Logg inn eller lag ny bruker for å legge til som favoritt
Forskning i Oslo kommune: Utøvelse av tillitsmodellen i hjemmebaserte tjenester
Doktorgradsstipendiat Ruth-Ellen Slåtsveen forsker på tillitsmodellen i hjemmebaserte tjenester, i Oslo kommune. Hun er en del av Brobyggersatsningen som er et initiativ fra OsloMet med blant annet Oslo kommune som samarbeidspartner. Hennes forskningsprosjekt har tittelen «Fleksible og individuelt tilpassede hjemmebaserte helsetjenester- med tillitsmodellen som kontekst». Her har hun gjennom observasjoner og ulike intervjumetoder fått sett og hørt om hvordan tillitsmodellen praktiseres og erfares. Artikkelen gir informasjon om dette forskningsarbeidet.
Bakgrunn
Helse- og omsorgstjenestene står ovenfor utfordringer knyttet til de demografiske endringene med flere eldre i samfunnet, og færre yrkesaktive til å levere helsetjenester. Med grunnlag i disse utfordringene skisserer helsepolitiske dokumenter et behov for å finne nye måter å organisere helsetjenestene på, nye arbeidsmetoder og ta i bruk mer helseteknologi.
Det er ulikt hvordan løsninger kommunene velger for å imøtekomme de politiske føringene. Oslo kommune valgte i 2017 å innføre tillitsmodellen. Tillit beskrives der som en strategi og arbeidsform som har som mål om å skape bedre tjenester til innbyggerne og bedre samhandling mellom kommunen og innbyggerne. Tillitsmodellen legger opp til en nedtoning av bestiller-utfører-modellens skille mellom tildelingskontor og utøvende helsepersonell og oppfordrer til organisering av tverrfaglige avdelinger framfor profesjonsbaserte avdelinger (Eide et al., 2018). Modellen oppfordrer til en organisering i mindre, selvstyrende tverrfaglige team, hvor de ansatte, sammen med brukeren, skal forme tjenestene brukerne har behov for, og beslutte vedtakstiden og omfanget av tjenestene. Det handler om å involvere tjenestemottakere og pårørende i beslutninger som angår dem, og det handler om medarbeidere som får økt faglig tillit til å vurdere behov for tjenester og justere disse ved endret helsetilstand, slik at tjenestene blir mer fleksible. Det er ulikt hvordan de 15 bydelene i Oslo kommune har tolket og innført tillitsmodellen.
Hensikten med prosjektet
Prosjektet forsøker å besvare spørsmålet om hvordan Tillitsmodellens intensjon om å skape fleksible og individuelt tilrettelagte tjenester praktiseres, og hvordan det erfares av de ansatte i tjenestene og av pårørende. Hensikten er å skape kunnskap om hvordan hjemmebaserte helsetjenester kan skreddersys, med nasjonale politiske føringer og Tillitsmodellen som kontekst.
Metode
Det er samlet inn data gjennom observasjoner av tverrfaglige møter, ledermøter og andre møter hvor det tverrfaglige samarbeidet ble diskutert. Det er også gjennomført individuelle intervjuer og fokusgruppeintervjuer med ansatte samt intervjuer med pårørende til brukere av hjemmebaserte helsetjenester.
Brukerinvolvering i prosjektet
I forkant av prosjektplanleggingen ble det gjennomført systematiske litteratursøk på tidligere forskning. I tillegg ble det gjort en omfattende brukerinvolveringsprosess hvor vi sammen med nesten 200 deltakere kom fram til forskningsspørsmål som opplevdes som relevante både for forskerfellesskapet, brukere av tjenestene, deres pårørende og helsepersonell. Videre har vi hatt med en referansegruppe med representanter for brukere/pårørende og ansatte som har gitt innspill i planleggingsfasen og i analyse arbeidet.
Det er planlagt fire publikasjoner på arbeidet hvorav to av dem er publisert. De kan du lese ved å følge lenkene under.
Første publikasjon: Behovsstyrt forskning: en måte å bruke brukerinvolvering ved utforming av forskningsspørsmål om tillitsmodellen i hjemmebaserte helsetjenester i Norge
Andre publikasjon: Tverrfaglige frontlinjeteam i hjemmebaserte helsetjenester – paradokser mellom organisatoriske arbeidsstrukturer og tillitsmodellen: en kvalitativ studie
Informasjon og andre publikasjoner om forskningen
Har du spørsmål om forskningsprosjektet, ta kontakt med Ruth-Ellen Slåtsveen.
E-post: ruthelle@oslomet.no