Ny på Kompetansebroen
Hva er Kompetansebroen?
Kompetansebroen er rettet mot helsepersonell og studenter og skal styrke informasjons- og kompetansedeling mellom kommuner, sykehus og utdanningsinstitusjoner. Nettsiden gir tilgang til digitale læringsressurser, temabaserte fagområder, arrangementskalender og nyheter.
Nettsidens innhold er tilgjengelig for alle interesserte. For partene som inngår i samarbeidet er Kompetansebroen et viktig tiltak for å styrke samhandling, standardisering av opplæring og tryggere overføringer av pasienter mellom sykehuset og kommunene.
Trenger jeg opprette bruker på Kompetansebroen?
Kompetansebroens innhold er åpent tilgjengelig for alle, uten krav om innlogging. Dette gjelder f.eks nyhetssaker, tema-inhold, e-læringskurs, filmer etc.
Dersom du skal melde deg på et arrangement må du ha en bruker. Det opprettes automatisk en bruker til deg første gang du melder deg på et arrangement.
Ved å opprette en bruker selv her vil du også få muligheten til å skrive ut kursbevis for e-læringskurs og benytte deg av Min side.
Hvordan oppretter jeg en bruker?
Gå til registreringssiden her.
Fyll inn informasjonen i skjemaet. Det kreves ikke bekreftelse av e-postadressen.
Kontakt kontakt@kompetansebroen.no hvis det oppstår problemer.
Koster det noe å bruke Kompetansebroen?
Nesten alt innholdet på Kompetansebroen ligger fritt og gratis tilgjengelig for alle interesserte. Det er noen unntak på innhold som ligger bak K+. Dette innholdet er kun tilgjengelig for
Partene som er med i samarbeidet finansierer løsningen og det er kun disse som har anledning til å dele arrangementer, lokale nyhetssaker, samhandlingsverktøy og annet.
Velg område ved førstegangsbruk
Første gang du besøker Kompetansebroen blir du bedt om å velge område.
Dette for at du skal få tilpasset innhold fra ditt område.
Finner ikke mitt område i listen
Områdene i listen er helseforetaksområdene som er med i samarbeidet.
Hvordan oppdaterer jeg min kontaktinformasjon?
For å oppdatere din kontaktinformasjon går du til Min Side i toppmenyen. Inne på Min Side vil du så finne Personalia i menyen til venstre.
Under Personalia har du mulighet til å endre fornavn, etternavn, e-postadresse, arbeidsgiver, arbeidssted, stilling og telefonnummer.
Du har også muligheten til å legge til flere sekundære e-postadresser.
Arrangementer
Hvordan melder jeg meg på et arrangement?
Kommende arrangement er knyttet til område som er valgt og finnes i arrangementskalenderen på forsiden, og i oversikten her: https://www.kompetansebroen.no/alle-kurs/
Nederst på siden vil du se om arrangementet har ledige plasser. Påmeldingsknappen vil være aktiv for arrangementer med ledig plass.
Får jeg påminnelse før arrangementet?
Kompetansebroen sender ikke ut påmeldinger før arrangement. Det kan riktignok hende arrangøren velger å sende ut en påminnelse, men dette vil variere. Det er derfor viktig å notere dato og tid. Du vil også finne en oversikt over dine påmeldinger på Min Side.
Arrangementet jeg ønsker å delta på er fullt. Kan jeg stå på venteliste?
Vi har ikke en ventelistefunksjon, men man kan ta kontakt med kursarrangør og uttrykke interesse for å delta dersom det dukker opp ledige plasser.
Jeg kan ikke delta på et arrangement jeg er påmeldt – kan jeg få refundert innbetalt kursavgift?
Med mindre annet er presisert på arrangementsiden vil deltakere få refundert hele beløpet ved avmelding minst to uker før kursdato.
Hvordan melder jeg meg av et arrangement?
Dette gjør du enkelt selv, inne på Min Side.
Gå inn på Mine påmeldte arrangement og velg Avbestill på det aktuelle arrangementet.
Man har anledning til å endre deltakerinformasjon, om man ikke selv har mulighet til å delta.
Dette gjøres inne på Mine påmeldte arrangement og velg Vis/Endre.
Hvor finner jeg liste med arrangementer jeg er meldt på?
En slik oversikt finner du på Min Side.
Logg inn og se etter «Min Side» i det sorte banneret øverst på nettsiden.
Her finner du Mine påmeldte arrangement, hvor du selv kan gå inn og endre eller avmelde deg.
Hvor kan jeg finne powerpoint fra arrangementet jeg har deltatt på?
I noen tilfeller kan kursarrangører dele ressurser fra arrangementet i ettertid. Kontakt arrangementets kontaktperson. Deres kontaktinformasjon skal finnes på arrangementsiden. Kompetansebroen publiserer ikke presentasjoner fra arrangementer.
Gruppepåmelding
Det er tilrettelagt for påmelding av en gruppe eller flere personer samtidig.
Gruppepåmelder kan legge inn et ubegrenset antall personer på arrangementet.
Det er ikke mulig å legge til flere personer på samme gruppepåmelding i ettertid, det må da opprettes en ny påmelding for de nye deltakerene.
Kan vi publisere vårt arrangement på Kompetansebroen?
Vi publiserer kurs som arrangeres av en eller flere av Kompetansebroens samarbeidspartnere. I tillegg skal arrangementet være relevant for både ansatte i sykehus og kommunehelsetjenesten.
Her kan du lese mer: Informasjon til kursarrangører
Annet
Kan jeg dele/videreformidle artikler og innhold fra Kompetansebroen til andre?
Innholdet på Kompetansebroen ligger fritt og gratis tilgjengelig for alle interesserte.
Vi oppfordrer til deling av ressurser, men ønsker at det refereres og lenkes til Kompetansebroen ved bruk av våre ressurser.
Jeg ønsker å kjøpe en bok/veileder. Hvordan går jeg frem?
Dette kan bestilles fra vår nettbutikk.
Kan Kompetansebroen holde presentasjon for min avdeling/arbeidsplass?
Dette vil ofte være avhengig av vår kapasitet. Send gjerne en forespørsel til kontakt@kompetansebroen.no.
Mitt område ønsker et samarbeid med Kompetansebroen. Hvordan går vi frem?
Send en henvendelse til:kontakt@kompetansebroen.no.
Beskriv gjerne bakgrunn for henvendelsen og hvilken forankring som er gjort i forkant.
Hvordan tipser jeg Kompetansebroen om en aktueltsak, artikkel eller andre forslag til nytt innhold?
Har du innspill eller tips til nyttig innhold vil vi gjerne høre fra deg!
Send tips her: Meld inn aktueltsak.
Hva gjør jeg om jeg har utfordringer med avspilling av e-læringskurs?
Det som generelt hjelper om det henger, eller man ikke får åpnet kursene er f. eks.:
- Avslutt nettleseren og prøv på nytt
- Forsøk i en annen nettleser
- Start pc-en din på nytt og prøv igjen
- Prøv eventuelt på en annen pc
- Du kan også teste på din telefon
Skulle du fortsatt ha utfordringer med e-læringskursene, kontakt oss på: kontakt@kompetansebroen.no
Legg da ved informasjon om hvilken nettleser du benytter deg av, samt bilde av eventuelle feilmeldinger.