Logg inn eller lag ny bruker for å legge til som favoritt
Del 2: Etikk, juss og refleksjon
I del 2 av mentorprogrammet blir du introdusert til temaene etikk, juss og refleksjon.
Etikk, juss og refleksjon er tett knyttet til arbeidsforholdet. Etikk og moral er to begrep som helsepersonell kjenner godt til. Etikk er læren om moralske spørsmål og moral er de normene, verdiene og holdningene som avgjør hva som er rett og galt eller godt og dårlig. Din moral kommer til uttrykk i hvordan du faktisk opptrer i ulike situasjoner og etikk er teorien bak. Beslutninger du som ansatt tar må være «lovlige», rettferdige og ansvarlige. Som ansatt og kollega skal du også bygge tillit, opprettholde et godt omdømme og bidra til avdelingens/arbeidsgivers oppdrag og målsetninger.
Noen uttrykk og definisjoner innen etikk og juss må kanskje leses og høres flere ganger. Det bidrar jo til at begrepene både blir forstått bedre og gir deg anledning til å tenke over hvordan dette påvirker arbeidsmåter og relasjoner. Hør mer om etikk og mentorskap i denne lyd-videoen:
Christine nevnte “Sekstrinnsmodellen” som et viktig verktøy i etisk refleksjon. Modellen er utviklet av Senter for medisinsk etikk, Universitetet i Oslo og Samarbeid om etisk kompetanse. Modellen er tilgjengelig her.
Kjente du til denne modellen? Her kan du lese mer om Sekstrinnsmodellen og etisk refleksjon.
I del 1 hadde dere oppgave med refleksjon. Nå skal du se video fra Senter for medisinsk etikk, som viser eksempel på hvordan det i gruppe kan inviteres til refleksjon, basert på et etisk spørsmål. Youtube-videoen varer i tre minutter, der siste del går inn på et medisinsk-etisk spørsmål:
Mentorskapet må bygge på grunnleggende etiske prinsipper. Vi mener at disse er viktigst:
- Ærlighet og integritet: ansatte og ledere bør alltid være ærlige og handle med integritet. Dette betyr å unngå løgn, bedrageri og andre former for uærlig oppførsel.
- Rettferdighet: at alle ansatte behandles likt og rettferdig, uten diskriminering basert på kjønn, rase, religion, alder eller andre faktorer. Her kan også lønn, forfremmelser og arbeidsforhold stå på spill
- Ansvarlighet: å ta ansvar for egne handlinger og beslutninger, å innrømme feil og ta nødvendige skritt for å rette de opp.
- Respekt: for kollegaer, pårørende og andre interessenter er grunnleggende. Du lytter til andres synspunkter, verdsetter mangfold og forhindrer trakassering og mobbing.
Du bør være kjent med noen etiske utfordringer som kan oppstå;
- Arbeidsforhold: å sikre trygt og friskt arbeidsmiljø, rettferdig lønn og forholdsmessige arbeidstider. Hvordan dele på belastninger, eksempelvis vakttyper, prosedyrer og pasienter?
- Personvern: økt bruk av teknologi kan medføre økt etisk bekymring. Hvordan bidra til at dine og andre sensitive person-opplysninger brukes på en ansvarlig måte – og ikke kommer på avveie.
- Interessekonflikter: har du personlige interesser som kan påvirke beslutninger? Eksempelvis: En leder som kjenner godt en apotek-ansatt kan jo få hjelp ved et hastebehov, også hvis apoteket ikke er kommunens avtale-leverandør?
Ditt ansvar som mentor
Etikkrefleksjon i gruppe er et viktig og anbefalt tiltak og i 1976 ble det foreslått å etablere lokale etikkomitéer ved norske sykehus i Norge. Bakgrunnen var flere vanskelige og dårlige medisinske beslutninger. Først i 1996, 20 år senere, ble de etablert i spesialisthelsetjenesten. Fra 2007 har KS og andre samarbeidspartnere driftet «Samarbeid om etisk kompetanseheving», selv om tiltaket ikke er lovhjemlet som i sykehusene. Lederen for satsningen er Christie Haga Sørli, hun hørte du i videoen i begynnelsen av denne temadelen.
Du skal også være forberedt på noen forhold i mentorskapet rundt juridiske forhold: taushetsplikt, kompetanse, avtaler og rettigheter.
