Om Covid-19
Her finner du grunnleggende kunnskap om SARS-CoV-2, klinisk bilde og overføring av SARS-CoV-2.
Logg inn eller lag ny bruker for å legge til som favoritt
Ved gjennomført nasjonal koronavaksineringsopplæring stiller du bedre forberedt dersom du skal vaksinere i kommunen din.
Ved gjennomført nasjonal koronavaksineringsopplæring stiller du bedre forberedt dersom du skal vaksinere i kommunen din.
Etter fullført opplæring skal du ha teoretisk kunnskap om COVID-19, koronavaksiner, injeksjonsteknikk, anafylaksiberedskap og rutiner for rapportering i henhold til nasjonale anbefalinger og etablerte protokoller. Praktiske ferdigheter må trenes og evalueres lokalt.
Nasjonal koronavaksineringsopplæring er utviklet av www.kompetansebroen.no på oppdrag fra Helsedirektoratet. Kurset bygger på tilgjengelig materiale på blant annet Folkehelseinstituttet og Helsedirektoratets nettsider, og i tillegg er det produsert filmer, plakater, øvingsoppgaver og annet som skal bidra til godt læringsutbytte.
Det tas forbehold om at det det kan tilkomme faglige endringer som gjør at tekstsammendrag i hver modul må oppdateres. Vi overvåker innholdet kontinuerlig, men hold deg alltid oppdatert på gjeldende retningslinjer i Vaksinasjonsveilederen for helsepersonell og Koronavaksinasjonsveilederen for kommuner og helseforetak på Folkehelseinstituttets nettsider.
Dette digitale kurset vil, på grunn av sitt format, ikke kunne gi annet enn teoretisk opplæring i praktiske ferdigheter og vil ikke kunne evaluere om den som har tatt kurset og testen har adekvat kommunikasjonsevne, god vaksinasjonsteknikk, praktisk digital kompetanse eller annet som også er viktige kompetanser for en som vaksinerer. Det er derfor anbefalt at praktisk trening og evaluering av ferdigheter gjøres lokalt. Under fanen “Lokal opplæring og evaluering” vil du finne forslag til opplegg for evaluering av praktisk injeksjonsteknikk og opplegg for trening og simulering av et tilfelle med anafylaktisk sjokk.
Målgruppe for nasjonal koronavaksineringsopplæring er alt helsepersonell som skal delta i koronavaksinering i Norges kommuner. Dersom du ikke er helsepersonell som har rettighet til ordinasjon eller vaksinering så er du velkommen til å ta kurset, men kan ikke automatisk delta i vaksinering etter gjennomført kurs. Imidlertid vil det være bruk for personell som gjør andre oppgaver i gruppevaksinering, og dette kurset kan bidra til opplæring.
Formålet med nasjonal koronavaksinasjonsopplæring er at etter fullført opplæring og kunnskapstest skal deltagere, som er helsepersonell med rett til å vaksinere, ha teoretisk kunnskap om COVID-19, koronavaksiner, injeksjonsteknikk, anafylaksiberedskap og rutiner for rapportering i henhold til nasjonale anbefalinger og etablerte protokoller. Praktiske ferdigheter må trenes og evalueres lokalt, se fanen “Lokal opplæring og evaluering” for mer informasjon.
Vurdering og beslutning om å gi vaksine kan kun gjøres av leger, helsesykepleiere og sykepleiere, jf. Forskrift om rekvirering og utlevering av legemidler fra apotek §§ 2-1,2-5 og 2-5A. Provisorfarmasøyter og reseptarfarmasøyter har fått nye rettigheter i forbindelse med covid-19-vaksinering, se §2.4. Det er helsepersonell der administrasjon av legemidler inngår i grunnutdanningen som kan vaksinere. Det vil i utgangspunktet si leger, helsesykepleiere, sykepleiere og vernepleiere. Dersom andre skal sette vaksine må de gis særskilt opplæring teoretisk og praktisk. Virksomhetsleder har ansvaret for at vaksinatør har nødvendig kompetanse. Se mer om dette i modul 1.
Gjennomført vaksineringsopplæring og bestått kurstest registreres med kursbevis på “Min side” her.
