Logg inn eller lag ny bruker for å legge til som favoritt
Samhandling
For å nå målet om at skrøpelige eldre og deres pårørende skal oppleve forutsigbarhet og trygghet i overgangen mellom tjenestenivåene er det avgjørende at helsepersonell har innsikt i andre nivå i helsetjenesten enn der man jobber selv. Det er videre viktig med gode verktøy for samhandling på tvers av nivåer og profesjoner. Denne ressurssiden inneholder både kunnskap og verktøy for trygge og forutsigbare pasientforløp.
«I trygge hender – 24/7» nevner de viktigste tiltakene for gode og trygge pasientforløp. Disse er basert på rapport fra Riksrevisjonen og Helsetilsynet, samt innhentet informasjon fra helsepersonell og pasienter.
- Sikre god informasjon og medvirkning av pasienter og pårørende.
- Sikre god informasjonsflyt mellom sykehus og kommuner.
- Ha klar fordeling av roller, ansvar og oppgaver mellom sykehus og kommuner.
- Ha god ledelse og virksomhetsstyring i helsetjenesten.
- Systematisk arbeid blant helsepersonell med kunnskap om og etterlevelse av gjeldende avtaler, regelverk, rutiner og prosedyrer i forbindelse med utskrivningsprosessen.
For å oppnå dette bør det arbeides lokalt med hvert enkelt punkt nevnt over. Til hjelp i arbeidet kan nasjonalt utviklede verktøy knyttet til utskrivningsprosessen brukes, disse er oppsummert på ressurssiden til «I trygge hender – 24/7» God utskrivningsprosess (itryggehender24-7.no).
Samhandling i helsefellesskapet Østfold
Det finnes 19 Helsefellesskap i Norge og målet er å skape mer sammenhengende og bærekraftige helse- og omsorgstjenester til pasienter som trenger tjenester fra både spesialisthelsetjenesten og den kommunale helse- og omsorgstjenesten. Et av de prioriterte gruppene er skrøpelige eldre.
Informasjon om hva et Helsefellesskap er finnes på Kompetansebroen (kompetansebroen.no)
Informasjon om hva Helhetlige pasientforløp er finner du på Kompetansebroen (kompetansebroen.no)
Sykehuset Østfold og kommunene i Østfold har en felles samarbeidsavtale som inneholder 16 retningslinjer (sykehuset-ostfold.no). Formålet med denne avtalen er å sikre en tydelig og hensiktsmessig fordeling av oppgaver og ansvar mellom kommunene og Sykehuset Østfold.
Helsefellesskapet samarbeider også om prosjektet «Hva er innafor» som har som mål å bedre behandling til pasient, økt trygghet for personell i kommunen og redusere unødvendige reinnleggelser i sykehuset. Overgangen fra sykehus til hjem er krevende og dette prosjektet forsøker å ivareta pasientens behov for tettere oppfølging i de første, viktige dagene etter utskrivning fra sykehus.
Primærhelsetjenestens oppgaver til skrøpelige eldre
Det er kommunen som har ansvaret for å tilby personer som oppholder seg i kommunen nødvendige helse- og omsorgstjenester. (Lov om helse- og omsorgstjenester m.m.)
Kommunen har stor handlefrihet når det gjelder organisering og tildeling av helse- og omsorgstjenester. Dette betyr at selv om den enkelte har rett til nødvendige helse- og omsorgstjenester, så har en ikke rett til å velge en bestemt tjeneste eller organiseringsform.
Omsorgstjenestene må organiseres slik at pasienter og brukere så langt som mulig kan leve og bo selvstendig og ha en aktiv og meningsfull tilværelse i felleskap med andre. Tjenestene skal utformes i samråd med pasient, bruker og pårørende. (Omsorgstjenesten – regjeringen.no)
Eksempler på helsetjenester som kan ytes i hjemmet er hjemmesykepleie, ergoterapi, fysioterapi, velferdsteknologi, praktisk bistand, dagtilbud o.l.
Hjemmesykepleien sørger for at pasienten får den hjelpen hen trenger samtidig som pasienten kan fortsette å bo hjemme i kjente omgivelser. Behandling følges opp av hjemmesykepleien i tett samarbeid med fastlegen.
Eksempler på oppgaver hjemmesykepleien yter er: oppfølging av medisinering og medisinske prosedyrer, personlig stell, påkledning og toalettbesøk.
Spesialisthelsetjenestens oppgaver til skrøpelige eldre
Innhold kommer (AKR)
Avdelinger og virksomheter i Helsefellesskapet Østfold
På disse sidene finnes det informasjon om ulike virksomheter og institusjoner i helsefellesskapet. Disse kan brukes til å finne informasjon om andre deler av tjenesteforløpet og andre nivå i helsetjenesten enn der en selv jobber.
Sidene er under bearbeiding, og om du vil legge til informasjon om din virksomhet/avdeling ta kontakt med ……
Tjenesteforløp – Kompetansebroen
Praksisstudier for helse- og omsorgstjenesten i Østfold – Kompetansebroen
Pasientforløp
Standardiserte pasientforløp ( Pasientforløp – Sykehuset Østfold HF (sykehuset-ostfold.no) ) er et verktøy sykehuset benytter for å sikre utredning, behandling og pleie av god kvalitet i hvert ledd i behandlingen og i overgangen mellom leddene. Det er erfaringsvis nettopp i slike overganger at feil, uhell og manglende informasjon skjer hyppigst. Et pasientforløp er en beskrivelse av pasientens gang gjennom helsetjenesten, fra symptomer oppstår, og de faktiske møter og aktiviteter som inntreffer.
Nasjonalt læringsnettverk for gode pasientforløp
Nasjonalt læringsnettverk (Nasjonalt læringsnettverk for gode pasientforløp – Kompetansebroen) for gode pasientforløp skal bidra til at kommuner og sykehus jobber systematisk sammen for å få til gode pasientforløp. Det er ofte i overgangene mellom kommune-sykehus og sykehus-kommune at kvaliteten og pasientsikkerheten svekkes. Oppmerksomheten er rettet mot tjenester i kommuner og helseforetak og i overgangene mellom nivåer og tjenester, der det handler om at pasienten opplever en helhet og sammenheng i helsetilbudet. Læringsnettverkene bidrar med metoder og verktøy for å forbedre dagens praksis.