Skjul områdevelger
Hopp til hovedinnhold
Legg til favoritt

Ansatt på helsestasjon og i skolehelsetjenesten

Her har vi samlet informasjon til ulike deler av pasientforløp, og om samhandling med andre helsetjenester. Du kan også få mer informasjon om ulike former for spiseforstyrrelser, og tips til aktuelle verktøy.

  • Om spiseforstyrrelser

    Felles for alle spiseforstyrrelser er bruken av mat og/eller trening for å håndtere følelsesmessige utfordringer. Det er imidlertid ulike måter spiseforstyrrelsen kan komme til uttrykk på.

  • Første henvendelse

    Første henvendelse der det er mistanke om spiseforstyrrelser, kommer ikke nødvendigvis fra barnet/ungdommen selv. Henvendelsen kan komme fra foresatte, venner, voksne på barnets hverdagsarenaer, fastlege, andre kommunale tjenester eller sykehus.

  • Kartlegging

    Informasjon om hvilke tema som bør belyses i en kartlegging.

  • Vurdering

    Vurdering og beslutning om videre oppfølging, gjøres på bakgrunn av informasjon fra samtaler med barnet, ungdommen, foresatte og andre som er viktige i barnets hverdag.

  • Oppfølging i skolehelsetjenesten

    Oppfølging av barn og ungdommer krever i flere sammenhenger at skolehelsetjenesten samarbeider med andre aktører.

  • Tverrfaglig oppfølging i bydel

    Dersom oppfølging i én kommunal tjeneste alene ikke er tilstrekkelig, må det etableres samarbeid på tvers av ulike kommunale tjenester.

  • Henvisning til spesialisthelsetjenesten

    Noen barn har rett til helsehjelp i sykehus. Her kan du lese mer om sykehustilbudet i Oslo.

  • Samhandling underveis

    Når et barn eller en ungdom får tilbud i spesialisthelsetjenesten, opprettholdes de kommunale tjenestenes oppfølgingsansvar, inkludert fastlegens medisinske ansvar.

  • Samhandling etter behandling

    Les mer om hva som skal gjøres ved avslutning av forløpet.