Logg inn eller lag ny bruker for å legge til som favoritt
Digital hjemmeoppfølging i kommuner
Sykehuset Østfold og kommunene Fredrikstad, Hvaler, Råde, Sarpsborg, Rakkestad, Våler og Vestby er en del av helseteknologiordningen.
Overordnet mål
Velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging bidrar til god helse og mestring i befolkningen og bærekraftig samfunnsutvikling.
Effektmål
Bedre tjenestetilbud med økt kvalitet tilbys til kronisk syke. Økt mestring og selvstendighet for brukere. Bedre ressursutnyttelse på tvers av tjenestenivåer og sektorer
Resultatmål
Det er etablert tilbud om digital hjemmeoppfølging i et samarbeid mellom kommuner, fastleger og helseforetak i alle 19 helsefelleskap innen utgangen av 2024. (Helsedirektoratet)
Fra august 2022 har vi jobbet med forankring i helsefellesskapet, alltid sykehus og kommune sammen. Kommunene har også vært ute på felles anskaffelse av løsning for digital hjemmeoppfølging. I denne avtalen er alle kommuner i helsefellesskapet enten part eller har opsjon på løsningen. Vi har i utprøving etablert felles oppfølgingstjeneste for digital hjemmeoppfølging, på den måten deler vi på ressurser, og gir en koordinert, kvalitativ god tjeneste. Dette minimerer også barrieren for inklusjon og samhandling med sykehuset.
Tjenesteforløp kort fortalt
Pasientene inkluderes, får opplæring av helsepersonell i kommunene, og følges ekstra tett opp første 14 dagene fra oppfølgingstjenesten. I denne perioden utarbeides en egenbehandlingsplan i samarbeid med pasient, sykepleier og fastlege.
Pasientene svarer på spørsmål om egen helsetilstand og/eller utfører avtalte målinger (f.eks. blodtrykk, O2-metning, bl.sukker). Resultatene overføres automatisk til sykepleier som følger opp brukeren digitalt. Oppfølging skjer via chat, video og telefon. Sykepleier gir støtte og veiledning ut fra pasientens behov og egenbehandlingsplan, og vurderer i samråd med behandlingsansvarlig videre oppfølging.
Illustrasjonen viser tjenesteforløpet fra inklusjon til oppfølging. I grønn sirkel utfører brukeren målinger og aktiviteter som avtalt. Dersom målingene avviker fra oppsatte terskelverdier varsles dette som gule og røde målinger etter trafikklysmodellen.
Det er utarbeidet tiltak i egenbehandlingsplanen, og brukeren følger sin egen plan. Sykepleier vil vurdere resultatene og ta kontakt med brukeren, dette også etter hva som er avtalt i egenbehandlingsplanen.
Helhetlig tjenestemodell
For å etablere en bærekraftig tjeneste i drift er det nødvendig med avklart rolle og ansvarsfordeling. Prosjektet har i utarbeidelse av tjenesteforløp tenkt helhetlig tjenestemodell, effektiv ressursbruk og tjenestekvalitet.
Helhetlig tjenestemodell kan du lese mer om på Helhetlig tjenestemodell for velferdsteknologi – KS
På de neste sidene vil vi presentere rutiner som er utarbeidet for de ulike stegene i tjenestemodellen. Du kan når som helst trykke deg tilbake til forrige side og til forsiden for digital hjemmeoppfølging i helsefellesskapet.
Ønsker din kommune å delta i prosjektet, eller har du tilbakemeldinger, ønsker mer informasjon eller annet, ta kontakt med prosjektleder Tonje Myrvold; e-post tonje.myrvold@fredrikstad.kommune.no
Nyttige lenker
Digital hjemmeoppfølging – Helsedirektoratet
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.
Helhetlig tjenestemodell for velferdsteknologi – KS
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.
Digital hjemmeoppfølging | Ehealthresearch.no (NO)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.