Hopp til hovedinnhold
Legg til favoritt
Vestfold

Kvalitetsforbedring

Forbedringsarbeid handler om å finne måter vi kan gjøre ting annerledes for å kunne gi god kvalitet og trygge tjenester.

Bilde: Kunnskapssenteret for helsetjenester

Kvalitetsforbedring er en kontinuerlig prosess som omhandler både å forbedre områder i helse- og omsorgstjenesten, men også å teste ut innovative og nytenkende ideer. Forskrift om ledelse- og kvalitetsforbedring tydeliggjør virksomhetenes ansvar i dette arbeidet. Forbedringsarbeid handler om å finne måter vi kan gjøre ting annerledes for å kunne gi god kvalitet og trygge tjenester.

Nasjonale faglige råd kan medføre behov for å endre og forbedre arbeidsprosesser. Forbedringsarbeid bør ha en systematisk tilnærming, være basert på innsikt i risikoområdet, ha tydelig målsetting og benytte indikatorer for å måle underveis i arbeidet. På helsebiblioteket kan du finne kunnskap om kvalitetsforbedring i primær- og spesialisthelsetjenesten.

Snakk om forbedring! er utviklet og eies av Helsedirektoratet. Verktøyet er gratis og tilgjengelig for alle, og virksomheter kan registrere flere team. Ingen sensitive data blir registrert eller lagret i løsningen.

Snakk om forbedring er et verktøy som gir ledere og medarbeidere en felles forståelse og et bilde av pasientsikkerheten på arbeidsplassen.
Gjennom dialog og systematisk tilnærming vurderes ti områder. Samtidig trer de viktigste forbedringsområdene fram slik at dere kan lage en god plan for kvalitetsarbeidet. Verktøyet gir eierskap og retning til pasientsikkerhet og forbedringsarbeid samt at det bidrar til kontinuerlig læring til beste for pasienter, brukere og pårørende.

SiV – metoden

Sykehuset i Vestfold har standardisert sin metodikk som benyttes i forbedringsarbeid. Metodikken bygger på anerkjente metoder i forbedringsarbeid som blant annet Modell for kvalitetsforbedring fra Kunnskapssenteret/FHI og Forbedringsmodellen fra Helsedirektoratet.

Metodikken benyttes til både små og store forbedringsprosesser i det kontinuerlige forbedringsarbeidet ved sykehuset, og består av 5 hovedfaser, illustrert i modellen.

Å ha en oversikt over de ulike fasene i forbedringsarbeidet vil hjelpe deg til å arbeide på en mer systematisk måte. Det gir videre en økt sannsynlighet til at forbedringsarbeidet gir en varig forbedring der du arbeider.

Nedenfor finner du 9 ulike filmer som omhandler hvorfor og hvordan du skal bruke forbedringsmetoden og tilhørende verktøy i arbeidsprosessen når du arbeider med forbedringer:

Alle fagartikler