssamarbeid ved Ahus, Ulla Rosengren, peker på at studiet gir god mulighet for at fagpersoner fra spesialisthelsetjenesten og kommunene får en økt kjennskap til hverandre og hverandres tjenester ved at man at man går på samme studie over to år.

– Vi opplever dette som et veldig bra samarbeid mellom Ahus og en utdanningsinstitusjon. Helt siden 2009 har vi tilbudt dette studiet og tilbakemeldingene fra studenter er kjempepositive. Det faglige innholdet i studiet blir utarbeidet mellom skolen og Ahus og flesteparten av studentene er fra Ahus sitt opptaksområde. Studentene er jevnt fordelt fra både primær- og spesialisthelsetjenesten, sier hun.

Gå til studiesiden her

 

Åpne forelesninger

I tillegg til de vanlige samlingene tilbyr studiet også åpne forelesninger med erfarne forelesere fra både inn- og utland. Det at interesserte som ikke går på studiet også kan nyte godt av noen av forelesningene er veldig populært forklarer Rosengren.

– Når vi får inn eksterne forelesere har vi pleid å kjøre åpne forelesninger slik at andre interesserte fra kommunene og spesialisthelsetjenesten får anledning til å komme. Dette har vist seg å bli veldig populært, spesielt fordi man kan ha med seg kolleger og for eksempel ha en refleksjon etterpå, forteller hun.

Klikk her for mer informasjon om de åpne forelesningene

 

Gir kompetanse og trygghet til å lede nettverksmøter på egen arbeidsplass.

Fagutviklingssykepleier på Ahus, Anette Østengen Stensrud, skal nå i gang med andre året av studiet. Videreutdanningen har gitt henne kompetanse og trygghet på egen arbeidsplass.

– Gjennom videreutdanningen har jeg tilegnet meg kompetanse og trygghet til å lede nettverksmøter, og andre dialogiske praksiser, på egen arbeidsplass. I tillegg var det en prosess i forhold til egne holdninger og relasjonskompetanse som jeg ikke ville vært foruten. Jeg skal i år gå 2. året av videreutdanningen og gleder meg til det, sier Stensrud

Stensrud er ansatt som fagutviklingssykepleier på Ahus, avdeling spesialpsykiatri, sikkerhetseksjonen og har jevnlig ledet nettverksmøter på sin seksjon.

I videreutdanningsstudiet legges det hovedvekt på;

  • Hvordan dialogen står sentral i det enkelte møtet
  • Hvilken betydning relasjonen har mellom impliserte parter
  • Hvordan nettverksmøtet  kan brukes som arena for læring, krisehåndtering, behandling og utvikling av brukerens, pårørendes og egen kompetanse
  • Hvordan nettverksmøter kan bidra til koordinert tverrfaglig samarbeid og videreutvikling av et helhetlig omsorgsnettverk
  • Hvordan man gjennom dialogen styrker brukerens medvirkning og mobilisere de ressursene som finnes i nettverket
  • Hvordan nettverksmøteledere kan bidra til at gruppeprosessene som finner sted i nettverksmøter fører til utvikling av gjensidige helsefremmende og mestringsskapende relasjoner.
Flere aktueltsaker