Logg inn eller lag ny bruker for å legge til som favoritt
Del 5: Diskusjoner og konflikter
Dette er siste del av mentorprogrammet. Her blir du introdusert for temaene diskusjoner og konflikter.
Mentor bør ha kunnskap og handlingsalternativer hvis faglige konflikter oppstår, enten med kollegaer eller andre du samhandler med på jobb. Arbeidsgiver har plikt til å sørge for at arbeidet organiseres, tilrettelegges og ledes slik at arbeidstaker ikke utsettes for trakassering og annen utilbørlig opptreden. Dette er omtalt i Arbeidsmiljøloven. Veien fra lov til en hendelse i mentorsamtale kan være lang – men diskusjoner i personalgruppen kan utvikles til konflikter og få konsekvenser uten at dette var forventet fra partene. Mentorordning kan forebygge at konflikter eskalerer og skader arbeidsmiljøet.
13 % svarte ja på at de opplever rollekonflikter i en norsk arbeidsmiljø-undersøkelse lansert i 2024. Rollekonflikt beskrives som motstridende krav og forventninger fra omgivelsene. Samme undersøkelse beskriver også at helsepersonell er særlig utsatt for høye jobbkrav, lav jobbkontroll, høye emosjonelle krav og rollekonflikt. Vi står i dette sammen med ansatte som har interaksjon med mennesker som vesentlig arbeidsoppgave: sykehus, luftfart, hotell og restaurant og barnehager, SFO og undervisning.
Konflikt kan også lede oss frem til positiv utvikling: at ansatte har ulike syn og/eller reagerer på beslutninger er kilder til tettere relasjoner, nytenkning, kreativitet, læring og utvikling. Manglende eller feil håndtering vil utløse uønsket bruk av tid, ressurser og negativt arbeidsmiljø, altså negativ konflikt.
Det er ofte fire typer konflikter: metoder, ressurser, verdier og personlige. Løsningene innebærer alltid behov for dialog/kommunikasjon og kompromisser – og gjenoppretting av tillit og relasjon. De involverte må se muligheter og konsekvenser av valgmuligheter og alternativer i forhandlinger og implementering.
Konflikter kan ta mye energi og utfordre tillitsforholdet du som mentor har jobbet for. Du vil derfor ha utbytte av å bidra til et godt arbeidsmiljø. Oppsummert kan du bidra slik:
- Skap kultur for rettferdighet, støtte og ledelse
- Krev forutsigbare vilkår for arbeid og endringer
- Balanser kravene til kollegaer og deg selv
- Balanser arbeid og privatliv
- Bidra til å bygge tillit, kultur og menneskelige ressurser
- Gi ros til andre – hvis innsatsen de har lagt inn fortjener det
Kilde: Statens Arbeidsmiljøinstitutt
Hva er det første du vil gjøre for å bidra til arbeidsmiljøet?
Noter det nå – og innen 7 dager skal du ta det opp med leder, kollegaer og/eller mentee. Du viser med et slikt initiativ bidrag til arbeidsmiljøet, psykologisk trygghet og reduserer fare for rollekonflikt, diskusjon og uoverensstemmelser. Vi heier på deg!
Oppsummering ABC Mentor
I denne siste delen har du kommet til oppsummeringen av ABC Mentor. Du skal ha fått en grunnleggende forståelse for hvilke oppgaver, løsninger og utfordringer i mentorskap.
Vi har lagt inn flere ressurser på temaside 6. Disse er forslag til metoder, program for inspirasjonssamlinger og andre nyttige verktøy for mentorer og kommuner som ser på mentorprogram.
Du skal nå stoppe opp i 5 minutter og tenke tilbake på de fem temadelene du har vært gjennom:
- Introduksjon og mentorskap
- Etikk, juss og refleksjon
- Mentorsamtalen og mentorkompetanse
- Samtaleverktøy
- Konflikter og arbeidsmiljø
Hør på disse setningene til slutt:
Gruppeoppgaver
Oppgave 1
Tenk tilbake på en situasjon preget av interessemotsetning eller konflikt som var vanskelig og som du løste på en god måte. Hva gjorde du som var så bra og sikret et godt utfall? Del dette med de andre i studiegruppa.
Oppgave 2
Hvilke handlingsalternativer har mentorene når en ansatt sier at hen vurderer å slutte? Velg tre handlingsalternativer som dere mener utpeker seg – og test de ut i rollespill. Vi bruker samme fremgangsmåte som tidligere i ABC-en: Den som eier situasjonen spiller mentee, en annen er mentor. Resten av gruppa er reflekterende team og setter seg med ryggen mot mentor og mentee. Mentor og mentee gjennomfører samtale der mentee uttrykker ønske om å slutte.
Etter samtale med refleksjon snur de andre seg. Mentee forteller hvordan dette opplevdes. Mentor ber om tilbakemeldinger på det hen ønsker og det reflekterende teamet gir de ønskede tilbakemeldingene. Det skal fortsatt være gode, oppbyggende tilbakemeldinger.
Oppgave 3
Oppgave 3 er evaluering av hele ABC Mentor. Denne kommer på Forms.