Laboratoriefag
Her finner du nyttig informasjon om prøvetaking, rekvisisjoner, analysemetoder og laboratorieteknikker for forskning, produksjon og diagnostikk.
Logg inn eller lag ny bruker for å legge til som favoritt
Her finner dere Kompetansebroen sin årsrapport for året 2023.
I denne årsrapporten vil du få et innblikk i noe av det som har skjedd på Kompetansebroen i løpet av 2023. Du vil i første del finne nytt innhold, kommunikasjonstiltak og virksomhetsutvikling fra sentral redaksjon. Lengst ned i rapporten vil du kunne gå videre til årsrapporter for de lokale redaksjonene for Ahus, Vestfold, Innlandet og Østfold.
Kompetansebroen skal tilby ulike typer digitale læringsressurser av god kvalitet og innholdsporteføljen er i stadig videreutvikling og oppdatering. I temaseksjonen er læringsressurser og relevant informasjon strukturert i det som nå teller 19 ulike fagtema. Det ble i 2023 utviklet et nytt tema på Kompetansebroen, Kroniske lidelser. Temaseksjonen inneholder ressurser innen film, e-læring, podkast og fagartikler. Det jobbes kontinuerlig med oppdatering faginnholdet.
Under vil du få noen smakebiter av innhold publisert i 2023.
Det ble totalt laget og publisert 19 felles fagartikler i 2023, fordelt på de ulike temaene vi har.
Her finner du nyttig informasjon om prøvetaking, rekvisisjoner, analysemetoder og laboratorieteknikker for forskning, produksjon og diagnostikk.
På Helsedirektoratet sine sider finner du: Demensplan 2025, Nasjonal faglig retningslinje om demens, Veiviser demens, m.m.
Aldring og helse har utviklet demenskartet på oppdrag fra Helsedirektoratet. Demenskartet gir framskrivninger om personer med demens for hver kommune i landet.
Hos Nasjonalt senter for Aldring og helse finner du en samlet oversikt over de mest relevante verktøyene for deg som jobber med demens innen helse- og omsorgstjenesten.
Det ble i 2023 publisert 22 nye e-læringskurs og digitale opplæringsressurser på Kompetansebroen. Ressursene er en blanding av e-læringskurs fra regionale læringsplattformer i spesialisthelsetjenesten, nasjonale kompetansetjenester, Helsedirektoratet og egenproduserte kurs/opplæringsressurser.
Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester, USHT Innlandet (Oppland) og Fagskolen Innlandet har i samarbeid med NTNU Gjøvik, Institutt for design og Kompetansebroen utarbeidet i 2022 opplæringsprogrammet Sett, hørt og forstått, et opplæringsprogram om ivaretakelse og hvordan få til et godt samarbeid om og med pårørende.
I 2023 ble modul 7 – Helhet og sammenheng publisert på Kompetansebroen. Temaet i modulen hvordan det er å være pårørende til og helsepersonell for personer med demens.
Det ble i 2023 publisert 14 filmer på Kompetansebroen. Film er et godt verktøy for opplæring og er populært innhold på Kompetansebroen. Ambulerende sykepleieteam Ahus laget 10 nye filmer som ble publisert på Kompetansebroen i oktober i 2023.
Sesong 9 og 10 av Helhjerta ble publisert i 2023, og hadde et bredt spekter av både kjente og ukjente gjester som alle deler av sine historier og erfaringer.
Podkasten har publisert over 100 episoder, som til sammen har hatt over 300 000 nedlastninger.
Under finner du de fire episodene med flest nedlastninger i 2023.
Målet for podkastvert Heidi Skutlaberg Wiig er å få til refleksjon over viktige tema innen helsefaget, og være en helhjerta samtale mellom to mennesker. Dette kan du lese mer om i denne nyhetssaken fra Ahus.no.
Fredrik Wennerstrøm
Jorun Johannessen Tandberg
Ellen Brodin og Lasse Johan Thue
John William Glad
I 2023 ble det publisert 219 arrangementer på Kompetansebroen. Arrangementene i 2023 var en sammensetning av webinarer, hybrid-arrangementer, emnekurs, fysiske kurs og flere større konferanser.
I 2023 ble det gjennomført et anbud på ny arrangementsløsning. Dette anbudet ble tildelt Checkin, og vil gi arrangører og deltagere en enklere og bedre løsning for arrangementer og påmelding. Den nye løsningen har flere funksjoner som har vært etterspurt av brukerne til Kompetansebroen de siste årene. Eksempler på dette er venteliste, direkte oppkobling til Teams/Zoom og betalingsmulighet med faktura, kort og vipps.
