Skjul områdevelger
Hopp til hovedinnhold
Legg til favoritt

Forsvarlig legemiddelpraksis

Hvem kan dele ut legemidler, minimumskompetanse og muligheter for lokale tilpasninger

Hvem kan dele ut legemidler?

Juridisk er det opp til den enkelte kommune ved virksomhetsleder å sørge for faglig forsvarlig praksis for legemiddelhåndtering i kommunen. Virksomhetsleder avgjør faglig forsvarlighet i henhold til gjeldende lover og forskrifter, og skal sørge for at helsepersonell som håndterer legemidler har tilstrekkelig kompetanse til å utføre oppgavene. Kompetansen må dokumenteres.

Minimumskompetanse

Minimumskompetanse den ansatte må inneha styres av oppgavene innen legemiddelhåndtering som skal utføres, og ikke av den ansattes bakgrunn som helsefagarbeider/ufaglært/ pleieassistent. Det henvises spesielt til Rundskriv til Legemiddelhåndteringsforskriften, kapittel 4.4.4: Kompetanse hos personell som skal drive med legemiddelhåndtering. Rapportmal (helsedirektoratet.no)

 «Når det gjelder utdeling av ferdig istandgjort legemiddel til pasient, kan virksomhetsleder, så langt det anses faglig forsvarlig, også benytte helsepersonell som ikke fullt ut innehar kompetanse som eksemplifisert foran. Dette gjelder ikke for legemidler som gis som intravenøse injeksjoner og infusjoner. Legemidler til subcutan og intramuskulær bruk må vurderes særskilt. I utdeling av legemidler ligger også observasjon av pasientens reaksjoner på legemidlet, noe som betyr at alle som skal dele ut legemidler, som minimum, må ha opplæring i legemiddelhåndtering, herunder også observasjon ved administrasjon, som er tilpasset de legemidlene som skal deles ut.»

Utdeling av ferdig istandgjorte legemidler består med andre ord av en praktisk/teknisk del i det å konkret gi legemiddel til pasient og en faglig del i det å observere pasientens reaksjon på legemiddelet (både effekt og bivirkninger). Dette gir grunnlaget for hvilken kompetanse ansatte minimum bør ha for å delta i utdeling av legemidler.

Sykehusapoteket Ahus er faglig ansvarlig for kurset. Sykehusapoteket Ahus har mange års erfaring med opplæring og eksamensgjennomføring i legemiddelhåndtering for helsefagarbeidere, opplæring av sykepleiere samt revisjon av legemiddelhåndtering for kommuner i opptaksområdet til Akershus universitetssykehus HF. Det er sykehusapotekets faglige vurdering at kurset representerer det minimumsnivå av kompetanse ansatte i kommunehelsetjenesten generelt må besitte for å oppfylle forskriftskrav for å uføre oppgaver innen utdeling av legemidler

Bestått eksamen må i tillegg suppleres med en praktisk opplæring på arbeidsstedet, som beskrevet i artikkel med sjekklister til ledere.

Mulighet for lokal tilpasning og bruk av ressursene

Dersom en medarbeider kun skal utføre en eller få enkeltstående oppgaver innen legemiddelhåndtering, kan det vurderes om det er nødvendig for å gjennomføre hele kurset med tilhørende eksamen. Det er fullt mulig å trekke ut deler av innholdet og sørge for intern godkjenning, så lenge denne praksisen er klarert med virksomhetsleder som innehar det juridiske ansvaret. Krav til opplæring bør være beskrevet i virksomhetens prosedyreverk. Dokumentasjon for opplæring må vise til hvilken opplæring som er gitt og at den gjelder for den aktuelle arbeidsplassen.

Alle kapitler i pensumet har tilhørende oppgaver med fasit som gjerne kan brukes som et supplement i arbeidet.

Alle fagartikler