Dialog mellom deg og den nyansatte er konfidensiell, altså fortrolig. Du har også taushetsplikt som ansatt i kommunen eller andre offentlige enheter. Dette er nevnt i Forvaltningslovens § 13: «Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for et forvaltningsorgan, plikter å hindre at andre får adgang eller kjennskap til det han i forbindelse med tjenesten eller arbeidet får vite om noens personlige forhold.»
Helsepersonell har opplysningsplikt og opplysningsrett. Plikten gjelder å varsle barnevernet hvis mistanke om at barn utsettes for omsorgssvikt eller mishandling. Retten gjelder for å dele opplysninger hvis dette er nødvendig for å gi forsvarlig helsehjelp eller å ivareta pasienter eller andres sikkerhet.
I Straffeloven har alle borgere en plikt til å avverge straffbare handlinger eller alvorlige ulykker. Som May-Liz Tho sa: du har ikke taushetsplikt om informasjon fra mentee eller andre som må meldes for å avverges lovbrudd, straffbare handlinger eller alvorlige ulykker.
Du skal varsle nærmeste leder, og dette bør skje sammen med, eller i nær dialog med mentee.
I mentorprogrammet skal en rolleavklaring komme tydelig frem. Det skal stå hvem som har ansvar for hva: hva er ditt ansvar som mentor, hva er personalleders ansvar, virksomhetsleders ansvar og mentee sitt ansvar. Alle må kjenne til og etterleve sine ansvarsområder. Jobbvinner har utarbeidet forslag til roller og ansvar som vi også kommer tilbake til.
Reflekterende team er en måte å organisere og gjennomføre samtaler. Metoden skal fremme refleksjon og deling. Se første video på nettsiden, som viser metoden i bruk i undervisning.
Det blir mer om reflekterende team i studiegruppene. Som avrunding av temadelen har Christine en siste oppsummering:
Forberedelse til studiegruppe 2
Tenk tilbake på da du var nyansatt og/ eller nyutdannet? Hvilke etiske utfordringer møtte du som du syntes du var spesielt utfordrende – som du kunne hatt behov for å drøfte med en kollega?
Gruppeoppgaver
Introduksjon
Som forberedelse til studiegruppa var det en video om refleksjon og å ha et etisk spørsmål til drøfting. Videoer fra andre deler av sekstrinnsmodellen er tilgjengelige, og nå skal gruppa se/høre hvordan refleksjonen kan avsluttes og oppsummeres i siste del av modellen.
Se Youtube-videoen:
Oppgave 1
Før møtet med studiegruppa har dere tenkt på episoder fra da dere var nyansatt og/ eller nyutdannet: Hvilke etiske utfordringer møtte du som du syntes du var spesielt utfordrende – som du kunne hatt behov for å drøfte med en kollega? Alle presenterer situasjon de har forberedt etter tur.
Gruppa velger ut en situasjon og avtaler et rollespill: Den som eier situasjonen spiller mentee, en annen er mentor. Resten av gruppa er reflekterende team og setter seg med ryggen mot mentor og mentee. Mentor og mentee gjennomfører en refleksjon over den etiske problemstillingen og resten lytter.
Etter gjennomført refleksjon mellom mentor og mentee snur det reflekterende team seg. Mentee forteller først hvordan hen opplevende refleksjonen mellom seg og mentor. Ga refleksjonen hen noen nye tanker om den aktuelle saken? Mentor ber om tilbakemeldinger på det hen ønsker og det reflekterende teamet gir de ønskede tilbakemeldingene. Det skal være gode, oppbyggende tilbakemeldinger. La teamet merke til noe som mentor mestret spesielt godt?
Oppgave 2
Oppgave 2 tar for seg taushetsplikt og begrensninger: Hva kan være aktuelle situasjoner hvor man som mentor må involvere leder?
- Diskuter og kom frem til 3-4 situasjoner
- Hvordan vil dere gå frem for å invitere den nyansatte til selv å gå til leder?
- Om den nytilsatte ikke selv vil gå til leder, hva kan være en best mulig fremgangsmåte for deg som mentor? Tidsbruk 15 minutter.
Oppgave 3
Oppgave 3 er evaluering av del 2: Gjennomfør evaluering, på samme måte som del 1.