Kunnskapstesten kan også gjennomføres på KS læring for ansatte i medlemskommuner.
Dersom du er helsepersonell og har registrert deg som reservepersonell på www.nasjonalthelsepersonell.no kan du registrere der at du har gjennomført opplæringen og tatt kunnskapstesten.
Les gjennom all innledende informasjon før du gjennomgår de fire modulene. I modulene klikker du på de grå boksene for å navigere gjennom læringsressursen.
Praktisk kompetanse må trenes og evalueres lokalt. Helsedirektoratet har laget forslag til et vurderingsskjema for den praktiske ferdigheten intramuskulær injeksjonsteknikk av vaksine i deltamuskelen i overarmen – Vurdering av praktisk ferdighet – intramuskulær injeksjonsteknikk . Dette skjemaet kan brukes for virksomhetsledere og andre som trenger å evaluere nåværende eller fremtidige vaksinatørers praktiske kompetanse.
Vurderingen kan skje med en frivillig person som spiller person som skal vaksineres (men som ikke får injeksjon) eller i en reell vaksineringssetting.
Før skjemaet brukes må den som skal vurdere tenke igjennom:
Public Health England har lagd et omfattende vurderingsskjema for alle typer kunnskap og ferdigheter som helsepersonellet som vaksinerer må ha, Covid-19 vaccinator competency assessment tool. Se her.
Simulering som pedagogisk metode handler om å øve så nært virkeligheten som mulig.
Simulering skal være en trygg og god opplevelse for å øve på relevante og realistiske situasjoner i praksis. Det er en aktiv deltakelsesform med læring basert på refleksjon og feedback
Simuleringen planlegges ut fra følgende faser
For å øve på situasjoner med vasovagal reaksjon og anafylaktisk sjokk, er det to caser som kan benyttes i simulering:
Simuleringscase – Anafylaktisk reaksjon
Simuleringscase – Vasovagal reaksjon
Simuleringsfilmen laget i samarbeid med SimAhus i modul 4, bygger på disse casene. For å bruke simulering som metode er det viktig at det er personale med erfaring/kompetanse i å lede simuleringer som f eks fasilitatorkurs (TTT), fasilitatorkurs FørsteBEST, ProACT instruktørkurs o.l. Dersom denne kompetansen ikke er tilgjengelig, kan simuleringsfilmen benyttes av kursdeltakere som ordinær opplæringsressurs.
Her finner du grunnleggende kunnskap om SARS-CoV-2, klinisk bilde og overføring av SARS-CoV-2.
Her finner du grunnleggende kunnskap om smittevern.
Hygieniske prinsipper ved legemiddelhåndtering og råd om trygg injeksjonspraksis.
Det du skal lære i denne modulen er oppsummert i følgende læringsmål:
Folkehelseinstituttets Vaksinasjonsveileder beskriver gjeldende praksis for all vaksinasjonsvirksomhet i Norge.
Muligheten til å forebygge sykdom ved å vaksinere, er basert på observasjonen av at mange sykdommer gir opphav til immunitet. Ved vaksinasjon tilføres kroppen en svekket mikrobe, deler av en mikrobe eller noe som ligner den mikroben det ønskes beskyttelse mot. Det dannes antistoffer og T- og B-celler som vil gjenkjenne den ekte mikroben. Hvis den vaksinerte senere smittes med denne mikroben, vil immunsystemet reagere raskere og gi en bedre immunrespons som kan forhindre sykdom. Det er oppnådd immunitet ved vaksinasjon
Vaksiner kan inndeles i 3 hovedgrupper etter de aktive virkestoffene de inneholder:
I prinsippet kan vaksiner tilføres på ulike måter: injeksjon, via slimhinner (dråper som svelges, nesedråper/spray o. a.), eller på hel hud. De fleste vaksinene gis som injeksjon.
Før en vaksine blir godkjent er det en lang prosess hvor det testes og vurders:
Her finner du Folkehelseinstituttets vaksinasjonsveileder: Vaksinasjonsveilederen for helsepersonell (Vaksinasjonsboka)
Det er særlig disse kapitlene som er relevante for koronavaksinasjonsprogrammet:
Lytt til Folkehelseinstituttets podkast om vaksineeffet: Vaksineeffekt
For detaljert informasjon fra FHI om koronavaksinene:
Filmen i starten av modulen viser godkjenningsprosessen for vaksiner mot covid-19 fra Statens legemiddelverk.