Skjermdump: Arrangementskalender fra februar 2024
Kompetansebroen legger ut nye aktueltsaker, både fra sentral redaksjon og de lokale redaksjonene. Eksempler på aktueltsaker kan være nytt innhold på Kompetansebroen, fokus på lokale prosjekter, nasjonale merkedager og arrangementer.
Redaksjonene i Kompetansebroen samarbeider om sakene og bruker et digitalt årshjul som planleggingsverktøy. Årshjulet inneholder blant annet regionale, nasjonale og internasjonale merkedager som er relevant for helsepersonell. På denne måten kan vi lage aktueltsaker og opplæringsressurser rettet mot de ulike fokusområdene. Aktueltsakene bidrar også til å fokusere på viktige hendelser, fagområder og temaer i de lokale områdene.
Kompetansebroen sender ukentlig ut faste nyhetsbrev på tirsdager og fredager. Det ble i 2023 sendt ut over 350 000 nyhetsbrev til de over 4000 som abonnerer på nyhetsbrevene. Disse er fordelt på Ahus, Innlandet, Vestfold og Østfold. Her får abonnentene informasjon om nye arrangementer, samt lokale og sentrale nyhetssaker.
Klikk på knappen om du ønsker å melde deg på våre nyhetsbrev:
Per 2023 er Facebook den prioriterte kanalen til Kompetansebroen på sosiale medier. På vår facebook-side kan vi enkelt dele både sentralt og lokalt innhold med våre følgere, og oppfordrer også til deling videre.
Delt innhold som har nådd flest på Facebook gjennom 2023:
Totalt sidevisninger
2 712 313
Totalt unike besøkende
381 396
Topp 10 kommuner:
Topp 5 – Filmer:
Topp 5 – Mest besøkte artikler:
Topp 5 e-læringskurs:
Kompetansebroen har i 2023 hatt fem lokale redaksjoner, hvor Oslo er ny inn i 2023. Den sentrale redaksjonen har ansvar for teknisk drift og brukerstøtte, og forvalter ansvarlig redaktørrolle på vegne av Ahus. Lokale redaksjoner har rolle som lokal redaktør og publiserer lokalt innhold på vegne av partnerne i helsefellesskapet.
Det avholdes digitale redaksjonsmøter annenhver uke, og to ganger i året møtes medarbeiderne på redaksjonssamling. Disse arenaene tilrettelegger for deling av innhold mellom områdene, samarbeid om felles satsinger og generelt utveksling av tips og inspirasjon for det lokale arbeidet.
I 2023 har det i redaksjonsarbeidet blant annet vært fokus på:
Interimsstyret 2022-2023 har fungert som et kollegium med et helhetlig ansvar for drift og utvikling av Kompetansebroen videre i 2023.
På bakgrunn av anbefalinger fra utredning nasjonal modell i 2022, har interimsstyret i 2023 arbeidet med organisering og mandat for det nye styret. Fra 1. januar 2024 implementeres ny styringsform med et ordinært styre.
I 2023 har styret ellers vedtatt blant annet:
Styrerepresentanter i 2023:
AHUS | STYRELEDER: Jørn Limi
Viseadministrerende direktør, Akershus universitetssykehus HF
AHUS KOMMUNE| NESTLEDER: Andreas Halvorsen
Kommunedirektør, Enebakk kommune
AHUS | STYREMEDLEM: Bente Heggedal Gerner
Avdelingsleder samhandling og helsefremmende, Akershus universitetssykehus HF
AHUS KOMMUNE | STYREMEDLEM: Gunhild Grimstad-Kirkeby
Kommunaldirektør Helsevern og sosial omsorg, Ullensaker kommune
VESTFOLD | STYREMEDLEM: Anita Elmer
Seksjonsleder HR Kompetanse og utdanning, Sykehuset i Vestfold HF
VESTFOLD | VARA: Rannveig Velken
Kvalitetsrådgiver Færder kommune
INNLANDET | STYREMEDLEM: Målfrid Schiager
Virksomhetsleder, Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester Innlandet
INNLANDET | VARA: Bente Langvik Olsen
Seniorrådgiver og fagleder digital læring, Sykehuset Innlandet HF
ØSTFOLD | STYREMEDLEM: Guro Steine Letting
Kommuneoverlege Fredrikstad kommune og samhandlingssjef for kommunene i Østfold
ØSTFOLD | VARA: Mette Bøhn Meisingseth
Kompetansesjef, Sykehuset Østfold HF
OSLOMET | STYREMEDLEM: Kåre Rønn Richardsen
Prodekan, Fakultet for helsevitenskap, OsloMet – Storbyuniversitetet
1. Kompetansebroen er det foretrukne verktøyet for kompetansedeling og samhandling på tvers av helseforetak, kommuner og utdanningsinstitusjoner
2. Kompetansebroen sin teknologi er robust, tilrettelegger for informasjonsdeling og gir en god brukeropplevelse
3. Kompetansebroen bidrar til økt kvalitet og mer og bedre samhandling i helsetjenesten
Vi presenterer kort utdrag av de viktigste tiltak fra handlingsplan 2023 utover nytt faginnhold som er beskrevet tidligere i årsrapporten:
Ett av delmålene i strategien er at Kompetansebroen sitt innhold skal fremstår helhetlig, ivareta en god sammenheng mellom felles og lokalt nivå og møte kriterier for kvalitet. Sentral redaksjon har derfor arbeidet med å tydeliggjøre og kvalitetssikre det redaksjonelle arbeidet i Kompetansebroen, og utarbeidet primo 2023 redaksjonelle retningslinjer for Kompetansebroen som skal legge til grunn for alt innhold på nettstedet.
