Logg inn eller lag ny bruker for å legge til som favoritt
VR-simulering som pedagogisk metode
Ved Universitetet i Innlandet pågår et innovativt utviklings- og forskningsprosjekt om bruk av VR-simulering i sykepleierstudiet, i emnet Praksis i psykisk helsearbeid.
Treårig prosjekt
Det treårige prosjektet hadde sin oppstart nå i høst, hvor det i november ble arrangert en workshop med 11 sykepleierstudenter i emnet Praksis i psykisk helsearbeid. Disse skal være deltakere i prosjektet.
Prosjektet gjennomføres i samarbeid mellom seksjon for sykepleie ved Universitetet i Innlandet (INN), SIM Innlandet og Sykehuset Innlandet (SI), avdeling for akuttpsykiatri og psykosebehandling ved SI Sanderud. Til prosjektgruppa skal det også rekrutteres to studenter, som vil ha en viktig rolle når det gjelder å gi innspill og evaluere undervisning.
Realistiske situasjoner
Med VR 360°-video som verktøy utforsker prosjektet nye måter å forberede fremtidige sykepleiere på utfordringer de vil kunne møte i helse- og omsorgssektoren. Gjennom VR-simuleringen får studentene mulighet til å oppleve og reflektere over realistiske pasientsituasjoner.
Ved å kombinere innsatsen fra studenter, erfarne klinikere og undervisere, styrker prosjektet både læringsutbyttet for studentene og samarbeidet mellom utdanningsinstitusjon og arbeidsliv.
Et framtidig verktøy i undervisning
Mål med prosjektet er å utvikle og pilotere et standardisert simuleringsprogram basert på VR-teknologi i emnet praksis i psykisk helsearbeid. I et langsiktig perspektiv ønskes å utvikle et undervisningsopplegg som kan tilbys alle sykepleierstudenter ved INN og eventuelt andre utdanningsinstitusjoner.
Følgeforskning
Prosjektet vil forankres i forskningsgruppen «Helse og omsorg i et livsløpsperspektiv,» ved Universitetet i Innlandet. Pedagogikk og utvikling av sykepleiekompetanse er et av områdene som denne forskningsgruppen retter seg mot. Prosjektet skal evalueres høsten 2027. Det planlegges følgeforskning for å dokumentere erfaringene til både studenter og lærere. Det er et mål at prosjektet skal resultere i tre forskningsartikler innen 2028.