Legemiddelverket har også informasjon om de ulike vaksinen: Om de ulike vaksinene
Webinar fra Folkehelseinstituttet med informasjon til de som har fått første dose med AstraZeneca-vaksinen: Webinar for de som har fått første dose med AstraZeneca-vaksinen 12.05.2021 on Vimeo
Lover og regler ved vaksinasjon: Se her
Hvem kan ordinere vaksiner:
Virksomhetsleders ansvar
Virksomhetsleder har det overordnede ansvaret for at håndtering og praksis ved vaksinasjon i virksomheten utføres forsvarlig og i henhold til gjeldende lover og forskrifter
I tråd med Legemiddelhåndteringsforskriften skal virksomhetsleder blant annet sørge for :
Hvem kan vaksinere
Vaksinering er et frivillig tilbud som er basert på personens samtykke. I de tilfeller personen ikke kan samtykke, må vaksinering skje på et annet rettsgrunnlag enn samtykke. I all hovedsak vil det ikke være aktuelt å gjennomføre vaksinering av ikke samtykkekompetente personer som motsetter seg vaksineringen. Dersom det i enkeltstående tilfelle likevel vurderes å vaksinere personer i denne gruppen, kan vaksineringen kun gjennomføres hvis de strenge vilkårene i pasient- og brukerrettighetsloven § 4A-3 er oppfylt
Mange mennesker kan være vare for endringer og nye situasjoner, og det gjelder spesielt personer med utviklingshemming eller annen kognitiv svikt som demens. Det er ulike grunner til dette. Noen kan være redde for nålestikk, andre kan være redde for å oppsøke stedet hvor vaksinen skal settes eller for ting de har hørt om vaksinen som f.eks. bivirkninger. Andre igjen kan bli utrygge av det bruddet i rutiner som vaksinasjonen utgjør. Vansker med å tolke situasjonen og forstå det som foregår, kan også ha betydning.
I situasjoner hvor en person uten samtykkekompetanse uttrykker motstand mot å ta vaksinen, følge med til vaksinasjonsstedet el, er det viktig å være lydhør overfor personens motforestillinger, og bruke tid og prøve å forstå personens motstand. Tiltak som informasjon, tillitsskapende tiltak og personsentrert omsorg vil være viktige.
I mange tilfeller vil man på forhånd kunne forutsi hvilke personer eller brukere som vil oppleve vaksinasjonsprosedyren som vanskelig. Det er da viktig å forberede personen, og å sette av god tid i forkant av det planlagte vaksinasjonstidspunktet.
Helsedirektoratet sendte et brev den 18.1.21 til alle Statsforvalterne som omhandler samtykke. Brevet er offentlig tilgjengelig og inneholder mye praktisk informasjon: – Utgående brev (helsedirektoratet.no).
Helsehjelp til pasienter uten samtykkekompetanse som motsetter seg helsehjelpen:
Alle som deltar i vaksinasjonsprogrammet er underlagt taushetsplikt og har et selvstendig og personlig ansvar for å overholde denne.
Hensynet bak taushetsplikten er å verne om personens integritet, og gjennom det bidra til befolkingens tillit til helsetjenesten og helsepersonell. Befolkningen skal fritt kunne oppsøke helsetjenesten ved behov og føle seg trygg på å gi den informasjonen som er nødvendig for at helsepersonell skal kunne gi forsvarlig helsehjelp. Personen skal føle seg trygg på at opplysninger som gis i forbindelse med helsehjelp ikke benyttes i andre sammenhenger og utleveres til eller tilkommer uvedkommende.