De redaksjonelle retningslinjene fastsetter mål og målgrupper for innholdet, avgrensinger, lovverk og føringer, kvalitetskriterier, ansvar, roller og samarbeid mellom alle nivåene i Kompetansebroen.
Redaksjonelle-retningslinjer-for-Kompetansebroen-04.2023.docx-1.pdf
Med Nordre Follo som søkerkommune fikk vi tildelt skjønnsmidler fra Statsforvalteren i Oslo og Viken for å utrede «Hva skal til for å bli en komplett løsning for systematisk kompetanseheving for kommunene?». Oslo kommune og Fredrikstad kommune ble invitert med inn i prosjektet for å representere kommuner av ulik størrelse.
En viktig forutsetning var tydelig helt fra start; at for å lykkes med dette må en kunne tilby lederne et enkelt grensesnitt som gir oversikt over de ansattes kompetansebeholdning. I tillegg må Kompetansebroen kunne tilby et variert mangfold av læringsressurser hvor fagansvarlige og ledere i ulike tjenester innad i kommunen kan tilpasse og tildele til sine ansatte etter behov. Kompetansebroen ønsket også at forprosjektet utredet hvilken samfunnsnytte og kostnadsbesparelse for kommunene dette vil kunne gi.
Forprosjektet konkluderer med at Kompetansebroen har potensial til å være en helhetlig løsning for kompetanseutvikling og kompetansestyring i kommunene. På kort sikt vil den eksisterende teknologiske plattformen være tilstrekkelig for nåværende bruk, men det anbefales at det på mellomlang sikt anskaffes et nytt LMS for å imøtekomme fremtidige krav og støtte videre vekst. Dette vil sikre at plattformen ikke bare møter dagens behov, men også er robust nok til å takle fremtidens utfordringer. Her pekes på fire mulige alternativ, hvor alternativet med å etablere et eget domene i Læringsportalen til Helse Sør-Øst fremstår som den beste løsningen.
Forprosjektet viser videre at Kompetansebroens utvalg av læringsressurser møter etterspørselen fra kommunene i stor grad og at en skalérbar Kompetansebroen-løsning antas å gi økonomiske fordeler og fremme bedre forståelse på tvers av tjenester, noe som er grunnleggende for effektiv samhandling mellom de ulike nivåene i helsetjenesten. En enkel økonomisk beregning på en mellomstor kommune viser en potensiell besparelse på nærmere 75% av dagens kostnad for kommunene dersom de kan bytte fra dagens løsning med en kommersiell leverandør til en helhetlig løsning gjennom Kompetansebroen.
Styret anser prosjektet som et viktig steg på veien for å bli den foretrukne plattform og bidra til mer og bedre samhandling gjennom å støtte kommunene i systematisk kompetanseheving og gi dem mulighet til å kunne påvirke kursutvikling og ha et eierskap til innholdet.
På bakgrunn av brukerinnsikt og kartleggingsarbeid i samarbeid med våre webutviklere er det i 2023 gjort en stor investering i plattformen med teknologiske og designmessige endringer for å økt brukervennlighet og møte strategiske mål.
Plattformen har blant annet fått ny forside og navigeringsløsning, hvor det praksisnære innholdet fremheves. Det er videre blitt skreddersydd nye sidemaler for «Samhandling og helsefellesskap» og «Legeside» i samarbeid med samhandlingsansvarlige og samhandlingsleger i alle tilknyttede helsefellesskap. Vi oppfatter at de nye sidene gir økt bruksverdi og eierskap for tilknyttede helsefellesskap, og vil øke gevinsten for nye helsefellesskap både i HSØ region og nasjonalt.
Det er også gjort flere tekniske forbedringer for å øke både hastighet og sikkerhet på nettsiden.
Det ble utviklet en egen illustrasjon for Kompetansebroen som skal visualisere konseptet og målgruppen. Pasienten er i sentrum, med helsearbeidere og studenter rundt seg, som er i aktiv læring og bruker digitale flater.