Logg inn eller lag ny bruker for å legge til som favoritt
Brosjyre om tolketjenester på 25 ulike språk
Her finner du viktig informasjon om tolketjenester som helsepersonell kan formidle til pasienter.

Rett til informasjon på ditt språk. Brosjyren “Pasient og tolk” (NAKMI/Hdir) er oppdatert og erstattet med ny publikasjon på Helsedirektoratets nettside.
Brosjyren finnes på 25 ulike språk, og kan lastes ned her
Målgruppen er pasienter i helsetjenesten ved behov for tolk. Brosjyren kan være en god støtte i kommunikasjon med denne pasientgruppen, særlig hvis vedkommende har spørsmål om tolk.
Brosjyren inneholder informasjon om:
-tolketjenester, bestilling, tjenesten er gratis
-Tolkeloven (2022), og viktigheten av å bruke kvalifiserte tolker
-tips om hvordan pasienten kan få mest mulig ut av en tolket samtale
-Tolken’s rolle/oppgaver
-taushetsplikt/habilitet
-rett til å klage dersom tolk ikke ble brukt, eller kvaliteten var ikke god nok
