Skjul områdevelger
Hopp til hovedinnhold
Legg til favoritt

Første henvendelse

Første henvendelse der det er mistanke om spiseforstyrrelser, kommer ikke nødvendigvis fra barnet/ungdommen selv. Henvendelsen kan komme fra foresatte, venner, voksne på barnets hverdagsarenaer, fastlege, andre kommunale tjenester eller sykehus.

Illustrasjon over pasientforløpet til oppfølging av barn og unge med spiseproblematikk. Illustrert som en t-banekart. Illustrasjon: Helseetaten, Oslo kommune.
Illustrasjon over pasientforløpet til oppfølging av barn og unge med spiseproblematikk. Illustrert som en t-banekart.Illustrasjon: Helseetaten, Oslo kommune

Første henvendelse til helsetjenesten kan også handle om noe annet enn spiseproblematikk, se Helsedirektoratets veileder for helsestasjons-, skolehelsetjenesten og helsestasjon for ungdom

Helsykepleier skal på bakgrunn av det barn, unge og familier ønsker hjelp til, kartlegge utfordringsbildet og vurdere behov for videre behandling og oppfølging.

Noen ganger er lavterskel psykisk helsetilbud, helsestasjons- og skolehelsetjenesten eller fastlege riktig hjelpenivå. Andre ganger er det nødvendig å henvise til spesialisthelsetjenesten og psykisk helsevern for barn og unge. Det finnes også tilbud som driftes av frivillige og ideelle organisasjoner, som kan være til hjelp for mange.

Verktøy

Denne artikkelen er en underside av forløpet Ansatt på helsestasjon og i skolehelsetjenesten. Klikk på lenken for å komme tilbake til Ansatt på helsestasjon og i skolehelsetjenesten eller på Oppslagsverk for oppfølging av barn og unge med spiseproblematikk for å komme tilbake på hovedsiden for oppslagsverket.