Logg inn eller lag ny bruker for å legge til som favoritt
Bedre helse hos personer med kronisk obstruktiv lungesykdom (kols)
Skreddersydd helsekompetanseoppfølging av personer med kols har ført til færre innleggelser samt bedre helseøkonomi, mestring og livskvalitet blant personer med KOLS i sektor Lovisenberg. Dette er resultatene av forskningsprosjektet; Helsekompetanse, Nøkkelen til helse for personer med kronisk obstruktiv lungesykdom.
Prosjektet ble gjennomført i samarbeid mellom brukere med kols, Lovisenberg Diakonale Sykehus (LDS), Oslo kommune (bydel; St. Hans Haugen, Sagene, Grünerløkka og Gamle Oslo) og Avdeling for Tverrfaglig helsevitenskap, Universitet i Oslo.
Gjennomføringen av studien
Inspirert av optimalisering av helsekompetane (Ophelia) rammeverket er det i en samskapingsprosess blitt utviklet en intervensjonen på bakgrunn av en helsekompetanseundersøkelse blant personer med kols ved LDS og i bydelene.
Løsninger på å imøtekomme helsekompetanseutfordringene ble implementert i en kontroll studie hvor skreddersydd helsekompetanseoppfølging av personer med kols er gitt ved gjentatte hjemmebesøk og telefonkontakt. Ulike tiltak innen helsekompetanse er gitt av spesialopplærte sykepleiere innen kols og i motiverende samtale og i nær samhandling med kommunehelsetjenesten.
Resultatene
Prosjektet viser positive resultater på helsekompetanse, antall innleggelser, helseøkonomi, mestring og livskvalitet og intervensjonen er implementert som helsetjenestepraksis på tvers av sykehus og kommune.
I tillegg viser prosjektet at samskaping kan etablere fokus på å styrke kompetanse blant helsepersonell i å følge opp pasienter med komplekse helsekompetanseutfordringer på tvers av helsetjenester og utdanninger. Prosjektet har også blitt et demonstrasjonsprosjekt på helsekompetanse i Verdens Helseorganisasjon.
Det er utviklet 12 digitale e-læringskurs basert på kunnskapen fra prosjektet til helsepersonell på hvordan følge opp helsekompetanse hos personer med kols.
Finansiering
Prosjektet er finansiert av Stiftelsen DAM, Samhandlingsmidler Oslo kommune Helse Sør-Øst, Kirsten Rønningslegatmidler, Lovisenberg Diakonale Sykehus og Avdeling for tverrfaglig helsevitenskap, Universitet i Oslo
Deltagere i prosjektet:
- Christine Råheim Borge, førsteamanuensis, Lovisenberg Diakonale Høgskole og Avdeling for Tverrfaglig helsevitenskap, Universitet i Oslo og Seniorforsker Lovisenberg Diakonale Sykehus (kontakt: chrr@lds.no)
- Astrid K. Wahl, professor, Avdeling for Tverrfaglig helsevitenskap, Universitetet i Oslo
- Marie H. Larsen, professor, Lovisenberg Diakonale Høgskole
- Richard Osborne, professor, Swinburne University, Australia
- Eivind Engebretsen, professor, Universitetet i Oslo
- Marit Andersen, professor, Oslo Universitetssykehus
- Eline Aas, professor, Avdeling for helseøkonomi, Universitetet i Oslo
- Torbjørn Moum, professor, professor emeritus, Universitetet i Oslo
- Martha Lein, prosjektsykepleier, Lovisenberg Diakonale Sykehus
- Ingrid Tryland Kolle, prosjektsykepleier, Lovisenberg Diakonale Sykehus
- Maria Thorn, prosjektsykepleier, Lovisenberg Diakonale Sykehus
- Marie Groth, prosjektsykepleier, Lovisenberg Diakonale Sykehus
- Rikke Reinertsen, prosjektsykepleier, Lovisenberg Diakonale Sykehus
- Ragnhild Mørch Lind, prosjektsykepleier, Lovisenberg Diakonale Sykehus
- Oda Strand, Lungespesialist, Lovisenberg Diakonale Sykehus
Bydeler:
- Vibeke Mathiesen, Gamle Oslo
- Gunhild Karin Angell, Grünerløkka
- Anne Lorentse Onarheim, Sagene
- Jostein Mathisen Hokstad, St. Hanshaugen
Linker og artikler:
- HealQualCare – Lovisenberg diakonale sykehus AS (lovisenbergsykehus.no)
- Impacts of a health literacy-informed intervention in people with chronic obstructive pulmonary disease (COPD) on hospitalization, health literacy, self-management, quality of life, and health costs – A randomized controlled trial – ScienceDirect
- How to co-design a health literacy-informed intervention based on a needs assessment study in chronic obstructive pulmonary disease. BMJ Open. 2022. bmjopen-2022-063022.pdf (nih.gov)
- Exploring health literacy needs in Chronic obstructive pulmonary disease (COPD): Associations between demographic, clinical variables, psychological well-being and health literacy – PubMed (nih.gov)
- Exploring patients’ and health professionals’ perspectives on health literacy needs in the context of chronic obstructive pulmonary disease – PubMed (nih.gov)
- Health literacy development for the prevention and control of noncommunicable diseases: Volume 4. Case studies from WHO National Health Literacy Demonstration Projects
- KOLS: Kursets forside (kslaring.no)[CRB1]