Klikk her for å lese mer om: Taushetsplikt og opplysningsplikt
Du jobber i hjemmetjenesten og er på din faste kveldsrunde til brukerne i ditt distrikt. Det har akkurat vært oppslag i lokalpressen og på kommunens nettsider om at vaksinering mot Covid-19 er i full gang. Flere brukere ber om informasjon om hvordan de ulike vaksinene virker, hvorvidt de skal ta vaksinen, og mange har bekymringer knyttet til at vaksinene er utviklet fort og at virkning og bivirkninger ikke er undersøkt godt nok. Flere er engstelige for å få senskader av vaksinen. Hos en bruker med alzheimers sykdom er nærmeste pårørende engstelig for at brukeren skal motsette seg vaksinering og dermed stå i fare for å bli smittet.
Spørsmål til refleksjon:
Veiledning til refleksjon:
Det du skal lære i denne modulen er oppsummert i følgende læringsmål:
Comirnaty:
Klikk her for å komme til filmforedrag om Comirnaty-vaksinen
Comirnaty – klargjøring og opptrekk (plakat) – FHI
Spikevax (tidligere kjent som Moderna-vaksinen) :
Klikk her for å komme til filmforedrag om Spikevax-vaksinen
Spikevax- klargjøring og opptrekk (plakat) – FHI
AstraZeneca:
Folkehelseinstituttet har anbefalt å stoppe videre bruk av AstraZeneca-vaksinen i det norske koronavaksinasjonsprogrammet.
Ytterligere læringsressurser
Koronavaksine – FHI – For grundig informasjon om koronavaksinene se Folkehelseinstituttets nettside. Nettsiden er omfattende og detaljrik, så tenk på hvilke deler du bør konsentrere deg om for å oppnå den kompetansen som læringsmålene beskriver. Kontraindikasjoner er beskrevet både generelt, men også spesielt for hver av de enkelte koronavaksinene.
Vaksinering og vaksineutstyr – Helsedirektoratet-Helsedirektoratet har ansvaret for distribusjon av vaksineutstyr og mer informasjon ligger her. Det er ikke nødvendig å kunne alle detaljer om kjølebokser osv., men orientere deg om utstyret som finnes.
Bruk av smittevernutstyr under koronavaksinering avhenger av:
Det er ingen generell anbefaling om bruk av hansker ved vaksinering da risikoen for kontakt med kroppsvæsker anses som liten og det ikke er kjent smitte. Håndhygiene utføres etter hver personkontakt. Det er ingen generell anbefaling om bruk av frakk eller annen beskyttelse av arbeidstøyet da risikoen for søl anses som liten, likeledes risikoen for indirekte kontaktsmitte via forurenset arbeidstøy. Ved økt smitte i befolkningen øker risikoen for pre- og asymptomatiske smittebærere. Munnbind og øyebeskyttelse (ev. kun munnbind om personen bærer munnbind) anbefales derfor vurdert på risikonivå 3, og innført ved nivå 4 og 5. Ved vaksinering i helseinstitusjoner benyttes samme beskyttelsesgrad som ved øvrige aktiviteter.
På Helsedirektoratets Webinar om vaksinasjonsutstyr – Helsedirektoratet (webinar 2 fra 24:50min til 39:50min) om vaksinering 28.1.21 ble bruk av smittevernutstyr ved koronavaksinering gjennomgått.
Her er presentasjonen i lesbart format: PowerPoint-presentasjon (helsedirektoratet.no).
Kontraindikasjoner for koronavaksine er
Les mer om ulike grupper som krever vurdering av kontraindikasjoner og forsiktighetshensyn knyttet til koronavaksinen (Trykk på kulepunktet):
Vaksinasjonsveilederen til Folkehelseinstituttet har et kapittel om kontraindikasjoner til vaksinering generelt – Vurdering av kontraindikasjoner – FHI. En del av dette er tilpasset barnevaksinasjonsprogrammet, men er verdt å lese.
Personer som skal vaksineres blir bedt om å fylle ut egenerklæringsskjema. Det vil gi informasjon om eventuelle forhåndsregler og/eller individuelle vurderinger når det gjelder personen som skal vaksineres. Skjemaet finner du her.
