Hopp til hovedinnhold
Legg til favoritt

Kommunikasjon og samarbeid med barn og unge ved stikkeprosedyrer

Helsepersonell som møter barn og unge i spesialist- og primærhelsetjenesten
Ca. 20-30 min
Foto: RegDig, skjermdump fra kurset

Stikk i forbindelse med blodprøver, injeksjoner og innleggelse av venekanyler er noe av det barn gruer seg mest til når de skal på sykehus eller til lege. Disse følelsene er vanskelig å gjøre noe med, men vi kan gjøre mye for at opplevelsen blir best mulig for barna. 

Hva lærer du?

  • Hvordan du bruker fem viktige prinsipper for gjennomføring av stikkeprosedyrer
  • Hvordan du involverer barn, ungdom og pårørende i planlegging og gjennomføring av stikkeprosedyrer
  • Hvordan din kommunikasjon med barn, ungdom og pårørende påvirker opplevelsen av hele prosedyren 

Målgruppe

Helsepersonell som møter barn og unge i spesialist- og primærhelsetjenesten. ·

Kursutvikler

Kurset er utviklet i samarbeid med Reg.dig. av: Kari Sørensen, intensivsykepleier, PhD – OUS og LDH, Irene Urnes Tjernlund, sykepleier – barnepoliklinikken OUS, Tonje Løvli, sykepleier – Barnepoliklinikken UNN, Linn Margrethe Vold, barnesykepleier – kirurgisk avdeling for barn OUS og Marthe Karolina Østberg, barnesykepleier – kirurgisk avdeling for barn OUS

.