Hopp til hovedinnhold
Legg til favoritt

Digital hjemmeoppfølging i Diakonhjemmet sektor

Oslo kommune samarbeider med Diakonhjemmet og fastleger om etablering av tjenesten, utvikling av helhetlig tjenestemodell, og felles kommunalt oppfølgingssenter i Diakonhjemmet sektor.

Digital hjemmeoppfølging har til nå vært tilgjengelig i Lovisenberg sektor, og med dette prosjektet skal tjenesten gjøres tilgjengelig også for pasienter i Diakonhjemmet sektor. Formålet med prosjektet er å tilby digital hjemmeoppfølging (DHO) i flere bydeler i Oslo kommune, gjøre tjenesten kjent, skalere bruken, og utvikle en helhetlig tjenestemodell.

Prosjektet startet opp i begynnelsen av 2023 og vil løpe ut 2024. Det ledes av Helseetaten og gjennomføres i tett samarbeid med Diakonhjemmet og bydelene Frogner, Ullern og Vestre Aker. 

Prosjektet er organisert i form av tre hovedpakker; forankring, etablering og skalering, samt helhetlig tjenestemodell.

Forankring

Arbeid med forankring gjøres i Helsefellesskap Oslo og i kommunen. Hensikten er å få innsikt fra de ulike aktørene som berøres av tjenesten, øke kjennskap til og kunnskap om tjenesten, samt sikre en sammenhengende og bærekraftig tjeneste.

Prosjektet gjennomfører forankringsaktiviteter på Diakonhjemmet sykehus, gjennom Helsefellesskap Oslo, på arenaer for fastleger og i Oslo kommune. Som del av prosjektet vil det også gjennomføres et emnekurs for fastleger og annet helsepersonell, i samarbeid med Helsedirektoratet.

Etablering og skalering

Bydelene Frogner og Ullern har tilbudt digital hjemmeoppfølging siden 2021 som en del av et eksisterende prosjekt, og nå vil tjenesten også etableres i bydel Vestre Aker. Gjennom prosjektet skal det gjøres utprøving av felles oppfølgingssenter for de tre bydelene, og jobbes med skalering av tjenesten i Diakonhjemmet sektor.

For å skalere kreves blant annet henvisninger av pasienter fra spesialisthelsetjenesten, fastleger og kommunen. Prosjektet retter seg spesielt mot pasienter med langvarige kroniske sykdommer, som for eksempel KOLS, hjertesvikt, kreft og diabetes. Dette i kombinasjon med medium til høy risiko for forverring av sin tilstand og/eller reinnleggelse på sykehus, samt økt behov for helse- og omsorgstjenester.

Helhetlig tjenestemodell

For digital hjemmeoppfølging vil prosjektet utarbeide en helhetlig tjenestemodell basert på KS sin helhetlige tjenestemodell for velferdsteknologi. Modellen vil tydeliggjøre hvilke oppgaver som må ivaretas for at digital hjemmeoppfølging skal fungere i drift og være en del av tjenestetilbudet.

Prosjektet jobber med Håndbok for digital hjemmeoppfølging i Oslo kommune som vil gjøres tilgjengelig i kommunens kvalitetssystem EQS. Håndboken vil inneholde felles rutiner, informasjon om tjenesten, brukerveiledere og opplæringsmateriell, og vil gjelde for alle bydeler som tilbyr tjenesten.

Ønsket resultat av arbeidet

Prosjektet har følgende mål:

  • At digital hjemmeoppfølging er en kjent tjeneste hos spesialisthelsetjenesten, fastleger og i kommunen.
  • At digital hjemmeoppfølging blir en etablert tjeneste i drift i de vestlige bydelene.
  • Pasientvolumet øker, med mål om 200 pasienter i de vestlige bydelene i utgangen av 2024.
  • Det gjøres utprøving av et felles oppfølgingssenter for de vestlige bydelene. 
  • Det er etablert en helhetlig tjenestemodell for digital hjemmeoppfølging som også benyttes i de øvrige bydelene som tilbyr tjenesten.

Finansiering

Prosjektet er delvis finansiert av Helsedirektoratet gjennom Helseteknologiordningen. Denne ordningen skal tilrettelegge for innføring av teknologi i den kommunale helse- og omsorgstjenesten.

Kontaktperson i Helseetaten

Olga Shiryaeva

Prosjektleder HELT DHO

E-post: olga.shiryaeva@hel.oslo.kommune.no

Telefon: +47 45 72 42 62

Informasjon om digital hjemmeoppfølging finnes også på oslo.kommune.no.