En mann på 85 år kommer til gymsalen på Sunn ungdomsskole for å få koronavaksine. Du står klar til å vaksinere ham, og det er Comirnaty dere skal vaksinere med i dag. Han kommer i rullestol, og kona er med. Mannen forteller deg at han syns dette er en festdag, han har pynta seg og ser frem til å få vaksine i dag! Han er dårlig til beins, men føler seg ganske frisk for alderen. Kona forteller at mannen bruker acetylsalisylsyretabletter og en tablett mot litt høyt blodtrykk, men ellers har han ingen sykdommer og bruker ingen andre faste medisiner. Han er oppe og går med stav inne hjemme, trenger ingen hjelp til å reise seg fra en stol vanligvis, men han er lite/aldri ute på tur. Ekteparet greier seg selv, de har ingen hjemmesykepleie eller hjemmehjelp. Det er lenge siden mannen har fått vaksine sist, han er litt usikker på om han har fått vaksine siden han var i militæret. Men, han har i alle fall ingen allergi som han vet om og har ikke reagert spesielt på medikamenter før. Mannen forteller deg at han ikke har feber eller luftveissymptomer i dag, og han har aldri vært innlagt på sykehus i hele sitt liv! Du syns han virker vital og sprek, bortsett fra at han er dårlig til bens.
Det er desember 2020, og det har vært rapporter i lokalavisa om at det er risiko for at koronavaksinene kan blandes feil og settes feil. Du er helsesykepleier i Sunn kommune og ansvarlig for opplæring av de som skal delta i koronavaksinasjonsprogrammet lokalt.
Det du skal lære i denne modulen er oppsummert i følgende læringsmål:
For kortfattet informasjon om injeksjonsteknikk: Se her
Vurdere hvilken lengde på sprøytespissen som er passende for denne personen. En i.m injeksjon krever oftest nål som er 2.5 -5 cm lang. Den blå nåla er 23G og 2.5 cm, den er lang nok for de fleste unge, slanke. På personer som har mer underhudsfett må man bruke større/lengre nål, feks grønn nål som er 21 G og 4 cm.
Du jobber på en vaksinasjonsklinikk og det er nettopp ansatt 4 sykepleiestudenter som skal bidra i vaksinasjonsarbeidet.
Ingen av dem har satt vaksiner før, men de har satt intramuskulære injeksjoner både på øvingspost og i praksis. Du får ansvar for å veilede dem for å sikre at de benytter rett injeksjonsteknikk.
Hvordan ville du organisert og gjennomført veiledningen av studentene?
Det du skal lære i denne modulen er oppsummert i følgende læringsmål:
Grupper som bør ha forlenget observasjonstid (1 time):
Alle virksomheter som vaksinerer skal ha gode rutiner for opplæring og det skal være skriftlige prosedyrer for håndtering av anafylaktiske reaksjoner som alle vaksinatører skal kjenne til. Som for andre vaksiner, skal koronavaksiner gis under allergiberedskap, dvs. med adrenalin i beredskap og observasjonstid etter vaksinasjon på 20-30 minutter. Det bør være mulighet for å trekke opp flere doser adrenalin ved behov. Ved bruk av adrenalin autoinjektor (EpiPen, Jext, Emerade e.l.) bør man ha minst 2 slike tilgjengelig.
Legen som er ansvarlig for vaksinasjonsvirksomheten har også ansvar for at det foreligger en lokal instruks for tiltak ved straksallergisk reaksjon.
Instruksen skal beskrive:
Hva som ellers skal stå i instruksen, vil variere avhengig av forhold som avstand til lege, annet tilgjengelig personell, avstand til sykehus, og legens vurdering av hvordan det er hensiktsmessig å fordele oppgavene. Der det er lang vei fra vaksinasjonskontoret til lege eller sykehus, må det i forbindelse med instruksen besluttes om utstyr til intravenøs infusjon og medikamenter for videre behandling (antihistamin og hydrokortison til injeksjon) skal være tilgjengelig.
Besvimelse/vasovagal reaksjon
Allergi/anafylaktisk sjokk
Tiltak ved allergi/anafylaktisk sjokk:
Observasjonskompetanse
Det er viktig å være oppmerksom på at det også kan være andre årsaker enn vaksinen og sprøytestikket som kan utløse reaksjoner i forbindelse med vaksinasjon som f eks hypoglykemi eller epilepsi.
