Logg inn eller lag ny bruker for å legge til som favoritt
Lovverk og etikk
Som helsepersonell har vi ansvar for å forvalte lovverket og overholde etiske retningslinjer. Kunnskap om lovverket og etisk refleksjon er kritisk for å kunne tilby faglig forsvarlige tjenester. Under følger læringsressurser knyttet til temaet.
Kompetansebroen har samlet verktøy og metoder for å bedre etikk-kompetanse og etisk bevissthet på egen arbeidsplass her: Senter for medisinsk etikk – Kompetansebroen
SME-modellen og etikkrefleksjonsgrupper
SME-modellen – Institutt for helse og samfunn (uio.no)
SME-modellen er en systematisk modell for etikkrefleksjon, utviklet ved Senter for medisinsk etikk.
Podcast
Tvang, demens og kommunehelse
“En kommuneoverlege gjør veldig mye rart”, sier kommuneoverlege Are Løken. Han skal for eksempel ta stilling til bruk av tvang for å sikre helse hjelp til personer som ikke kan dra omsorg for seg selv. Are har jobbet mye med demens, og han deler mange tips og erfaringer om demensomsorg og helsehjelp til demente. Og så diskuterer han om leger har mindre empati enn andre.
Eldre som motsetter seg hjelp
Hvor langt går retten til å bestemme over seg selv, når det virker åpenbart at evnen til å ivareta sin egen helse og andre daglige gjøremål svikter? Se for deg at det er din mor eller far som bor alene i et hjem som flyter av gjenstander og gamle matrester, som ikke tar vare på helsa si, og som nekter å ta i mot hjelp. Kan man selv velge å “gå til grunne” i eget hjem uten at pårørende eller helsevesenet kan gripe inn?
Lisbeth Storvik Jacobsen tar en prat om dette viktige tema sammen med jurist Bente Berg-Haugli i denne episoden av VeilederPOD.
Vold og trusler mot helsepersonell
Noen ganger kan helsepersonell oppleve at pasienter blir aggressive og voldelige. Helhjerta har spilt inn to spennende og lærerike samtaler med innsatsteamet i HSØ og med en leder på en sikkerhetsavdeling som jobber med tematikken om vold og trusler mot helsepersonell.
Samvalg – om å ta beslutninger sammen
Samvalg handler om å involvere pasienter aktivt i avgjørelser om undersøkelse og behandling. Men det er ikke bare enkelt.
Hva skal til for å involvere pasienter i beslutninger? Hvordan kan samvalg håndteres av ulike yrkesgrupper i helsetjenesten? Hva med maktbalanser? Hva med pasienter som ikke ønsker å være med i beslutninger? Og hva med pasienter som har funnet mye på internett? Dette er noen av spørsmålene som kommer opp i dagens episode av Helhjerta med Simone Kienlin og Pål Gulbrandsen.
E-læringskurs
Etikkrefleksjon og SME-modellen
Senter for medisinsk etikk, UiO
Målgruppe: Helsepersonell som vil bruke systematisk etikkrefleksjon i sin praksis
Tidsbruk: Variabelt ut i fra hvordan kurset tas i bruk
Senter for medisinsk etikk ved Universitetet i Oslo har utviklet et nettkurs i etikkrefleksjon. Kurset gir en grunnleggende innføring i hvordan gjennomføre etikkrefleksjonsgrupper (ERG), med bruk av en sekstrinnsmodell. Denne modellen kalles gjerne SME-modellen, fordi det er en systematisk modell for etikkrefleksjon, og fordi den er utviklet ved Senter for medisinsk etikk.
Hensikten med dette kurset er å vise hvordan man kan veilede en ERG på en god måte.
Kurset kan benyttes til flere formål:
- Det kan være en introduksjon til hva ERG er, og hvordan ERG kan se ut i praksis.
- Det kan brukes i undervisning og opplæring av etikkveiledere, men erstatter ikke slik opplæring.
- Det kan brukes av etikkveiledere som en hjelp i refleksjonen over egen rolle i ERG; ikke for å vurdere hva som er best, men for å reflektere over likheter og forskjeller. Refleksjonen kan skje enten i gruppe eller alene.
Kurset består av åtte filmsekvenser med tilhørende lydfiler, læringsmål og refleksjonsspørsmål. For best utbytte av kurset, anbefaler vi at man går igjennom kurset kronologisk.
Nettkurs i Geriatri fra Vern for eldre og KS-Læring
Brukermedvirkningens ABC
Opplæringsprogrammet består av fire kursdeler. Delene kan gjennomføres fra del 1 til 4, eller etter tema. Hver del avsluttes med en oppsummering med spørsmål, forslag til videre oppfølging samt referanser.
Tema for de fire kursdelene er:
- Del 1: Erfaringer med brukermedvirkning
- Del 2: Praksis og dokumentasjon av brukermedvirkning
- Del 3: Nyttige verktøy
- Del 4: Hva sier loven om rett til medvirkning?
Målgruppe: Kurset er laget for ledere og helsepersonell i sykehus, DPS, kommune og for studenter.
Læringsmål:
- Å forstå hvor viktig brukermedvirkning kan være for pasienter og brukere
- Å forstå hvor viktig brukermedvirkning kan være for helsepersonell og behandlingsresultatene
- Å kjenne til hvordan man kan arbeide praktisk med brukermedvirkning
- Å kjenne til sentrale lovbestemmelser om pasientens rett til medvirkning og informasjon
Tove Irene Huggins, spesialrådgiver, Sykehuset Innlandet HF
Vurdering av samtykkekompetanse
Oppdatert 18.10.2019
Helsepersonell
Tid ikke angitt
Kurset om samtykkekompetanse er særlig rettet mot faglig ansvarlig i psykisk helsevern, men vil også være aktuelt for helsepersonell i andre deler av helsetjenesten som må vurdere samtykkekompetanse, herunder legevaktsleger og fastleger som henviser til tvungent psykisk helsevern og helsepersonell som yter helsehjelp etter pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 4A.
Kurset vil også være nyttig for kontrollorganene. Kurset legger særlig vekt på vurdering av samtykkekompetanse, noe som er illustrert gjennom filmer.
Innhold i kurset:
- Innledning
- Reglene
- Vurdering av samtykkekompetanse
- Filmer
- Beslutningsprosessen
- Unntak ved fare
Kurset er utviklet av Senter for medisinsk etikk ved Universitetet i Oslo og Helsedirektoratet.
Film og foredrag
Etisk refleksjon (Martin-filmene)
Etisk bevissthet utvikles best i dialog og samspill med andre. KS-læring har i samarbeid med Helsedirektoratet utarbeidet filmer til bruk for etisk refleksjon.
PsykIT: Pasient- og brukerettighetsloven kapittel 4 A
Psyk-IT har lansert et foredrag om helsehjelp til personer uten samtykke-kompetanse som motsetter seg helsehjelpen.
Fagartikler
Hvordan lykkes med etikkarbeidet?
Når helsepersonell møter etiske problemer i hverdagen, kan refleksjonsgrupper og -modeller være til god hjelp. Resultatet kan bli bedre tjenester for brukerne.