Skjul områdevelger
Hopp til hovedinnhold
Legg til favoritt

Behandlingshjelpemidler (BHM)

Seksjon for Behandlingshjelpemidler Ahus har ansvar for innbyggerne i Follo, Romerike og Kongsvingerregionen. I tillegg til de tre nordligste bydelene i Oslo; Alna, Grorud og Stovner. Seksjonen har ansvar for avansert medisinsk utstyr og forbruksmateriell til pasienter bosatt hjemme eller på institusjon.

Seksjon for Behandlingshjelpemidler Ahus har ansvar for innbyggerne i Follo, Romerike og Kongsvingerregionen. I tillegg til de tre nordligste bydelene i Oslo; Alna, Grorud og Stovner.

Om BHM

Det kreves at utredning og utfylling av skjema «utlån behandlingshjelpmidler» er gjort på sykehus eller av andre legespesialister som har avtale med Helse Sør-Øst. Dette bør starte i god tid før pasienten trenger utstyret, slik at nødvendig opplæring kan gis. Spesialisthelsetjenesten, inkludert ambulerende sykepleieteam har ansvar for opplæringen. Ambulerende sykepleieteam har publisert flere opplæringsfilmer om diverse prosedyrer.

Nasjonal hjemmeside finner du blant annet skjema “utlån behandlingshjelpemidler”, orientering om tjenesten og hva slags utstyr som dekkes av behandlingshjelpemidler.


Nyttig informasjon

Kontaktinformasjon til Behandlingshjelpemidler (BHM)

Du kan kontakte Behandlingshjelpemidler på:

Telefon: 67 96 83 50 (mandag – fredag kl. 9.00 – 1130 og kl. 12.30 – 13.30)

E-post: bhm@ahus.no

Adresse: Dr. Kobros vei 7-9, Inngang 15, 1474 Nordbyhagen

Relevante e-læringskurs

Her finner du relevante e-læringskurs for utstyr som brukes mye:
Finn ofte stilte spørsmål om behandlingshjelpemidler her.

Alt utstyr og forbruksmateriell sendes per post. Annen løsning av utlevering må avtales på forhånd.

Ofte stilte spørsmål

Hvordan søke om utstyr og forbruksmateriell?
Det er spesialisthelsetjenesten som utreder og fyller ut skjema “utlån behandlingshjelpemidler”

Hva slags utstyr har dere?
Her finner du oversikt over utstyr.
Her finner du oversikt over forbruksmateriell

Hvordan utleveres utstyr?
Alt utstyr og forbruk sendes i hovedsak per post.
Utstyret sendes når ferdig utfylt skjema er registrert og behandlet. Dette kan ta inntil 5 dager.

Hvordan bestilles forbruksmateriell?
Bestillinger gjøres på  telefon eller mail.
Antall utleverte pakninger o.l leveres i henhold til avtaler og behov basert på skjema mottatt fra spesialisthelsetjenesten.

Hva skjer når behovet opphører?
Utstyr og forbruksmateriell leveres tilbake til behandlingshjelpemidler Ahus.

Hva gjøres når utstyr er ødelagt eller trenger service?
Kontakt BHM Service på telefon: 67 96 83 50.

Nytt fra Behandlingshjelpemidler

Informasjon vedrørende bruk av Pari VELOX