Det vil derfor være viktig å ha god generell observasjonskompetanse for å gjenkjenne og forstå tegn og symptomer på endringer i den somatiske tilstanden hos den som vaksineres.
E-læringskurs i generelle ferdigheter innen observasjonskompetanse:
Klinisk observasjonskompetanse – Grunnleggende ferdigheter • Kompetansebroen
Opplysningsfilm om bivirkninger – FHI
Lytt til Folkehelseinstituttets podkast om koronavaksinering og bivirkninger: Koronavaksinering og bivirkninger
Helsepersonell har plikt til å melde fra om alle alvorlige og/eller ukjente reaksjoner som man antar har sammenheng med vaksine, uavhengig av om det er en tidligere kjent bivirkning til den aktuelle vaksinen. Denne meldingsplikten er hjemlet i SYSVAK-registerforskriften og Bivirkningsregisterforskriften [21;22].
Alvorlige hendelser er hendelser som:
Straksallergisk reaksjon og andre hendelser som kan utgjøre kontraindikasjon mot gjentatt bruk av samme vaksine bør meldes til Folkehelseinstituttet.
Andre, mindre alvorlige uønskede hendelser etter vaksinasjon kan meldes hvis det ønskes råd fra Folkehelseinstituttet om videre vaksinasjonsopplegg.
Hvordan melde inn ved mistanke om bivirkning etter vaksinasjon
Hvordan melde til www. melde.no
SYSVAK-registeret
SYSYSVAK er et landsdekkende elektronisk vaksinasjonsregister etablert i 1995, og et av de sentrale helseregistrene. Registeret er hjemlet i Helseregisterloven og tilhørende SYSVAK-registerforskrift. Formålet med SYSVAK er å holde oversikten over vaksinasjonsstatus for den enkelte og over vaksinasjonsdekningen i landet. SYSVAK bidrar til å utvikle og fremme kvaliteten på de vaksinene som tilbys i og utenfor program ved at data benyttes til å overvåke effekten av de ulike vaksinene og til vaksinerelatert forskning. Alle vaksinasjoner er meldepliktige til SYSVAK, og skal registreres uten samtykke. Helsepersonell skal ved vaksinasjon opplyse om registrering av vaksinasjon i SYSVAK, og at registrering er meldepliktig
Gode rutiner for registrering til SYSVAK – FHI
Journalføring
Det er krav om journalføring for ordinering av legemiddel og for den som yter helsehjelp. Ordinering og vaksinering skal dokumenteres i samsvar med helsepersonelloven kapittel 8 og forskrift om pasientjournal av 1. juli 2019 nr. 168 (pasientjournalforskriften). Journalen skal blant annet “inneholde relevante og nødvendige opplysninger om pasienten og helsehjelpen”, jf. helsepersonelloven § 40 første ledd. I vaksinasjonssammenheng vil dette blant annet innebære vaksinasjonsdato, vaksinetype, vaksinens navn, fullstendig batchnummer/lotnummer, produsent, evt. styrke og dosestørrelse.
Du jobber på et koronavaksinasjonssenter. Dere får en person som skal vaksineres.
Personen som skal vaksineres er frisk fra tidligere, ingen kjente allergier.
Etter stikk i armen klager personen over svimmelhet og uvelhet, besvimer kort etter og sklir ut av stolen og ned på gulvet.
Du jobber på et koronavaksinasjonssenter. Dere får en person som skal vaksineres. Personen som skal vaksineres er frisk fra tidligere, ingen kjente allergier. Dere har en person som sitter i venterommet etter vaksinasjon og venter på å få gå hjem. Cirka 15 minutter etter vaksinasjon begynner han å puste fort, får overfladisk med pipelyder (stridor), tunga føles hoven og han har fått intens kløe på innstikkstedet, i hendene og på brystkassen.
I –
S –
B –
A –
R –
Trykk på bildene for å åpne og laste ned informasjonsmateriell.
Injeksjonsteknikk
Vurderingsskjema
Case – Vasovagal reaksjon
Case – Anafylaktisk reaksjon
Helsedirektoratet vil evaluere kurset i koronavaksinering og ber deg om dine tilbakemeldinger. Evalueringen er todelt og du bes om følgende: