Skjul områdevelger
Hopp til hovedinnhold
Legg til favoritt

Klinisk etikk – komité – Diakonhjemmet sykehus

Klinisk etikk-komité (KEK) på Diakonhjemmet kan bistå i drøfting av konkrete etiske utfordringer i pasientbehandling før eller etter at beslutninger tas.

Foto: Shutterstock. Tegning av en mann som holder lik vekt i hver arm.Foto: Shutterstock. Tegning av en mann som holder lik vekt i hver arm.

Det er mange etiske dilemmaer i helsevesenet – i møtet med pasienter og pårørende, i diagnostikk og behandlingsvalg og i fordeling av felles ressurser. Slike dilemmaer har både faglige, juridiske og etiske perspektiv.

Diakonhjemmet sykehus har, i likhet med alle helseforetak i Norge, en Klinisk etikk-komité (KEK) som kan bistå i drøfting av konkrete etiske utfordringer i pasientbehandling før eller etter at beslutninger tas.

KEK på Diakonhjemmet har 13 medlemmer som representerer ulike avdelinger og har interesse for og kompetanse i klinisk etikk.

Vanskelige problemstillinger

Noen av problemstillingene som går igjen er tvang vs frivillighet, vurdering av behandlingsavslutning, sterke pårørende som intervenerer i den medisinske behandlingen og insisterer på andre tiltak enn behandlernes. Det kan også være pasienter selv som motsetter seg nødvendig undersøkelse og behandling, eller at man bruker urettmessig mye ressurser på en pasient slik at dette går utover andre.

KEK er en ressursgruppe i slike situasjoner. Komiteen kan bidra med å identifisere, analysere og avklare etiske verdispørsmål. Dette er med på å sikre både faglig forsvarlighet, pasientsikkerhet, kvalitetsforbedring og læring i sykehuset.

Enkelt å melde

Alle ansatte kan melde saker til KEK på e-post adressen:

kek@diakonsyk.no

Gruppen kan stort sett samles på kort varsel. Behandlere og andre involverte er med på møtet. KEK kan behandle konkrete og pågående saker eller generelle saker, prospektivt eller retrospektivt. KEK kan gi råd, men har ingen sanksjonsmyndighet eller beslutningsmyndighet i konkrete saker.

Pasienter og pårørende kan også melde saker til KEK, men ikke i form av en formell «klagesak».

I tillegg til å bistå i konkrete saker har KEK i sitt mandat også ansvar for å «bidra til å øke evnen til å identifisere, analysere og løse klinisk etiske problemer i sykehuset generelt», for eksempel gjennom temamøter og seminarer for de ansatte og ved å bidra til å utvikle faglige prosedyrer på sykehusnivå med etiske implikasjoner.

KEK-medlemmer underviser også på personalmøter, og ønsker på denne måten å spre kunnskap om etikk og KEKs rolle i sykehuset.