Hopp til hovedinnhold
Legg til favoritt
Østfold

Del 4: Samtaleverktøy

I del 4 av mentorprogrammet får du innsikt i ulike samtaleverktøy som kan benyttes

Illustrasjon av mennesker som samhandler, puslebrikker som passer sammenBilde: Shutterstock

Ta frem et ark og lag deg en oversikt etter hvert som du ser NordTro sine samtaleverktøy og tips. Sett på nedtelling på mobil: 10 minutter og 40 sekunder. Da har videoen overgang til spørsmålstyper, der du tar en pause på noen minutter. Start nedtelling og video

Patricia fokuserte særlig på aktiv lytting, spørsmålstyper og handlingsplan.

Vi utdyper handlingsplan, som handler om hvordan du som mentor kan bidra til at mentee har gode tiltak for å nå egne mål både snarlig og med et lenger tidsperspektiv. Dette er på samme måte også ofte tema i medarbeidersamtaler. Der er oppfølgingsplan eller tilsvarende element i samtalene. Planene må ikke nødvendig være i et skjema, men bør omtale:

  • Overordnede mål for arbeidsstedet
  • Mentee sine mest prioriterte mål
  • Mentee sine høyest prioriterte og planlagte aktiviteter
  • Frist for evaluering
  • Kommentar og/eller oppfølging

Mentor Sandra gir deg noen erfaringer rundt samtalene med menteer:

Hvilke holdepunkter har din handlingsplan? Hva er på din huskelapp? Du får nå tre oppgaver, som du må gjøre som forberedelse til studiegruppemøtet:

  1. Notér stikkord du vil se i en handlingsplan.
  2. Lag en huskelapp, om du ikke allerede har en du bruker.
  3. Er det noe du vil etterspørre fra nærmeste leder rundt mentorprogrammet dere har? Skriv noen stikkord/ønsker.

Oppgaver til studiegruppe del 4:

  1. Har arbeidsstedet en oppfølgingsplan på medarbeidersamtaler? Finn frem den!
  2. Gjør en øvelse med å lage en plan i fellesskap. En i gruppa er mentor, en er mentee. Øvrige observerer og melder tilbake om hva som fungerte. Alle skal dele stikkord, slik at alle forslag for innhold i planer blir kjent.
  3. Hver mentor presenterer sin huskelapp. På rundgang skal annen mentor ha hovedansvar for å gi positiv tilbakemelding. Alle skal aktivt lytte og respondere på presentatør og den som gir positiv tilbakemelding sine tilbakemeldinger.
  4. Sett av minst 10 minutter på slutten av møtet. Del stikkord dere i fellesskap vil ta opp med lederne som deltar på neste studiegruppe. Prioritér de viktigste ønskene dere vil formidle til lederne, slik at mentorprogrammet forbedres, basert på samarbeidet med leder og mentee.
  5. Send inn evaluering av del 4 her: https://forms.office.com/e/RAqvGYj1e6